Článek
Celý areál BMW Classic leží v Mnichově nedaleko sídla společnosti a mimo muzea či kantýny nabídne pohled na část produkční linky, kde se před více než 100 lety vyráběly letecké motory, motocyklové motory, lodní motory, zemědělské stroje, první vlastní motocykly a také úplně první licencovaný automobil – BMW Dixi (Austin Seven).
Než však vstoupíme do samotné expozice, která funguje i jako logistické centrum, odkud vyráží různé veterány na různé události (Goodwood, soutěže elegance, prezentace aj.), nabídneme rychlý pohled do proskleného servisu.
Jde o unikátní tovární servis, kam se sjíždí vozy s takovými specifickými závadami, s nimiž si neumí poradit ani autorizovaní dealeři. Přece jen ne každý má diagnostiku či nářadí na E31 (8er) nebo Z1 či Z8.
BMW malém koupil Mercedes
Ale dost bylo představování a pojďme rovnou do historie BMW, která začíná například motocyklem Victoria KR1 s dřevěnými brzdami a bavorským motorem. Zajímavostí je kožený hnací řetěz a nádržka na hořlavinu pro světlo. Ano, tipujete správně, v případě nehody měl řidič o radost postaráno.
Ještě než opustíme raný svět motocyklů, máme pro vás ještě jednu perličku z tohoto světa. Dříve měl každý výrobce svoji barvu, jíž na své stroje primárně používal. Kupříkladu BMW využívalo černou.
Jak se čas hnul, přibyl první automobil – BMW Dixi – a poté i ikonické ledvinky vpředu, které slaví už 90 let existence, jelikož se poprvé objevily v roce 1933. A nebyly jediné, v témže letopočtu BMW zastavělo pod kapotu vozu svůj první šestiválec.
Za další milník lze považovat automobil BMW 328, na třicátá léta drahý, sportovní, ale odolný. Dá se přirovnat k ekvivalentu dnešního Porsche 911 GT3 – vyrazíte s ním na okruh a jezdíte, dokud máte brzdy a gumy. Potom si dáte kafe a v klidu jedete domů.
Odskočíme si k BMW 507, které firmu proslavilo. Šlo o silný exkluzivní vůz pro vyvolené, jenž se málem stal labutí písní značky. Totiž v 50. letech měla automobilka v nabídce buď super drahé vozy, nebo Isettu. Nic mezi tím.
Elvisovo BMW 507
Mimochodem jedním s majitelů BMW 507, byť z druhé ruky, byl Elvis Presley. Původně bílou pětsetsedmičku si pořídil už ve 23 letech, kdy sloužil jako voják v Německu. Kamkoli však přijel, všichni věděli, že jde o Presleyho vůz. Nadšené fanynky mu na karoserii malovaly rtěnkou srdíčka a telefonní čísla, což krále rokenrolu dost vytáčelo, jelikož šla rtěnka špatně umýt.
Z toho důvodu vůz nechal přelakovat na červeno, což mu zajistilo určitý klid. Dnes je automobil opět bílý a ve vlastnictví BMW.
Tu dobu si na BMW dělal zálusk Mercedes, nicméně to přispěchala na pomoc rodina Quandtových a odkoupila akcie firmy, aby automobilka nespadla do rukou konkurence.
No a víte, co společnost nakonec zachránilo? BMW 2000, předchůdce řady 5. Šlo o představitele filosofie Neue Klasse (60. léta), tedy univerzálního vozu pro byznys i rodinu.
V Classic mají také mnichovské taxi BMW 501 z roku 1977, které mechanici částečně zrenovovali, ale jinak jej ponechali autentické. Vůz občas jezdí a nebudete tomu věřit, lidé na řidiče mávají a chtějí se svézt.
Svatý grál motorů
Ochuzeni nebudete ani o BMW M1, M3, Z1 nebo o závodní modely včetně M3 DTM, dosud jednoho nejúspěšnějších automobilů své kategorie. Sbírka připomene i éru BMW ve formuli, ukáže první M5 či žádanou M3 CSL s osmiválcem a manuálem k tomu. Mimochodem, jediným možným příplatkem tohoto odlehčeného vozu bylo rádio.
Boční stěnu zdobí koncepty na alternativní paliva, například BMW E1, elektrické MINI, elektrická E30 nebo třeba vodíková řada 7. Nechybí ani kolekce mini včetně jednoho autentického filmového kusu, s nímž jezdil sám velký a vtipný Mr. Bean v podání Rowana Atkinsona.
BMW je profláknuté i pro své motory, nicméně Classic hostí jeden opravdu svatý grál. Možná ten nejsvatější. Jde o ikonickou šestilitrovou dvanáctiválcovou jednotku o 580 koních, která pracovala McLarenu F1 – jednom z nejrychlejších vozů své doby.
Do BMW Classic ležícím v Mnichově (Moosacher Str. 66) se dostanete jedině tak, že si on-line dopředu zarezervujete prohlídku s průvodcem ve skupině maximálně 20 lidí, přičemž jednotná cena za skupinu činí 250 eur (6 087 Kč).
Prohlídka trvá 60 minut, parkovat lze bezplatně přímo v areálu, průvodci hovoří anglicky i německy. Pondělky jsou zavřené, proto se sem dostanete od úterý do neděle od 10:15 do 16:30 hodin.
Pro fanoušky značky je organizovaná návštěva prakticky svatou povinností, nicméně lze ji doporučit všem, kteří se zajímají o historii evropského automobilismu, k jehož rozvoji BMW přispělo skutečně nemalou měrou.