Článek
Morris Garages neboli MG je původně britská firma (dílna), která se postupně etablovala až na výrobce luxusnějších/sportovnějších roverů. Jenže po roce 2000 to s automobilkou začalo jít z kopce a několikrát změnila majitele.

Původně britské MG nakonec zakotvilo pod křídly čínské skupiny SAIC
Poslední vlastník, silná čínská skupina SAIC, do ní napumpoval hromadu peněz a vydal se s ní „dobývat“ rovněž evropské trhy. Od června 2022 se budou vozy MG prodávat i u nás a na Slovensku, proto jsme neváhali a vyzpovídali Kamila Šilhavého, generálního ředitele českého a slovenského importu.
Rozhovor s Kamilem Šilhavým z MG
Až to vypukne, kam se budou moci zájemci o značku přijít podívat? Kde všude plánujete mít dealerství MG?
Primárně chceme využít naši zavedenou prodejní síť značky Mitsubishi, ale jen u těch dealerů, kteří budou splňovat i standardy značky MG. Pro začátek to bude možná 20 dealerství v Česku a až 12 na Slovensku.

MG bude mít v Česku cirka 20 dealerství, na Slovensku až 12
Je samozřejmě logické, že naše pobočky v rámci skupiny Autopalace oslovíme mezi prvními a počítáme s nimi jako s vlajkovými prodejnami. Pokud ale nalezneme i další vhodné kandidáty u jiných značek, nebudeme se bránit spolupráci.
Jaké modely budete zpočátku nabízet, a kolik budou zhruba stát?
V Česku a na Slovensku budeme mít velikou výhodu oproti některým západním zemím, protože se k nám dostanou také benzinové verze modelů ZS a HS. Budeme tak mít nejen širší nabídku, ale také mnohem nižší startovací ceny.

Modely MG ZS a HS se budou nabízet se spalovacími motory, a tudíž levněji
MG ZS bude také plně elektrické a MG HSE pak plug-in hybridní. Předpokládáme, že na trh uvedeme také unikátní elektromobil MG5 nebo vlajkovou loď Marvel R…
Tyto modely ale budou dostupné až později. Ceny a výbavy budeme vědět už brzy, ale zatím se o tom nedá úplně konkrétně mluvit. Předpokládáme však, že náš nejlevnější model bude ve slušném základu stát něco přes 400 000 Kč.

Vlajkový elektromobil MG Marvel R v Česku? Vyloučené to rozhodně není
Můžete nám chystané modely velikostně přiblížit k jiným vozům, případně alespoň zařadit do SDA segmentů?
Většina modelů je v kategorii SUV, tedy v rostoucích a trendy segmentech. ZS se dá velikostí přirovnat k ASX a HS pak zase k Outlanderu. MG5 je kombi velikosti Octavie. Marvel R představuje luxusní elektrické SUV o velikosti Kodiaqu.
Pokud jde o servisy, kolik autorizovaných bude po zahájení prodeje k dispozici, případně kolik jich plánujete?
Samostatná servisní místa neplánujeme, takže počty budou odpovídat prodejním dealerstvím, jak bylo zmíněno výše.

Servisy budou propojeny s prodejnami, takže v Česku vznikne zhruba dvacítka takových míst
Zmínil jste, že v Česku a na Slovensku bude v prodeji spalovací MG ZS. Půjde tedy o tahouna značky?
MG ZS je pro nás rozhodně velmi důležité, protože to bude nejen tahoun značky, ale současně půjde o velmi dobře cenově posazený model. Zákazníkům tedy nabídne skvělý poměr kvality, výbavy a příznivé ceny. Stejně tak spoléháme i na větší MG HS.
Jakým způsobem chcete bojovat s určitou nedůvěrou české klientely k čínským značkám? Přece jen konkurenční Dongfeng se u nás zatím moc nechytl.
Máme smělé cíle a tomu podřídíme naši prodejní i marketingovou strategii. Vše samozřejmě také záleží na správném cenovém nastavení, na kterém se stále ještě pracuje. Nicméně ceny by měly být pro zákazníky příznivé.

MG v Česku bude nejspíše těžit i z toho, že má kořeny v britské značce, svého času poměrně známé
Totiž 98letá historie MG mluví za vše a u nových modelů bude zásadní poměr kvality a ceny. MG se dobře prodává na cca deseti trzích západní Evropy s tržním podílem kolem dvou procent, což je skvělý výsledek. Náročnost evropských zákazníků je nezpochybnitelná.
Co se týče kvality, MG se směle vyrovná tradičním evropským i japonským značkám. Ve finále tedy půjde o image, kterou zmiňujete, ale vzhledem ke špičkovému designu MG se toho neobáváme.

MG ZS se spalovacím motorem má být tahounem značky, navíc za příznivou cenu
V nejisté době každého zajímá jistota, tedy jak dlouho potrvá dodání vozu od objednání a co záruka?
Jen na tento rok máme objednaných více než 2 000 vozů, tj. vše bude skladem a v dostatečném počtu, takže uspokojit zákazníky nebude rozhodně problém. Standardní dodací lhůta je cca 3 měsíce od zadání do výroby, což odpovídá běžné asijské výrobě i u japonských značek, ovšem jak jsem zmínil, vozy budeme mít v dostatečném počtu skladem.

Záruka na vozy bude 7 let nebo 150 000 km
Záruka bude 7 let nebo 150 000 km, tedy něco, co ještě nedávno nebylo zcela běžné ani u tradičních evropských výrobců.
Pro náročné chalupáře existuje plně elektrický kombík MG5. Bude k mání v Česku? A pokud ano, jaké je jeho cílová skupina?
MG5 je vlastně velmi unikátní, protože jde o kombinaci, kterou konkurence nenabízí. Spíše než na chalupáře ale budeme cílit na firemní zákazníky. Tady vidíme značný potenciál do budoucna.

Elektrický kombík MG5 se v rámci základu dostane nejspíše pod milion (náš odhad)
Firmy stále více dbají na „čistotu“ svých flotil a současně se bude rozšiřovat dostupnost nabíjení i vládních pobídek. Budeme tedy schopni najednou uspokojit nejen požadavky soukromých zákazníků, ale i těch fleetových.
A nakonec odhad, kolik cirka kusů ročně v Česku plánujete prodat?
Toto zatím nebudeme zmiňovat právě s ohledem na to, že ještě nejsou definitivně stanovené prodejní ceny. Rozhodně ale věříme, že máme potenciál překonat 1 % tržního podílu v relativně krátkém horizontu.

Tržního podílu okolo 1 % v Česku dosáhly dle SDA vloni např. automobilky Mazda (1,20 %), Suzuki (1,19 %), Volvo (1,20 %), Audi (1,41 %)
Co nabídne MG na tuzemském trhu:
Z rozhovoru s generálním ředitelem českého a slovenského importu MG tedy poměrně jasně vyplynulo, že společnost využije už etablovanou síť dealerů Mitsubishi a přidá do ní podobně orientované vozy britsko-čínské značky MG.
Hlavními tahouny u nás mají být finančně dostupná SUV, které sází na rozumný poměr ceny/užitné hodnoty. Z fotografií modelů dále vyplývá, že nejde o designové divočiny, nýbrž o moderní provedení zacílená spíše spíš na konzervativní klientelu.
Značce mohou pomoci poměrně krátké dodací doby, spojené s příslibem vozů putujících na sklad. Počítáme, že pro mnohé koupěchtivé zákazníky bude důležité jezdit hned, a nikoli čekat půl roku až devět měsíců.
Pokud jde o všeobecné obavy z čínské automobilky, tak ty jste do jisté míry vyvrátili vy čtenáři, jelikož v rámci ohlášení příchodu MG na český a slovenský trh téměř 70 % anketních respondentů uvedlo, že značka u nás má šanci reálně uspět.
Vše bychom se měli dozvědět už letos v červnu, tedy za cirka dva měsíce. Je však možné, že některé informace prosáknou dříve. Každopádně jde o blížící se svěží vítr do plachet tuzemského trhu s automobily, primárně vedený SUV modely se spalovacími motory, jimž sekundují elektromobily.