Hlavní obsah

Malá ochutnávka dakarského pekla: Je to ohromná zábava! Ale jak to přežijí dva týdny v kuse?

Foto: South Racing

Dakar 2025 se už nezadržitelně blíží! Celá oslavná a informativní Tour začala akcí ve španělském Les Comes, kde se organizátoři sešli se závodníky, byla představena trasa a také se poctivě testovala závodní technika. Ideální šance nasát trochu toho „Ducha Dakaru“…

Článek

Představte si, že je po Vánocích, máte dva týdny volna a chuť zmizet z tmavé a studené zimy někam za sluncem a teplem. Většina normálních lidí volí válení na písku pláže u moře v klidu a s drinkem v ruce, najde se ale dost bláznů, co se nechají zavřít do malé (nebo větší) plechovky a dva týdny zažívají pocity, jako by byli v mixéru, a písek doslova žerou. Co je k tomu ksakru vede?

V automobilových kruzích se tomu říká „Duch Dakaru“, ale psychologové na to určitě mají nějakou strašidelně znějící diagnózu. Když však téhle nemoci jednou podlehnete, není cesty zpět. A část těchto bláznů se sešla v půlce května ve španělském Les Comes, ráji off-roadistů, v samotném úvodu turné Dakar Tour 2025, aby se tu nejen seznámila s trasou Dakaru 2025, ale také nasála vědomosti ohledně blížícího se ročníku a otestovala techniku. A také představila nové stroje dobrodružství lačným zákazníkům.

A tak se znovu setkávám s drsnou čtyřkolkou Can-Am Maverick R. Nedávno jsme se v ní prolétli s dakarským vítězem Martinem Macíkem. Jenže to byla sériová verze, tentokrát jde rovnou o plnotučnou závodní verzi připravenou závodním týmem South Racing. Pořád tak má přeplňovaný litrový tříválec s výkonem 240 koní, dvouspojkovou převodovku a pohon všech čtyř kol, ale nově také objemnější nádrž (aby zvládla dlouhé dakarské etapy), odolnější spodní ramena předního a zadního zavěšení (abyste je nenechali na prvním kamenu), sofistikovanější tlumiče (vhodné pro nejtěžší rallye na světě) a také homologovaný bezpečnostní rám.

Foto: South Racing

Maverick R je „supersport mezi čtyřkolkami“ – poznáte ho podle širokých horních ramen předního zavěšení, která zvyšují stabilitu.

A dostat se skrz jeho výztuhy na sedadlo spolujezdce je úkol hodný gymnasty s vontskou zkušeností vyndávání ježka z klece (a opačným směrem). V těsném prostoru dvoumístné kabiny se vmáčknu do těsné skořepiny, pořádně si utáhnu šestibodový pás a nasadím helmu. „Ready?“ usmívá se na mě argentinský pilot David Zille, zkušený borec s kariérou motokrosového jezdce a třemi starty na Dakaru na svém kontě. Ukazuji mu palec nahoru, i když tuším, že na to, co přijde, normální člověk být připravený nemůže…

Foto: South Racing

240 koní na méně než tunu? To znamená hodně rychlosti hned od startu.

A potvrdí se mi to hned po startu, kdy nás motor se zlověstným zavytím vystřelí vpřed. S lehoučkým strojem nemá mnoho práce, takže je to jako být vystřelený z děla. V tom je ale zážitek podobný sériové verzi, drtivé brzdy, hbité změny směru a táhlé smyky nevyjímaje. Ten hlavní rozdíl je ale v pokročilých tlumičích, které snesou brutální torturu náročným terénem.

Foto: South Racing

Lehkost je přínosná v každé situaci – máte víc rychlosti a obratnosti, lépe brzdíte a na dunách můžete prakticky surfovat.

Všimnete si toho hlavně v momentech, kdy už napůl čekáte strašnou ránu - dopady ve smyku, dopady přímo do komprese nebo jen na jedno z předních kol. Pořád se zatnutými zuby čekám nějakou ránu nebo odskok, náznak nejistoty nebo ztráty kontroly, ale podvozek Mavericku si nechá líbit úplně všechno a krizovky řeší s ledovým klidem.

Foto: South Racing

Maverick R se dokáže postavit jakémukoliv terénu. A většinou jím proletí pěkně rychle! Spíš jde o to, co vydržíte vy než stroj.

Působí to tak samozřejmě, až by se mohlo zdát, že by tohle auto na Dakaru dokázala prohánět i úplná lama, jenže to není pravda. Nešlo by to bez řidičského mistrovství pilota, které David Zille prokazuje úspornými pohyby ostře kontrastujícími s rozevlátou jízdou. Nicméně stroj pod jeho rukama mu jeho práci významně usnadňuje. Maverick R je totiž vrcholem kontinuálního vývoje čtyřkolek našlapaným špičkovou technikou a pokračovatelem dlouhé a freeúspěšné tradice - stroje značky Can-Am totiž vyhrály posledních pět Dakarů v řadě…

Krátká trasa je rychle za námi, což je na jednu stranu škoda (Je to fakt sranda!), ale na druhou stranu i úleva. Co je pro běžného člověka nejvíce šokující, je brutální gravitační teror, který musí vaše tělo při jízdě snést. Po pár minutách na palubě si připadáte jako zmlácený pes s unavenými končetinami a hlavou jako na provázku, žaludkem na vodě a mozkem jako po flámu, z auta (po další lekci gymnastiky a řešení zapeklitého hlavolamu) spíš vypadnete a sotva se udržíte na nohou. Potřásám Davidovi rukou a děkuju mu za svezení, ale v duchu kroutím hlavou, jak to dokáže snášet dva týdny v kuse. Ale kdo s benzinem v krvi by se jel plácat na pláž k moři…?

Can-Am Maverick R si můžete za částku 1,3 milionu korun koupit u kteréhokoliv prodejce sítě BCE. Pokud s ním budete chtít dobývat Dakar, budete muset ale ještě dost přišetřit – na technické úpravy, ale především na tým mechaniků, náhradní díly, zázemí a mnoho dalšího, co pro účast v nejtěžší rallye na světě nutně potřebujete.

Načítám