Hlavní obsah

Krásné veterány rozezněly své motory alpskými údolími aneb výlet na Ennstal Classic 2022

Foto: Ondřej Kroutil

Cisitalia 202 SMM Nuvolari z roku 1949 na trati horské etapy nad Gröbmingem

Příležitosti skloubit turistiku v horách, pěkné silnice a veterány typicky nevynechávám. Tentokrát jsem si vyrazil i s celou rodinkou na palubě za krásami rakouských alp a cestou se pokochal automobilovými veterány na tradiční letní setinové rally Ennstal Classic.

Článek

Věděl jsem, že se s naším malým rok a půl starým prckem ještě do našeho anglického sportovního veterána nevměstnáme, ten čas však určitě brzy přijde. Oželel jsem tedy zvuk otevřených weberů čtyřválcového Lotusu z šedesátých let a jel se moderním autem podívat na akci, kde v pohybu vidíte spousty opravdu vzácných strojů. Slavnostní cíl předposlední etapy v rakouském Gröbmingu stojí vždycky za návštěvu, obdivujete zde nejen úžasná historická auta, ale i některé slavné posádky.

Foto: Ondřej Kroutil

Ennstal Classic 2022 byl nejen ve znamení Porsche, ale na dvojici vozů 356 z padesátých let na Glockner Alpenstrasse byla úžasná podívaná

Ennstal Classic slaví třicítku

Kamarád Ondra Kroutil, který nám poskytl úžasné fotografie, je oficiálním mediálním partnerem akce a na Ennstal jezdí už dlouhá léta. Poprvé jsme se tu potkali už před nějakými pěti lety a pak jsem také jednou využil nabídku pomoci jako další řidič při zimní Planai Classic, kterou pořádá stejný tým rakouských nadšenců do historických aut. Planai byla úžasná i díky sněhové kalamitě, která tehdy panovala. Ostatně celou reportáž si můžete připomenout zde.

Ennstal je letní soutěž, která má velkou tradici a účastní se jí ve čtyřech věkových kategoriích přes dvě stovky automobilů. Jezdí zde předválečné sportovní vozy a ty nejnovější jsou ohraničeny rokem výroby 1972, takže tu v podstatě nevidíme youngtimery a dnes tak populární devadesátkové neoklasiky, které zas jezdí jiné historické setinové soutěže. V průběhu let se na Ennstalu objevilo i spousta známých osobností ze světa motorsportu, třeba sir Stirling Moss, Hans Joachim Stuck, Walter Röhrl, Rauno Aaltonen anebo třeba jako v letošním ročníku Lisa Brabham, manželka pilota americké série Le Mans Davida Brabhama, syna slavného australského jezdce Jacka Brabhama.

Foto: Ondřej Kroutil

Ennstal Classic 2022 se zúčastnila i šestice vzácných sportovních BMW 328 vyrobených v letech 1937–1939

Je úžasné, že se této setinové rally účastní i mnohé sportovní vozy třicátých let a také množství krásných sportovních či dokonce závodních vozů let padesátých. Obdivoval jsem zejména kompresorové Bentley s 4 1/2 litrovým motorem, podobné jakým jezdí i frontman AC/DC Brian Johnson, závodní Riley MPH Le Mans z roku 1934 a sérii dokonce šesti úžasných BMW 328 z let 1937–1939. Je úžasné, že i taková auta dokážou absolvovat minimálně pět set kilometrů dlouhou třídenní soutěž, pro jejich posádky je to skutečně sportovní výkon.

Foto: Ondřej Kroutil

Vidět závodní Maserati A6 GCS MM (1954) bylo jako zjevení, navíc mělo fantastický zvuk, když v otáčkách burácelo mezi kopci

Z let padesátých byly úžasné Austiny-Healey 3000, ale zejména i vzácné italské Maserati A6 GCS Fantuzzi, Alfa Romeo 1900 SS, Jaguary XK120 a jako třešnička na dortu i úchvatný Mercedes-Benz 300 SL Coupe z roku 1955.  Šedesátá léta zde představují často vozy značky Porsche a další krásné Alfy Romeo, ale také nádherný Aston Martin DB6 či několik Jaguarů E-type. Raná sedmdesátá léta zde završila krásná dvojice Ferrari 365 GTB/4 Daytona a Ferrari Dino 246 GTS, obě shodně z roku 1972. Nádherných aut tu startovalo ovšem spousta, v přiložené galerii najdete jen menší ochutnávku toho, co lze na Ennstalu vidět a hlavně slyšet v pohybu.

Foto: Ondřej Kroutil

Ennstal Classic 2022 je nejen o krásných vozech (zde vůz Mercedes-Benz 300SL), ale také o stopkách a precizní navigaci, kterou má na starost spolujezdec

Tahle setinová rally má úžasnou atmosféru a do jejího centra v malém městečku Gröbming, které najdete v údolí řeky Enns nedaleko Schladmingu, se moc rád vracím. Ennstal se jezdí typicky předposlední červencový víkend. Závody tu začínají už ve středu večer, kdy je zahájení, a první etapa letos vedla ve čtvrtek přes Grossglockner, kde automobily stoupají až do výšky přes 2 400 metrů nad mořem.

V pátek čekala veterány přes dvě stě kilometrů dlouhá etapa do poutního místa v Mariazellu a přes Steyr a Liezen se vraceli zpět do Gröbmingu. Sobotním programem už bývá jen tradiční výjezd na blízkou horu Stoderzinken, kam vede serpentinami krásně udržovaná asfaltová silnice. I tady si veterány pořádně provětrají své plíce, protože během necelých deseti kilometrů trasy nastoupají přes tisíc výškových metrů. Parkoviště u horské chaty Steinerhaus je ve výšce 1 820 mnm., a tam se postupně účastníci po absolvování závěrečné časovky otáčejí a jedou zase dolů do Gröbmingu, kde už je čeká jen závěrečná divácky atraktivní exhibice po městském okruhu.

Když už jsme nejeli naším veteránem, zkusili jsme modernu

Na cestu do Rakouska jsem využil skvělou nabídku českého zastoupení BMW a vyzkoušel vůz, o kterém mnozí kolegové z novinářské branže hovoří takřka v superlativech. BMW postavilo se svým plně elektrickým modelem i4 M50 více než atraktivní konkurenci americké Tesle, která je ve všem, co dělá, poměrně radikální a odlišná. Má své jasné příznivce a také ostré odpůrce.

Osobně patřím mezi to konzervativnější křídlo, a proto mi fakt, že BMW staví svůj elektromobil střední třídy tak, že připomíná běžnou oblíbenou trojkovou řadu, naprosto vyhovuje. Ve skutečnosti je vůz i4 vzhledově příbuzný čtyřce Gran Coupe a unikátní technika zůstává skryta pod slupkou.

Jak se mi s BMW i4 M50 cestovalo a co si i já, milovník starých automobilových časů, o špičkovém elektromobilu z Mnichova myslím, si budete moci přečíst během příštích dní v samostatném blogu. Můj týden s elektromobilem byl přeci jen velmi zajímavým zážitkem a byla by škoda se o něj nepodělit, a doplnit tak ještě druhým pohledem náš redakční test, který vyjde již brzy.

Související témata:
Načítám