Článek
Jen pár minut jízdy od Znojma leží na kraji česko-rakouských hranic obchodně-zábavní komplex Excalibur City, jehož součástí je i podnik jménem Terra Technica, který platí za muzeum automobilů, jukeboxů, pinballů a starých herních mašin.
Na ploše 8 500 m2 tak uvidíte v rámci průřezu dějinami asi 3 500 exponátů, přičemž většinu z nich si budete moci vyzkoušet. Ne úplně auta, ale pinbally a jukeboxy ano. Jelikož jsou tyto mašinky funkční a vybrané z nich opatřené mincovníkem, můžete si u vstupu pořídit tzv. tokeny (kulaté mince) a nechat si zahrát nějaký hit z minulých let na dobovém jukeboxu, případně reálně vyzkoušet raný i moderní pinball či třeba stolní hokej.
Celé muzeum je rozdělené do několika časových sektorů, přičemž v úvodu vás uvítá starý motorový kočár Daimler z konce 19. století poukazující na počátky automobilismu ve světě. Dále se budete moci mrknout na staré fonografy s tehdejšími sluchátky nebo si poslechnout původní pneumaticky ovládaný orchestrion vyráběný od raného 20. století.
Druhý sektor ukáže modernější zařízení počínaje koncem 20. let a dále, kdy už se objevil například první jukebox s vestavěným rádiem. Výjimkou nebyly ani herní stanice, třeba dřevěný stolní hokej nebo ne zcela tradiční pinball Five Star Final.
Automobilovým reprezentantem je zde Ford Model A (od 1927) s typickými figurínami mafiánů s Tommy guny, který byl jablkem sváru mezi postarším továrníkem Henrym Fordem a jeho synem Edselem. Přece jen výběhový Model T už nemohl automobilku táhnout vzhůru, jelikož konkurence dohnala náskok a prim začal v autech hrát rovněž komfort. Henry a Edsel nakonec shodu našli, Model A se narodil, a to v počtu téměř pěti milionů kusů.
Neméně zajímavý úkaz na vás čeká v sektoru věnovaném 40. létům a dále. V tomto období docela standardně fungovaly modernější jukeboxy, mezi něž patří také tzv. lampové. Ne snad že by v sobě měly integrovanou lampičku, ovšem standardně se hudba z jukeboxu line zespod či z těla, ale u těchto nadčasových z vrchní části, jež připomíná právě lampu.
Tím nekončíme, jelikož v této sekci mají postavený výjev toho, jak jste si dříve pouštěli píseň na přání. Tehdy byl v podniku umístěn telefon, z něhož volající zavolal do hudební centrály, tam sdělil pracovnici svůj požadavek na skladbu, ta vyhledala příslušnou desku, umístila ji do přehrávače, z něhož pak signál putoval skrze telefonní vedení do jukeboxu v podniku, který začal hrát.
Výhodou tohoto systému byl větší výběr skladeb. Zatímco koncem 40. a v 50. letech obsahoval běžný jukebox 10 až 24 skladeb, centrální archiv jich měl 100 až 200.
Duch cestování
V DS Automobiles mají aktuálně novou limitovanou edici Esprit de Voyage, což v překladu znamená duch cestování. V rámci našeho cestopisu do Terra Technica jsme osedlali kompaktní model DS 4 z této edice a poznali jej blíže.
Pojetí Esprit de Voyage je inspirované světem módy, což u této francouzské luxusní značky není ničím překvapivým. Exteriér vozu zdobí černé dekory, specifická maska chladiče, 19palcová kola pojmenovaná Cannes a laserem gravírované kryty zpětných zrcátek s motivem Esprit de Voyage.
Uvnitř na vás čeká unikátní šedé čalounění, které doplňuje totožný cestovatelský motiv zanesený na zčásti čalouněnou palubní desku a na vnitřní prahy. Specifické jsou poté i koberečky nebo čalounění výplně dveří.
Motorizací poznávaného modelu je 225koňový plug-in hybrid (zážehový čtyřválec 1,6 litru a elektromotor), který díky spolupráci s mapovými podklady umí rozložit v hybridním režimu distribuci elektrické energie po celou dobu trasy.
Jelikož jsme do Terry startovali z domovského Hradce Králové, zabrala nám cesta tam a zpět lehce přes 400 km. Nabíjeli jsme jednou, na začátku, ovšem do domoviny nakonec dorazili s příjemnou spotřebou pod pět litrů na sto kilometrů.
Automobil DS 4 v cestovatelské edici Esprit de Voyage začíná s dieselovým čtyřválcovým motorem 1,5 litru na částce 1 150 000 Kč, zatímco plug-in hybrid E-Tense 225 stojí od 1 400 000 Kč.
Do podzemí na Batmobil
Následující sekci otevírá duo komiků Laurel a Hardy, kteří stojí vedle Laurelova Chrysleru New Yorker. Mimochodem, tento vůz měl dodatečný systém vytápění, protože Laurelovi byla v autě zima, životu ve slunné Kalifornii navzdory.
Zajímavé je pozorovat, jak se jukeboxy postupem času vyvíjely. Už nebyly jen dřevěné, jelikož se do hry dostaly různé kovy, skla, ale i umělá hmota. Rostla kapacita na skladby a pochopitelně i jejich složení.
Hopem se přesunujeme do Ameriky 50. a 60. let, tedy do časů Elvise Presleyho. Není tak s podivem, že se skladba Hound Dog objevuje na mnoha tehdejších zařízeních. Motorizovaným hrdinou této části je Cadillac De Ville, jehož obřích ploutví si svého času užívali právě Presley, Monroe a další celebrity.
Na to, že je tehdy vrcholový model de Ville z konce 50. let, má zajímavou výbavu. Jde třeba o posilovač brzd, posilovač řízení, automatickou převodovku, světla pro zpátečku, dvourychlostní stěrače, elektricky ovládaná okna i sedadla nebo o mocný vidlicový osmiválec.
Neminete však ani tematický bar, který najdete prakticky v každé sekci. Ten americký je typický pro svou šachovnicovou podlahu a rudé čalounění sedadel i dalších dekorací. Kdekdo tvrdí, že tyhle roky byly v Americe ty nejlepší a nejdivočejší.
Následující část umístěná v podzemí je věnovaná všem superhrdinům, jejichž příběhy ožívají na dobových hratelných pinballech. Jste-li komiksoví nadšenci nebo Marvel či DC fanoušci, tady zažijete mnohonásobný sběratelsko-herní orgasmus.
Máte-li radši auta, pak se rovněž máte nač těšit. Jednou z místních „hraček“ je totiž prototypová 900koňová Corvette C3 Stingray Targa z ikonického roku 1969. Přestože model obouvá pneu 345/35 VR15 vzadu a 285/40 VR15 vpředu, je podvozek při aktivním plném výkonu tím nejslabším článkem vozu. Mimochodem, červeno-bílé lakování automobilu pocházející z 90. let kdysi reprezentovalo tehdejší vlastní značku cigaret Excalibur.
Kam se ovšem hrabe Corvette, ta není nic proti (dle slov zástupců muzea) původnímu Batmobilu z filmu Batman se vrací. Tento exponát je asi nejfotografovanějším ze všech a podle informací z muzea také plně pojízdný, ale je tomu už několik let, co vůz jezdil naposledy.
V podzemní sekci má své místo také evropský koutek reprezentovaný částí Volkswagenu Transporter a Eiffelovou věží. Tady najdete výhradně ty jukeboxy a pinbally, které byly vyrobeny v Evropě.
Litevský Mercedes
Sektor zvaný Současnost už hostí rané hi-tech jukeboxy pracující s kompaktními, ale i s pevnými/přenosnými disky. Vytíženou sekcí jsou zde rovněž pinbally, protože tu najdete tematiku např. Hvězdných válek, Indiana Jonese, Avatara nebo třeba Terminátora.
I tato sekce má svého automobilového předsedu, kterým byl původně Mercedes 560, nyní však litevský tuningový výtvor AG Excalibur. Mohutný vůz obutý na 30palcových pneumatikách vzadu hostí motor V8 s výkonem 740 koní, který tento skvost vystřelí za hranici 330 km/h. Rovněž interiér je kompletně překopaný, čalouněný kůží a zdobený krystaly Swarovski.
Východem z posledního sektoru se dostanete do volně přístupného americky stylizovaného restaurantu, kde mají mj. naprosto excelentní sodovku. Po jídle (burger, sendvič) a pití se pak můžete zastavit do rovněž volně přístupné herní části, kde jsou nejen pinbally včetně toho největšího na světě (Hercules), ale také mechanické herní automaty a historické PC/konzolové hry. Máte-li dost tokenů, můžete si je vyzkoušet všechny.
Poslední částí zatíženou vstupným je galerie věnovaná historii zachycení zvukového záznamu, jejímž vrcholem je dobové nahrávací studio, kterému vévodí mikrofony a na tu dobu typický kuřácký popelník. Za audiovizuální částí má své místo ještě kinosál, jejž si lze pronajmout.
Muzeum Terra Technica leží přímo v Excalibur City na adrese Chvalovice-Hatě 194. Otevírací doba je víkendová od 10:00 do 19:00 hodin, přičemž plné vstupné činí 359 Kč a pro děti 6 až 16 let 189 Kč. Rodinná vstupenka zahrnující dva dospělé a dvě děti do 16 let vyjde na 839 Kč. Sluší se zmínit ještě cenu tokenů, kdy jeden vyjde na 25 Kč, přičemž výhodnější sazby za tokeny začínají od útraty 200 Kč a výše.