Článek
Morris Garages neboli MG je původně britská firma (dílna), která se postupně etablovala až na výrobce luxusnějších/sportovnějších roverů. Jenže po roce 2000 to s automobilkou začalo jít z kopce a několikrát změnila majitele.
Poslední vlastník, silná čínská skupina SAIC, do ní napumpoval hromadu peněz a vydal se s ní „dobývat“ rovněž evropské trhy. Od června 2022 se budou vozy MG prodávat i u nás a na Slovensku, proto jsme neváhali a vyzpovídali Kamila Šilhavého, generálního ředitele českého a slovenského importu.
Rozhovor s Kamilem Šilhavým z MG
Až to vypukne, kam se budou moci zájemci o značku přijít podívat? Kde všude plánujete mít dealerství MG?
Primárně chceme využít naši zavedenou prodejní síť značky Mitsubishi, ale jen u těch dealerů, kteří budou splňovat i standardy značky MG. Pro začátek to bude možná 20 dealerství v Česku a až 12 na Slovensku.
Je samozřejmě logické, že naše pobočky v rámci skupiny Autopalace oslovíme mezi prvními a počítáme s nimi jako s vlajkovými prodejnami. Pokud ale nalezneme i další vhodné kandidáty u jiných značek, nebudeme se bránit spolupráci.
Jaké modely budete zpočátku nabízet, a kolik budou zhruba stát?
V Česku a na Slovensku budeme mít velikou výhodu oproti některým západním zemím, protože se k nám dostanou také benzinové verze modelů ZS a HS. Budeme tak mít nejen širší nabídku, ale také mnohem nižší startovací ceny.
MG ZS bude také plně elektrické a MG HSE pak plug-in hybridní. Předpokládáme, že na trh uvedeme také unikátní elektromobil MG5 nebo vlajkovou loď Marvel R…
Tyto modely ale budou dostupné až později. Ceny a výbavy budeme vědět už brzy, ale zatím se o tom nedá úplně konkrétně mluvit. Předpokládáme však, že náš nejlevnější model bude ve slušném základu stát něco přes 400 000 Kč.
Můžete nám chystané modely velikostně přiblížit k jiným vozům, případně alespoň zařadit do SDA segmentů?
Většina modelů je v kategorii SUV, tedy v rostoucích a trendy segmentech. ZS se dá velikostí přirovnat k ASX a HS pak zase k Outlanderu. MG5 je kombi velikosti Octavie. Marvel R představuje luxusní elektrické SUV o velikosti Kodiaqu.
Pokud jde o servisy, kolik autorizovaných bude po zahájení prodeje k dispozici, případně kolik jich plánujete?
Samostatná servisní místa neplánujeme, takže počty budou odpovídat prodejním dealerstvím, jak bylo zmíněno výše.
Zmínil jste, že v Česku a na Slovensku bude v prodeji spalovací MG ZS. Půjde tedy o tahouna značky?
MG ZS je pro nás rozhodně velmi důležité, protože to bude nejen tahoun značky, ale současně půjde o velmi dobře cenově posazený model. Zákazníkům tedy nabídne skvělý poměr kvality, výbavy a příznivé ceny. Stejně tak spoléháme i na větší MG HS.
Jakým způsobem chcete bojovat s určitou nedůvěrou české klientely k čínským značkám? Přece jen konkurenční Dongfeng se u nás zatím moc nechytl.
Máme smělé cíle a tomu podřídíme naši prodejní i marketingovou strategii. Vše samozřejmě také záleží na správném cenovém nastavení, na kterém se stále ještě pracuje. Nicméně ceny by měly být pro zákazníky příznivé.
Totiž 98letá historie MG mluví za vše a u nových modelů bude zásadní poměr kvality a ceny. MG se dobře prodává na cca deseti trzích západní Evropy s tržním podílem kolem dvou procent, což je skvělý výsledek. Náročnost evropských zákazníků je nezpochybnitelná.
Co se týče kvality, MG se směle vyrovná tradičním evropským i japonským značkám. Ve finále tedy půjde o image, kterou zmiňujete, ale vzhledem ke špičkovému designu MG se toho neobáváme.
V nejisté době každého zajímá jistota, tedy jak dlouho potrvá dodání vozu od objednání a co záruka?
Jen na tento rok máme objednaných více než 2 000 vozů, tj. vše bude skladem a v dostatečném počtu, takže uspokojit zákazníky nebude rozhodně problém. Standardní dodací lhůta je cca 3 měsíce od zadání do výroby, což odpovídá běžné asijské výrobě i u japonských značek, ovšem jak jsem zmínil, vozy budeme mít v dostatečném počtu skladem.
Záruka bude 7 let nebo 150 000 km, tedy něco, co ještě nedávno nebylo zcela běžné ani u tradičních evropských výrobců.
Pro náročné chalupáře existuje plně elektrický kombík MG5. Bude k mání v Česku? A pokud ano, jaké je jeho cílová skupina?
MG5 je vlastně velmi unikátní, protože jde o kombinaci, kterou konkurence nenabízí. Spíše než na chalupáře ale budeme cílit na firemní zákazníky. Tady vidíme značný potenciál do budoucna.
Firmy stále více dbají na „čistotu“ svých flotil a současně se bude rozšiřovat dostupnost nabíjení i vládních pobídek. Budeme tedy schopni najednou uspokojit nejen požadavky soukromých zákazníků, ale i těch fleetových.
A nakonec odhad, kolik cirka kusů ročně v Česku plánujete prodat?
Toto zatím nebudeme zmiňovat právě s ohledem na to, že ještě nejsou definitivně stanovené prodejní ceny. Rozhodně ale věříme, že máme potenciál překonat 1 % tržního podílu v relativně krátkém horizontu.
Co nabídne MG na tuzemském trhu:
Z rozhovoru s generálním ředitelem českého a slovenského importu MG tedy poměrně jasně vyplynulo, že společnost využije už etablovanou síť dealerů Mitsubishi a přidá do ní podobně orientované vozy britsko-čínské značky MG.
Hlavními tahouny u nás mají být finančně dostupná SUV, které sází na rozumný poměr ceny/užitné hodnoty. Z fotografií modelů dále vyplývá, že nejde o designové divočiny, nýbrž o moderní provedení zacílená spíše spíš na konzervativní klientelu.
Značce mohou pomoci poměrně krátké dodací doby, spojené s příslibem vozů putujících na sklad. Počítáme, že pro mnohé koupěchtivé zákazníky bude důležité jezdit hned, a nikoli čekat půl roku až devět měsíců.
Pokud jde o všeobecné obavy z čínské automobilky, tak ty jste do jisté míry vyvrátili vy čtenáři, jelikož v rámci ohlášení příchodu MG na český a slovenský trh téměř 70 % anketních respondentů uvedlo, že značka u nás má šanci reálně uspět.
Vše bychom se měli dozvědět už letos v červnu, tedy za cirka dva měsíce. Je však možné, že některé informace prosáknou dříve. Každopádně jde o blížící se svěží vítr do plachet tuzemského trhu s automobily, primárně vedený SUV modely se spalovacími motory, jimž sekundují elektromobily.