Hlavní obsah

Konec kontroverzního řepkového oleje v naftě? V Liberci vyvinuli prý revoluční biosložku. Má snížit spotřebu a čistit motor

Foto: Temperatior, J. Majurník

Liberecká společnost Temperatior nedávno oznámila, že dokončila vývoj biosložky nové generace pro motorovou naftu, která čistí samotný motor, a dokonce snižuje spotřebu paliva. Oslovili jsme proto nezávislého odborníka na paliva, abychom zjistili, jestli se u nás zrodila revoluce v palivových přísadách, či nikoli.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Foto: Temperatior

Firma Temperatior řeší výrobu i prodej biopaliv a biosložek. Nedávno dokončila vývoj nové generace biosložky, která čistí vznětové motory a snižuje spotřebu paliva.

Tato biosložka je v souladu s evropskou legislativou označována jako TME (Tallow Methyl Ester) a výsledky testů příměsi okomentoval Michal Fišer, generální ředitel společnosti Temperatior.

„Opakované testování potvrdilo čistící účinky námi vyráběné biosložky při jejím poměrném přimíchání do nafty v dieselových motorech aut. Navíc se ještě prokázala i úspora paliva, která při jejím využití činila tři až pět procent.“

Napsali jsme proto do bývalého Ústavu paliv a maziv ČR, dnes SGS Czech Republic, odkud se nám ozval přímo vedoucí inspekčního, certifikačního, validačního a ověřovacího orgánu Karel Marschner. A ten nás do problematiky TME a celkově biosložek zasvětil.

Biosložka už není povinná

Prvně vás možná překvapíme, ale přimíchávání biosložek do paliv už od roku 2022 není povinné. Je zde povinnost snižovat emise skleníkových plynů o 6 %, čehož lze dosáhnout i jinými způsoby.

„Mezi tyto způsoby patří dodávka alternativních paliv, elektřiny pro dopravní účely nebo nákup UER (Upstream Emission Reductions), což jsou certifikáty o snížení emisí skleníkových plynů v dodavatelském řetězci před samotnou výrobou kapalných paliv,“ vysvětlil Marschner.

Foto: Eurowag

Biosložka už není od roku 2022 povinná, ale je zřejmě daleko snazší zpracovat řepku a jiné oleje než řešit alternativy.

Překvapeni? Pokračujeme. „Navíc z povinnosti snižovat emise jsou vyňata paliva, která se uvolňují do volného daňového oběhu v rámci obměny státních hmotných rezerv,“ dodal odborník.

A tady je odpověď na otázku, proč mohli a stále mohou mít státní pumpy EuroOil naftu bez biosložky.

Potřebujeme biosložku?

Nafta bez biosložky špatně maže. Důvod? Rafinerie musí při zpracování ropy odstraňovat sirné složky, tím se ovšem zpravidla sníží i mazivostní složky motorové nafty. Biosložky (popř. příslušná aditiva) mazivost nafty opět zvyšují.

Základní dělení biosložek

Do motorové nafty se u nás v současnosti přimíchávají dva typy biosložek, a to FAME (z anglického Fatty Acid Methyl Esters) a HVO (z anglického Hydrotreated Vegetable Oil). Jiné biosložky než HVO a FAME se v naftě nevyskytují.

FAME

FAME se dá vyrobit několika způsoby, nejčastěji se u nás používá řepkový olej (tehdy se příměs značí jako MEŘO, anglicky jako RME Rapeseed Methyl Ester). Dále lze biosložku FAME vyrobit z použitého kuchyňského oleje, slunečnicového oleje a ze zbytků palmového oleje, což se značí jako UCOME (Used Coocking Oil Methyl Ester).

Dalším způsobem je zpracování živočišného tuku neboli už na začátku zmíněné TME (Tallow Methyl Ester), na které vsadili v Liberci.

Foto: Temperatior

Vymyslel tedy liberecký Temperatior něco revolučního? Vlastně úplně ne.

Z toho tedy vyplývá, že Liberečtí nevymysleli nic úplně převratného, ale něco, co se u nás prakticky nepoužívá, protože toho na trhu moc není a shánět živočišné tuky pro výrobu není tak snadné jako třeba koupit řepku, jak ostatně upřesňuje Karel Marschner.

„V roce 2022 tvořil FAME z řepkového oleje podíl přibližně 43 % (MEŘO), ze zbytků po zpracování palmového oleje přibližně 24 % (UCOME), použitý kuchyňský olej přibližně 18 % (UCOME) a živočišné tuky (TME) přibližně 0,2 %.“

Tedy FAME (obecný termín pro methylestery mastných kyselin) má podmnožiny (suroviny) MEŘO/RME, UCOME a TME, ze kterých se biosložka FAME vyrábí.

Výhody FAME a TME

Zmíněné TME (podmnožina FAME vyrobená z živočišných tuků) ovšem přece jen nějaké výhody přináší, a to kvůli povaze vlastního zpracování.

„Výsledný produkt se během výroby musí destilovat, což obvykle vede k vyšší čistotě methylesterů než u výroby, kde tento krok není nutný, což má pozitivní vliv na vyšší cetanové číslo, tedy lepší proces hoření / nižší emise,“ upozorňuje na výhody TME specialista Marschner.

Odborník dále upřesňuje, že u TME (živočišné tuky) je proces destilace, a tudíž zlepšení jeho vlastností v naftě, sice nutný, ovšem stejně tak jdou destilovat i biosložky vyrobené z olejů (UCOME), což opět vede ke zlepšení jejich vlastností v naftě.

Foto: Temperatior

Biosložka FAME všeobecně zlepšuje mazivost nafty. Surovina TME, z níž se FAME vyrábí, je pak díky destilaci o něco lepší než ostatní suroviny, ovšem destilovat jde i UCOME.

„Každá ze surovin FAME, tedy TME, MEŘO či UCOME, má jiné složení mastných kyselin, a tak se může v naftě chovat trochu jinak. FAME všeobecně zlepšuje mazivost vždy, zajistí nižší emise a zpravidla také lepší cetany, nicméně tehdy už záleží i na samotném složení mastných kyselin, ze kterých je FAME tvořen,“ popisuje problematiku biosložky Marschner.

Zároveň dodává, že použití FAME ve všech jeho formách včetně TME musí schválit výrobce vozidla, přičemž motorovou naftu se 7 % FAME (značená jako B7) lze používat prakticky ve všech naftových vozidlech, zatímco některá novější naftová vozidla umožňují přídavek až 10 % (značení B10).

My k tomu radíme, abyste se podívali na kryt víčka palivové nádrže nebo do návodu k obsluze vozidla. Tam byste informaci o kompatibilitě s naftou B10 měli najít. Navíc v Česku se nafta B10 zatím nevyskytuje, ovšem v Německu nebo Francii na ni můžete narazit.

Nevýhody FAME

Nevýhodou FAME nicméně je, že rychleji „stárne“, což se nazývá oxidační stabilita, která je u FAME výrazně horší než u samotné motorové nafty jako takové. V tomto ohledu jsou živočišné tuky TME (tedy podmnožina FAME) na tom trochu lépe než ostatní suroviny, z nichž se vyrábí FAME, protože TME obsahují méně mastných kyselin.

Foto: Shutterstock / R. Classen

Všeobecně platí, že pokud vozidlo nestojí dlouhodobě, problémy kvůli naftě s biosložkou nemá.

Kdekdo namítne, že zejména taková nafta B10, tedy nafta s 10% obsahem biosložky FAME, je problémová. Jenže ne tak pro motor, ale pro jeho hadičky (degradace), potažmo má schopnost snadněji pronikat do motorového oleje, což vede k jeho degradaci.

Všeobecně ovšem platí, že pokud vozidlo nestojí dlouhodobě, oxidační stabilita motorové nafty s FAME problémy nezpůsobuje.

Alternativa HVO

Kromě FAME se v naftě můžete setkat s biosložkou HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), která je chemicky podobná samotné motorové naftě. HVO má proti čisté naftě vyšší cetanové číslo (70 vs. 51), což znamená, že lépe hoří a její spalování vyprodukuje méně emisí.

HVO se v současnosti může do motorové nafty přidat do poměru max. 30 % HVO a 70 % nafta, aby byly splněny zákonné normy pro motorovou naftu EN 590.

Je-li u novějších vozů na spalování HVO uzpůsobená řídicí jednotka, lze jezdit na čisté HVO (HVO100), což znamená, že jezdíte na upravený rostlinný olej, který má lepší vlastnosti než motorová nafta.

Foto: Eurowag

HVO100 se také říká syntetická nafta. Běžné je ve Skandinávii nebo Beneluxu. U nás a na Slovensku spíše ojediněle.

A na některých českých čerpacích stanicích (např. Dovatrans Luka nad Jihlavou nebo Jihlava Truck Park na trase dálnice D1) se lze s čistým HVO podle normy EN 15940 s označením XTL na stojanu setkat, ovšem aktuálně stojí 38,50 Kč za litr na Dovatrans a v rozmezí 40 až 43 Kč za litr v Truck Parku, zatímco běžná motorová nafta vyjde průměrně na 36 až 38 Kč za litr.

Takže mají v Liberci něco převratného? Vlastně úplně ne, jde pouze o surovinu (TME) biosložky FAME, jež se u nás příliš nepoužívá a vzhledem k procesu výroby může (ale také nemusí) mít v motorové naftě lepší vlastnosti než ostatní suroviny určené ke zhotovení FAME.

Načítám