Článek
Na začátku se hodí připomenout, jak to je vlastně s legislativou užití zimních pneumatik, proto doporučujeme čtení, které vám odpoví základní otázky.
Poměrně detailně jsme se zimnímu obutí, jeho druhům a specifikacím věnovali před dvěma roky v rámci návštěvy královéhradeckého pneuservisu Proxima CZ, kde jsme si s nezávislým odborníkem Milanem Krupičkou pověděli, jaké pneu lze použít v zimě, že nemusí nutně mít označení alpského štítu s vločkou anebo si vysvětlili úskalí celoroček.
Určitě doporučujeme si první díl návštěvy pneuservisu přečíst a poté navázat tímto pokračováním, jelikož jsme opět dojeli do Proximy a Milana se tentokrát zeptali na to, co se za ty dva roky na poli zimního obutí událo nového.
Celoročky stále na vzestupu
Celoroční pneumatiky jsou na vzestupu, zájem o ně roste, nicméně prodeje v Česku nekopírují trend Evropy, kde je nárůst uživatelů celoročního obutí ještě masivnější. U nás se spíše držíme konceptu zimní/letní, což mnoho odborníků považuje za optimálnější řešení.
Proč však lidé volí celoroční obutí? Milan Krupička reaguje: „Jednak kvůli tomu, jak u nás vypadají zimní sezony, a jednak kvůli vidině šetření peněz, zejména u řidičů s nízkými ročními nájezdy.“
„Nezapomeňte však, že celoroční pneumatika nikdy nebude univerzální a vždy bude trpět na kompromisy – tedy buď bude více lepší na léto, nebo na zimu. Avšak obvykle nedosáhne těch samých vlastností, jaké nabídne značková zimní/letní pneumatika.“
Existují také pneumatiky, které mají označení M+S (v Česku lze užít legálně v zimě), avšak nedisponují piktogramem alpského štítu s vločkou. Takové gumy mohou být určeny do lehkého terénu a kolikrát jsou dodávány i továrně pro nová vozidla (Land Rover, UAZ aj.).
„Celoroční obutí zažívá rovněž marketingový boom, nicméně je třeba vzít v potaz i jeho stáří, jelikož čtyřletá celoročka nebude mít zdaleka stejné vlastnosti jako ta nová, srovnatelná,“ doplňuje Krupička.
Co tedy odborník radí? Komu jsou celoročky určeny a komu nikoli? „Optimální využití je na druhém (městském) autě v rodině, které když bude venku velká nepřízeň počasí, tak prostě nepojede. Naopak se toto obutí nehodí pro řidiče, kteří dojíždí dálky, míří často na hory nebo jezdí na dálnicích, a to především kvůli brzdění z vysokých rychlostí,“ upřesňuje specialista.
U zimních není co vymýšlet
Kde se žádná velká revoluce nekoná, to je čistokrevné zimní obutí. Za poslední dva roky vývoj a produkci zimních pneu ovlivnily maximálně nové konfigurace dezénů, směsí anebo výpadky dodavatelských řetězců.
Sluší se připomenout, že dnešní zimáky středoevropského typu jsou konstruovány zejména na mokro, nikoli primárně na sníh/led. Ono aby ne, když v našich nížinách sněží 14 dní v roce.
Nakonec této sekce zmíníme, že pneumatiky vyvíjené pro konkrétní typ automobilu (speciální označení na bočnici) kladou velký důraz na to, aby byl pro řidiče zážitek stejný jak na letní gumě, tak na zimní.
Elektrická revoluce
Elektromobily mají z hlediska pneu jeden obrovský problém, a to vysokou hmotnost. Z toho důvodu se u nich často používá obutí s označením HL (high load), které má o cirka 20 % vyšší zatížení než standardní guma a které s nástupem elektromobility přešlo do popředí.
Někteří výrobci už dokonce dělají vlastní série pneumatik určených pro elektrická vozidla, což poznáte podle speciálního označení na bočnici. Pirelli například používá „Elect“, zatímco Bridgestone jen „EV“. Mimo zátěže jsou tyto bačkory pro elektromobily konstruované na přenosy vysokých točivých momentů.
„Ale i tak je problém v tom, že tyto pneumatiky stále nedokážou vyprodukovanou sílu efektivně přenášet, proto dochází k vyššímu opotřebení pneumatik na elektroautech. Kvůli požadované nosnosti se nám obutí pro elektra zvětšuje, ovšem ne do šířky, ale na výšku. V neposlední řadě jsou tyto gumy kvůli specifickým (skateboardovým) platformám elektromobilů spíše užší, a to nejen od prvovýroby,“ vysvětluje úskalí obutí elektromobilů Krupička.
Víte, že?
Široké pneumatiky mají menší odpružení při stejném zatížení a tlaku v pneumatikách než úzké pneumatiky. To ovlivňuje komfort, chování při řízení a valivý odpor pneumatik. Valivý odpor je tedy u širokých pneumatik o něco menší.
Pro úplnost doplníme, že uvnitř pneu pro elektromobily bývají rovněž výplně ze speciálního materiálu snižující hluk pronikající do kabiny až o tři decibely, což je poměrně dost. Na druhou stranu se toto tišší obutí nabízí i pro ostatní (vybrané) automobily.
Takže kde je ta revoluce? „Zatím jsme ve fázi výzvy, kdy jednotliví výrobci pracují na tom, aby vyvinuli pneumatiku pro elektromobily, která bude zvládat extrémní zátěž a přenosy sil bez toho, aniž by se nadměrně opotřebovala,“ vysvětluje situaci Krupička.
A my musíme přitakat s vlastní zkušeností, kdy víme, že stačí jedna sezona provozu Enyaqu s občasnou vyšší zátěží a sadu továrních gum v ceně 18 000 Kč máte smetenou. Holt elektromobily skutečně nejsou jen o nabíjení a výměně kabinového filtru.
Zajímavosti
- Dnes se pneumatiky vyvíjí zejména díky počítačovým simulacím, reálné silniční testy probíhají v podstatě až u takřka finálního produktu
- Trend u značkových pneumatik je používat recyklované materiály, jelikož se v nich kromě gumy nachází i železo, látka, nitě či kevlar
- Čím specifičtější auto je (exotika, supersport, vysoce výkonné vozy či SUV), tím menší je prostor na kreativitu v pneumatikách. Dost často má vozidlo předepsané jeden či dva specifické rozměry a tím to hasne
- Barevné tečky na bočnici pneu znamenají, že obutí prošlo statickým vyvážením
- Dříve barevná tečka na bočnici značila místo, kde je pneu nejlehčí/nejtěžší
- Někteří výrobci používají barevnou tečku na bočnici pneumatiky určené do prvovýroby jako označení nejvhodnějšího místa pro umístění ventilu
- Barevné čáry na pneu jsou jenom kvůli logistice a skladování
- Každá moderní pneumatika má čárový kód, z něhož může výrobce přečíst dodatečné informace o daném obutí
Budoucnost v nedohlednu
Pochopitelně jsme se optali, na co převratného se tak v budoucnu můžeme těšit? Co třeba bezvzduchové pneumatiky? „V masovém měřítku si ještě hodně dlouho počkáme, jelikož tyto výrobky jsou zatím (mimo stavebních strojů) už léta jen ve fázi konceptů, stejně jako třeba obutí samočinně měnící dezén,“ říká Krupička.
Naopak se podle pneuservisního specialisty z Proximy dříve dočkáme integrovaných čipů, které zajistí komunikaci vozu přímo s obutím, potažmo budou fungovat jako sledovací zařízení, monitorující rovněž zpětný odběr.
Z uvedeného vyplývá, že jako evropští motoristé všeobecně budeme jezdit čím dál hojněji na celoročních pneumatikách, což vám jak za nás, tak za renomované pneuservisy mimo specifických případů zatím stále ještě nedoporučujeme.
S napětím ovšem budeme sledovat, kdo první vyrukuje s převratnou pneumatikou pro elektromobily. Říkáme si, že už je na čase, když existují modely, které na jedno nabití zvládnou onu posvátnou tisícovku kilometrů.
Pokud jde o čistě zimní obutí, tak tam čekejme jiné dezény, nové směsi, ale jinak nic převratného natolik, že by stálo za to o tom psát domů, případně na nějaký motoristický web. Mimochodem, už máte přezuto, anebo stále jezdíte na letních?