Článek
Věděli jste, že Mapy.cz vás nově upozorní na nebezpečné úseky? Ne? A že nevíte, jak to dělají? Například dostanou data od Portálu nehod! A to je jen jedna z inovací, která za poslední dobu vylepšila oblíbenou českou aplikaci Mapy.cz.
Jenže co se chystá dál? Kdo všechno se na novinkách podílí? A kdo jejich nasazení schvaluje? O tom jsme dali řeč s Jakubem Faiferem, produktovým manažerem živého organismu jménem Mapy.cz. Jakube, povězte nám na úvod, tušíte, kolik řidičů aktivně využívá Mapy.cz?
Denně vyjede s navigací Mapy.cz v průměru 100 tisíc řidičů. V těch nejexponovanějších dnech během hlavní sezony, tedy letních prázdnin, se dostáváme někam ke 160 tisícům. Každý rok tohle číslo roste.
Kdy Mapy.cz vůbec debutovaly a jak dlouho trval jejich vývoj? Mapy.cz už lidé v Česku používají 25 let, mobilní appku 12 let. V appce debutovala turistická navigace před šesti lety a na dopravní informace pro řidiče se zaměřujeme poslední tři roky.
Kdo stojí za vymýšlením novinek, které slouží k vylepšování produktu Mapy.cz?
Je to společné úsilí jak lidí z týmu, tak uživatelů, kteří nám dávají vědět, co dalšího by se jim hodilo pro jejich jízdy. Dostáváme od nich denně až 1000 podnětů. V tomhle jsou právě Mapy.cz jiné – jako řidič napíšete živému člověku tady v Čechách a on buď problém rovnou opraví, nebo ho zařadí do fronty nápadů, které pak postupně opravdu realizujeme.
Nasazení inovací do praxe pak schvaluje jeden člověk, nebo celý tým či týmy?
Jakmile novinka projde přes naše interní testery, pomáhá nám před nasazením naše komunita řidičů. Zhruba 32 tisíc z nich jsou testeři tzv. bety – tedy testovací verze aplikace, kam jdou nové funkce jako první. Píšou nám svoje zkušenosti a my je zapracujeme, než novinku pustíme na všechny uživatele. Díky tomu odchytíme i většinu chyb.
Mapové podklady si řešíte sami, nebo je kupujete?
V Česku se snažíme udržovat vlastní mapové podklady. Ona to není jen mapa, ale spousta dalších věcí – body zájmu zvané POI, dopravní situace, plánovací síť, panoramatické snímky, importy open dat z různých zdrojů. Je to obrovský mix dat, který vede k tomu, aby vznikla služba, kde najdete, co zrovna potřebujete pro orientaci.
Pro zahraničí importujeme data z Open Street Maps, případně z volných open dat pro různé státy. Celkově tedy jde o mix mnoha podkladů, přičemž většinu z nich tvoří otevřená data a vlastní tvorba. Další část pak nakupujeme, třeba letecké a panoramatické snímky.
Odkud jsou čerpána data o aktuální dopravní vytíženosti, kolonách, uzavírkách?
Aktuální provoz si už počítáme sami díky silné uživatelské flotile řidičů, kterou ještě doplňujeme o data z jiných fleetových flotil, abychom co nejlépe pokryli celou ČR. Lidi totiž nejvíc zajímá, kde to jede a kde to stojí. Aktuální dopravu zatím nabízíme jen v Česku, ale rádi bychom ji postupně rozšířili i na střední Evropu. Nedílnou součástí dopravy jsou také uzavírky a dopravní události. Pro Česko je čerpáme ze státního Jednotného systému dopravních informací. Ve srovnání s Evropou se jedná o kvalitní systém se spoustou lokálních informací, ale při detailním pohledu tam bohužel nejsou všechny. Proto si vypomáháme ještě hlášením od našich uživatelů. Právě díky tomu má tento systém ambice fungovat celosvětově.
Nejproblematičtější částí navigace jsou uzavírky. Vědět o všech je opravdu velký úkol. Proto jsme připravili novinku, aby si uživatelé dokázali s takovou zapeklitou situací poradit a vyžádat si objížďku. Když řidič narazí na neprůjezdné místo, o kterém ještě nikdo neví, může si přes funkci „potřebuji objížďku“ nechat přeplánovat trasu před sebou přímo během navigace tak, aby se vyhnul uzavřenému úseku.
Zohledňují Mapy.cz při navigaci řidiče počasí nebo třeba typ či pohon vozu?
Tím, že počítáme aktuální dopravní situaci, tedy rychlost průjezdu na dané komunikaci v aktuálním čase, se krásně projeví i meteorologické jevy. Když třeba napadne sníh, všechny průjezdy se automaticky zpomalí vlivem přenosu dat od projíždějících řidičů. Řidiči jedou danými úseky pomaleji, tedy i predikce dojezdového času se všem ostatním prodlouží.
Pohon aktuálně jinak nezohledňujeme. Například u elektroaut jsme limitováni tím, že nemáme informace o dojezdu z řídicí jednotky, takže nemůžeme pracovat s dojezdovou vzdáleností. A pak už zbývá jen konvenční pohon a motocykly, které ale mají zase specifické požadavky na trasu.
Jsou Mapy.cz vhodné i pro řidiče nákladních aut či kamionů během jejich výkonu?
Nákladní dopravě se věnovat nechceme, je to segment navigace, který vyžaduje specifická data. Můžeme ale dobře pomoci pro takzvaná adresní místa. Dokážeme najít téměř jakoukoliv adresu, a proto nás spousta rozvozů a doručovatelů využívá. Většinou řidič dostane ze svého specializovaného softwaru předpis adres, na které jet, a pak už jen volá navigaci do naší aplikace.
Prozradíte nám, na co se můžeme v brzké budoucnosti těšit v rámci Mapy.cz?
Největší věcí, na které aktuálně pracujeme, je přidání hromadné dopravy do aplikace. Ta v ní dlouhodobě chyběla kvůli sporům o tato státní data. Dnes už situace vypadá stabilně, takže můžeme připravit plánování a navigaci, na což se hodně uživatelů těší.
Navigaci pro řidiče budeme také dál zlepšovat, mimo jiné chystáme optimalizaci plánování a nabízení alternativních tras. Chtěli bychom též umět nabízet konkrétní místa během navigace, aby lidé věděli, kdy bude na jejich trase další benzinka nebo restaurace. Dále rozvíjíme hodnocení firem a podniků, které umožňuje lidem vybrat si kvalitní službu.
Je toho tedy opravdu hodně a uživatelé Mapy.cz se mají na co těšit. Systém se totiž neustále vyvíjí, žije a každým dnem roste. Z toho důvodu stojí za to aplikaci Mapy.cz minimálně vyzkoušet, už jen kvůli perfektně zmapovanému Česku.