Článek
Dakar je určitě jednodušší vyhrát než vítězství obhájit. Když se s ostatními rvete o první triumf, je to prostě jiné, než když vám jako úřadujícímu mistrovi namalují na záda terč, do kterého se všichni ostatní chtějí trefit. Martina Macíka jr. to ale příliš netrápí: „Na Dakar jedeme bojovat o obhajobu!“
Takhle to ostatně tým kolem Martina Macíka má už posledních pár let, ale letos to v pozici obhájce prvenství bude přece jen trochu jiné. „Nejsem srab, abych se na to vykašlal a skončil v nejlepším. Vím, že na to jako posádka i s kamionem máme a chceme ještě něco dokázat. A také si užít dobrodružství jménem Dakar, získat další zkušenosti, užít si chvíle slávy i ustát ty pády na hubu,“ vysvětluje svou primární motivaci.
Další motivací je celý konstrukční a servisní tým MM Technology, který připravuje kamion nejen pro něj, ale i pro další týmy. Celkem jich už v Sedlčanech postavili dvanáct, přičemž hned devět z nich se bude účastnit Dakaru 2025. „Na start se postaví tři kamiony nejnovější specifikace EVO4 – náš Bohouš, s dalším pojede Kees Koolen a s posledním Mitchel van den Brink. Na trati se objeví také vítězný Čenda, který pojede v barvách Firemen Dakarteam, a sekundovat mu bude druhé EVO3 s posádkou Italtrans, ke které patří i Danilo Petrucci. Italtrans navíc pojede ještě s jedním starším EVO1. Dva další stroje, EVO2, vyvezou do pouště Martin van den Brink a Tibau Assistance. Na našem podvozku EVO4 je pak postavený kamion Mauricka van Heuela. Bude to tedy hodně zajímavý souboj mezi mnoha generacemi našich kamionů a já osobně se na to velmi těším,“ popisuje obsazení startovního roštu Martin Macík starší, hlava MM Technology.
Tímto sdílením ověřené, vítězné techniky si tým Martina Macíka dobrovolně posiluje konkurenci. „Máme rádi těžký Dakar a máme rádi závodění, takže nám silná konkurence vůbec nevadí. Právě naopak, pomáhá nám ze sebe dostat to nejlepší. Navíc už loni, pokud nebyl vyloženě extrémně náročný terén, tak mezi námi byly rozdíly jen velmi malé a rozhodovaly tak detaily, drobné chyby – technické, řidičské nebo navigátorské. A právě o těch chybách nadcházející Dakar nejspíš bude,“ vysvětluje Martin Macík jr.
A závodní tým MM Technology do něj půjde připravenější než kdy dřív. „Fyzická příprava poslední týdny je fakt tvrdá, bolí mě celý Macík, ale na konci z ní vyjdu silnější. Minulý Dakar mě navíc naučil, jak jet na vítězství, jak si udržet to správné tempo, kdy riskovat a kdy být opatrnější. Tak věřím, že to v lednu zopakuji,“ věří Martin Macík jr.
Formu posádka evidentně má, vždyť ve Španělsku zvítězila i se starým Frantou a v Maroku s novým Bohoušem vyloženě dominovala. Především se vystříhala všech problémů, i přestože závodila s úplně novou technikou. Bohouš je totiž již čtvrtá evoluce osvědčeného konceptu, který se neustále ladí pro vyšší rychlost a spolehlivost zároveň. „Po Maroku jsme celý kamion jen zrepasovali, ale většina věcí zůstala technicky stejná, protože je prostě odolná,“ potvrzuje mechanik David Švanda.
Hlavní novinkou jsou tak pneumatiky Prometeon (dceřiná společnost firmy Pirelli orientovaná na pneumatiky pro autobusy a nákladní auta), nového generálního partnera týmu MM Technology. Jejich vývoj se stihl za neuvěřitelných osm měsíců. „Když jsme se s italským vývojovým týmem Prometeon začínali bavit o tom, co bychom potřebovali, řekli nám, že tak za tři roky. Nakonec ale zapojili všechny síly a dokázali vývoj urychlit,“ vysvětluje Martin Macík jr. Na vývoji nové pneumatiky pracovalo třicet lidí a otestovali na dvě stovky různých směsí.
„Jsme hrdí, že můžeme pokračovat v naší spolupráci s Martinem Macíkem Jr. a týmem MM Technology,“ pochvaloval si Alexandre Bregantim, technologický ředitel společnosti Prometeon. „Zkušenosti získané během uplynulého roku v různých rally závodech, zejména na Dakaru 2024, nám umožnily testovat a vylepšovat naše pneumatiky. Největší výzvou byla odolnost při vysokých teplotách – musely mít hodně trakce a být pevné, ale zároveň nesměly generovat mnoho tepla. A největší kouzlo bylo to celé vybalancovat. Model S02 Rally je výsledkem neustálé inovace společnosti Prometeon a je navržený tak, aby zvládal jedinečné výzvy Dakaru díky zesílené konstrukci, pokročilé směsi a dezénu optimalizovanému pro extrémní terény.“
Ani dokonalá příprava však není na Dakaru zárukou úspěchu. „Čeká nás celkem 7 700 kilometrů, z toho 5 100 ostrých. Navíc hned druhá etapa bude obávaná 48h Chrono. Tentokrát se však pojede na tvrdém, skalnatém a kamenitém povrchu, pneumatiky tak budou hrát velkou roli. V dunách se pojede až poslední třetina Dakaru. Bude to fakt náročné,“ popisuje novou trasu Dakaru 2025 navigátor František Tomášek. „Ale já slavnostně slibuji, že se pokusím neztratit.“