Hlavní obsah

Musíme jet hlavou a neblbnout, říká odvážná Češka, která chce pokořit Dakar 2024 ve staré „kachně“

Foto: Zuzana Horáková

„Nestačí si něco přát, pro sny se musí makat,“ tvrdí Barbora Holická, známá zejména jako pilotka závodního Citroënu DS3. Že to není jen věta do prázdna, dokazuje fakt, že se Bára začala věnovat motorsportu až v 26 letech, nicméně za 11 let dokázala nasbírat řadu trofejí i úspěchů. Nyní se tato pilotka chystá pokořit Rallye Dakar v Citroënu 2CV.

Článek

Barbora Holická se narodila v roce 1986 a když jí bylo 26 let, oznámila svým nejbližším, že bude závodit. Nikdo jí zprvu nevěřil, nicméně potom, co se pravidelně zavírala do garáže a nosila domů trofeje, jí nejen nejbližší okolí začalo brát vážně.

Foto: Zuzana Horáková

Báru (vlevo) bude navigovat Lucie Engová, sestra Tomáše Engeho.

Dnes Bára patří mezi etablované ženské závodnice, kočíruje Citroën DS3, který jsme si v provedení Racing zamilovali i my. Nedávno však přišla s divokým nápadem, a to vzít naprosto nevhodné historické auto (Citroën 2CV) a pokusit se s ním odjet Dakar Classic 2024.

Tento nápad se brzy dostal i za mediální hranice Česka, protože si jako zkušenou navigátorku vybrala Lucii Engovou, sestru Tomáše Engeho. A jak sami víte, Tomáš si stále drží status jediného Čecha, který kdy jezdil v seriálu Formule 1. A také nás nedávno provezl v závoďáku Sigma WR.

Napadá vás kolem takového projektu spousta otázek? Nás také, proto jsme neváhali a některé z nich Báře položili napřímo.

Báro, začneme „kachnou“. Nedávno jste byla na celosvětovém kachním srazu, co tam bylo nejzajímavější?

To byla super akce! Na místě se sešlo asi 3 500 Citroënů 2CV – obyčejné, rezavé, leštěnky, modifikované, kabriolety, ale také rallycross či cross-country provedení. Na místě jsme se potkali s dobrodruhy, kteří s kachnou projeli kus světa, anebo s ní dokonce závodí v Africe. Navíc jsme na místě omrkli vychytávky, nasáli zkušenosti, abychom měli vlastní přípravu zmáknutou.

Foto: Barbora Holická

Na srazu kachen byly k vidění nejrůznější kreace.

Jedna věc je lítat po rallye s „déeskou“ a druhá vyrazit na těžký dakarský závod s 2CV, což je samo o sobě nepříliš vhodné auto. Jaká vylepšení vůz dostane, aby dojel do cíle?

Kačena bude dobrá, má minimum elektroniky, takže minimum šancí se pokazit. Za stavbou té naší stojí Tomáš Neruda, největší odborník na tyto vozy, který s kačenou objel také už půl světa.

Mechanické části vozu aktuálně rozebíráme, čistíme, repasujeme nebo dáváme nové. Celkově auto o něco zvedneme, vyztužili jsme ramena, chystáme tlumiče, pod celým autem bude ližina, benzin povedeme přes filtr a připravíme možná ještě jeden vzduchový filtr či prodloužené sání.

A motor je připravený, už se zajíždí. Je repasovaný a zvětšený z původních 600 kubíků na 650, takže bude lépe táhnout. No, a my pak musíme jet hlavou a neblbnout.

Foto: Barbora Holická

Bára se momentálně baví přípravnými pracemi, čištěním a repasí.

Rozjela jste crowdfundingovou kampaň s cílem až 285 000 Kč, nicméně celkové náklady na Dakar Classic jsou násobně vyšší. Kdo vás ještě podporuje?

Do stavby zkoušíme zapojit i kamarády, fanoušky a celkově veřejnost. Spoustu lidí mi právě psalo, že mi pomůžou, tak jsem připravila kampaň na Donio (více zde), aby mohl kdokoliv transparentně pomoci. Lucky brácha (Tomáš Enge) nám také chce pomoci a do projektu dal jako odměnu za příspěvek dokonce samotné svezení s ním na Setkání mistrů v Sosnové.

Každý, kdo přispěje jakoukoliv částkou, je pro nás důležitý a stává se tak součástí týmu. V lednu si bude moci při sledování Dakaru z gauče říct „beze mě by ty holky nejely“.

Foto: Barbora Holická

Zatím se Barbořina kachna učí ráchat v kaluži.

Celkové náklady jsou samozřejmě mnohonásobně vyšší. Já do toho dám vše, co mám našetřeno, ale pomohou s tím také partneři, moje rodina a v nejhorším scénáři mám rozjednaný úvěr. Nejsem z toho nadšená, ale věřím, že najdu další partnery a podporovatele.

Samotný Citroën mi ohromně pomáhá hned od začátku, podobně jako další společnosti. Za všechny partnery jsem ohromně vděčná.

Na Dakar je určitě potřeba mít s sebou dostatečnou zásobu náhradních dílů. Je složité sehnat na tak starý model potřebné součástky?

Dílů je dostatek, to jsem si ověřila na srazu. Díly se totiž pořád vyrábí a náš stavbyvedoucí si spoustu dílů zhotoví sám.

Foto: Barbora Holická

Kachna je prý v těch nejlepších servisních rukou.

Trénujete s vaším Citroënem 2CV v současné době někde? Proběhly už nějaké mimosilniční testy?

S mojí kachnou jsem zatím najezdila dost po silnici, v terénu minimum. Jednou jsme byli v Hummer centru, což byla pecka a já měla radost, jak sériová kachna na 44 let starých gumách fungovala.

Kromě vašeho typického úsměvu jste známá pro své dotahování věcí do konce, nicméně objevily se i nějaké hlasy, které by vás od tohoto nápadu odrazovaly?

Mám to tak nějak přirozeně nastavené, že si nedám pokoj a nejsem spokojená, dokud věc není dotažená až k dokonalosti. Musím být se svou prací nebo výsledkem sama spokojená. Tak to mám v práci i závodech, kterým jsem obětovala kus svého holčičího já.

K Dakaru slyším jen pozitivní reakce a nabídky pomoci! Což je krásné, jak se lidé stále umí spojit a pomáhat si. Cením si toto.

Foto: Amaury Sport Organisation (Dakar.com)

Trasa Dakaru 2024 rozhodně nebude procházkou Ordinací v růžové zahradě.

Vyjádřil se k vašemu nápadu i Tomáš Enge?

Tomáš nám fandí! Sice jeho první žertovná reakce byla, že nás unesou a smění za velbloudy, nicméně poté nám řekl, že je to dobrá zkušenost, dobrodružství a ať je naším cílem dojet, a nikoli závodit.

Foto: Jan Majurník

Dobrou radu na cestu dal holkám i zkušený pilot Tomáš Enge.

Máte nějakou vizi, co po Dakaru? Vidíte se zpátky v sedle závodního Citroënu DS3 nebo si brousíte zuby i na další závody s kachnou?

Uf… Takhle daleko ještě asi nevidím. Kdybych už třeba teď měla pokryté náklady na aktuální Dakar, tak budu vymýšlet, co dál, ale zatím v té fázi nejsem. Teď všechny finance směřuji do jednoho cíle jménem Dakar.

Už jen samotná myšlenka vzít kachnu na Dakar se zdá býti divoká, ovšem naše dvě protagonistky jsou pevně rozhodnuté náročný závod pokořit v ikonickém starém Citroënu s pohonem předních kol a podélně umístěnými tlumiči. Možná hrdinství, možná bláznovství, rozhodně však respektu hodný počin. Také se na Dakar těšíte? Dočkáte se už 5. ledna 2024, kdy to celé vypukne.

Načítám