Článek
První myšlenka stavby MTX Tatry V8 byla jako zaváděcí okruhové auto na Hungaroringu, přičemž s ideou závodního auta se pracovalo dál, až se narodila krásná maketa. Nicméně poté přišel revoluční rok 1989 a do Česka se dostaly takové homologované silniční vozy, o kterých se nám dřív ani nesnilo.
Přesto bylo rozhodnuto projekt dotáhnout do konce a postavit tohle monstrum na značky, což se nakonec podařilo – byť jen ve velmi omezené sérii v počtu tří kusů. Tyto dnešní ikony se plánovaně společně sešly v Kopřivnici v místním Technickém muzeu, kde jsou ode dneška (přinejmenším do začátku března) k vidění ve speciální expozici.
V předvečer zahájení této výstavy oznámil Ing. Petr Bold, ředitel firmy MTX, že se připravuje reedice MTX Tatry V8. Podle původních postupů tak vznikne deset dalších kousků tohoto ikonického supersportu!
MTX má k dispozici jak technickou dokumentaci, tak výrobní přípravky. Dokonce se na autech mají podílet vybraní lidé, kteří stavěli původní MTX Tatry V8. Mezi nimi je i motorářský génius Karel Bordovský. Novodobá série má být omezená na 10 kusů, přičemž samotná Tatra dala tomuto projektu zelenou.
Vozy mají stát do 10 milionů korun za kus, přičemž v plánu je vyrobit auta prakticky totožná s originály za použití původních technologií. Na značky se novodobé metalexy V8 dostanou formou přestavby T613, protože na těchto základech stojí i původní vozy. Petr Bold prozradil, že už jsou vážní zájemci, kteří mají své finanční zálohy reálně připravené.
Kdo byste neměli volných 10 „míčů“ na produkční auto, můžete si počkat na speciální edice zmenšených modelů. Ovšem budete muset být rychlí, protože vášniví modeláři a sběratelé si už leští svoje vitríny a otevírají peněženky.
Hovory s tatrováky
K příležitosti předvečera zahájení výstavy jsme odchytli i mistra motorů Karla Bordovského, aby nám pověděl více o technice připravované reedice.
„Tento projekt je oživení ducha Tatry. Pokud nám Tatra vytvoří podmínky, budu se svým týmem nejspíše stavět motory pro reedici MTX Tatra V8. Kvůli udržitelnosti nejspíš půjde o sériový, kompletně repasovaný motor T613 v perfektním stavu s výkonem 200 koní,“ prozradil Bordovský.
„Převodovka bude pravděpodobně čtyřrychlostní, protože pětikvaltů T613 se dochovalo naprosté minimum. Na druhou stranu si můžeme vybírat a hrát s konečnými převodovými poměry 3.9 nebo 3.15,“ dodává otec motorů Tatra.
Na závěr jsme se ještě Bordovského doptali, zda by šel do vozu napasovat pětikvalt z T700, což motorář potvrdil. Zároveň už prozíravě zjistil, jestli by bylo možné obnovit výrobu legendárních vzduchem chlazených osmiválců o objemu 4,36 litru s válci potaženými nikasilem. A víte co? Šlo! Teoreticky je tak reálné, že by supersporty mohly mít i tento vrcholový agregát z T700. A to by byla naprostá pecka.
Nedalo nám to a ještě jsme odchytili vlastníka jedné z MTX tatrovek, jenž si s námi jakožto správný srdcař tatrovák popovídal o svém pokladu, kterým jednou za čas vyjede i na projížďku. Na otázku, jak by MTX Tatru V8 hodnotil jízdně, odpověděl následovně:
„Jezdil jsem soudobými konkurenty typu Ferrari Testarossa nebo Lamborghini Diablo. Oproti nim je MTX Tatra V8 spíše motokára, která lépe zatáčí a má lepší těžiště. Jasně, auto má svoje chyby, ale u tatrovek tak nějak platí, že je buď nenávidíte, anebo milujete. Nic moc mezi,“ říká S. Jirásek.
Další dotaz směřoval k tomu, jestli se vlastník vzácného veterána nebojí o snížení jeho ceny vlivem vzniku reedice MTX Tatra V8.
„Několik let zpátky bylo několik pokusů oživit projekt MTX Tatra V8, ale všechny skončily na dvou věcech: Za prvé na penězích a za druhé na penězích. Nemyslím si tedy, že by reedice shodila hodnotu originálů. Ta bude podle mého názoru jen stoupat.“
Trio vzácných supersportů můžete vidět v Technickém muzeu Tatry ode dneška 1. prosince 2023 minimálně do 2. března 2024. Mimo nich si na místě můžete prohlédnout vzácné T613, T700, ale také ikonickou Eccoru Sport V8, která supertatru dalekosáhle překonala zejména v oblasti nejvyšší rychlosti. Tak hurá do Kopřivnice na legendy!