Hlavní obsah

Koupit prémiovou, nebo levnější neznačkovou pneumatiku? Láce nemusí být nutně špatně, na pár věcí ale velký pozor

Foto: Bridgestone

Dáváte na testy pneumatik? A víte, že nemusí být vždy plně vypovídající?

Testy pneumatik, odborné analýzy nebo třeba vědecké studie, to vše se kolem nás motá hlavně v období přezouvání na zimní či letní obutí. Trh je dnes zaplaven stovkami druhů pneu, a to od značkových-prémiových přes střední třídu až po bezejmenné pryže za pár korun. Ovšem i levná guma v testech překvapí, což vždy ale neznamená, že jde o dobrý kauf.

Článek

Pakliže vybíráte pneumatiky jen podle testů, máme pro vás dvě upozornění. Jednak jsou některé testy, což se prokázalo i německému ADACu, zmanipulované a jednak jsou vypovídající jen pro obutí zbrusu nové.

Foto: Bridgestone

Sjedete sadu pneumatik za jednu sezonu? Pak pro vás testy mohou mít vysokou vypovídající hodnotu.

Pakliže patříte k těm, co za jednu sezonu sjedou celou sadu pneumatik, pak pro vás nezávislé testy mohou být dobrým vodítkem. Ovšem pokud máte sadu na tři, čtyři nebo pět let? Potom byste měli na případné zkoušky a testovačky hledět trochu jinak.

Dnes si vezmeme na všeobecný paškál obyčejné srovnání mezi značkovou-prémiovou a levnou neznačkovou pneumatikou. Pro dokreslení situace se můžeme odrazit od toho, že v testech oboje obutí vyšlo stejně, případně to levné dokonce lépe. Rozebereme si také dva hlavní faktory, a to životnost/vlastnosti a krizové situace.

Nový kůň Bridgestone

Mezi prémiové obutí lze řadit i novinku od japonského Bridgestonu. Turanza 6 jakožto nástupce typu 005 se během intenzivních testů ukázala jako tišší a na mokru lépe držící obutí. K tolik důležité stabilitě na mokru lze přidat i vhodnost pro užití na elektromobilech nebo nižší ekologickou stopu při výrobě.

Přímými konkurenty prémiového Bridgestonu jsou poté značky (a jejich vybrané gumy) Michelin, Pirelli, Continental, Dunlop, Hankook a Goodyear.

Do roka a do dne

Velice často narážíme na to, že se nové pneumatiky prodávají s menším vzorkem než před několika lety. Kdekdo by v tom viděl „okrádání“ spotřebitele či šetření. Do jisté míry lze souhlasit, ovšem musíme připomenout, že nová pneu s menším vzorkem se ojíždí pomaleji než podobná či totožná s hlubším dezénem. Zpravidla se na nějakém (stejném) kilometrovém proběhu obě gumy z hlediska milimetrů dezénu potkají. V tomto ohledu se tedy rozdíly mezi prémií a neznámou moc nekonají.

Foto: Bridgestone

Pneu s hlubším dezénem se v první fázi opotřebovávají rychleji než ty srovnatelné, ale s menším výchozím dezénem.

Pak tu máme první rok provozu, potažmo zmíněné testy. Je pravdou, že v prvním roce provozu a do několika tisíc kilometrů nájezdu mohou být standardní vlastnosti (mimo krizových situací) pneumatik prémiových a neznačkových takřka stejné.

Jenže co druhý, třetí nebo čtvrtý rok provozu? Tam se s ubývajícím dezénem a stárnutím gumy zpravidla podepíše ona úspora levných pneumatik, které jsou schopny svoje standardní vlastnosti ztratit už klidně po prvním roce provozu. Zkrátka prémiová značková pneumatika obvykle přichází o své vlastnosti daleko pomaleji než stejně používaná, avšak levná-neznačková guma.

Foto: Bridgestone

Prémiové pneumatiky (obvykle) ztrácí své vlastnosti pomaleji než ty neznačkové.

Proto pokud jezdíte málo, tak si kupte pneumatiku značkovou a z kategorie prémiových. Ano, připlatíte si, ale kýžené vlastnosti onoho obutí zůstanou déle aktuální. Nezapomeňte rovněž, že pneu stárne i tehdy, pokud je nepoužívaná a uskladněná (byť správně, tedy v suchu a temnu).

S tím souvisí i další faktor – naprostá katastrofa jménem pneu bazary, kde na zboží na otevřeném prostranství pálí denní slunce a působí další vlivy. Takové použité gumy (když už jdete po použitých) rozhodně nelze doporučit.

Foto: Bridgestone

Pneu bazary, kde se obutí válí na přímém slunci? Tam raději ne…

Krize dnes, krize za rok

Druhým tematickým celkem budiž krizové situace, které úzce souvisejí s životností/vlastnostmi obutí. Tady se můžeme bavit v rámci srovnání o prémiové pneumatice vs. neznačkové, která v krizi podrží a která selže.

První zmíněné levné-neznačkové obutí je takové, jemuž výrobce dal do vínku alespoň nějaké nadstavbové technologie či směsi. Taková guma může dosáhnout obdobných výsledků jako prémiová, ovšem opět jen v prvních několika desítkách pokusů / v prvním roce provozu / v několika tisících kilometrech.

Foto: Bridgestone

I levná guma může podržet v krizi, ovšem častokrát jen jako nová.

Druhý typ levných gum je ten, který prostě jen splnil legislativní povinnosti pro získání homologace, ovšem na krizové situace typu brzdění na mokru, na rozdílné adhezi, vyhýbací manévr, zvládání smyků nebo třeba aquaplaning už nikdo nemyslel.

V takovém případě se ve srovnání s prémiovou gumou může klidně stát, že zatímco váš kolega na značkových Bridgestonech projede uklouzanou zatáčku v 35 km/h, vy na stejném pokusu se stejným autem jen na oněch horších pneumatikách letíte ven z cesty jako neřízená střela.

Foto: Bridgestone

Nouzová/krizová brzda? Tam jde kolikrát o metry.

A co teprve nouzové brzdění? Když vám někdo nedá přednost, vběhne pod kola dítě, vběhne před váš vůz srna, spadne před vás strom nebo se prostě dostanete do situace, kdy musíte nouzově brzdit, ale kvůli tomu, že máte levnou gumu, se vaše brzdná dráha zbytečně prodlouží?

Různé a kolikrát velmi drahé technologie tedy nemají značkové prémiové pneumatiky jen tak pro zábavu, ale zafungují právě v případech, kdy jde skutečně do tuhého, a teprve tehdy se naplno projeví onen rozdíl mezi značkovou-prémiovou a levnou-neznačkovou gumou. Tedy vše za předpokladu, že je výchozí vozidlo v dobrém technickém stavu.

Mýty a fakta

Aneb proč nepotřebuji prémiové obutí? Mrkněte na opakující se argumenty řidičů, kteří dost často odmítají obout své vozidlo prémiovými (či alespoň značkovými) pneumatikami.

Jezdím jen po městě!

Právě v zastavěných oblastech dochází ke krizovým situacím nejčastěji.

Já mám čtyřkolku!

O to víc je třeba dbát na to, aby rozdíly dezénu mezi přední a zadní nápravou byly minimální. Navíc pokud pneumatika jako taková nefunguje, není příliš rozdíl, jestli nefunguje na dvoukolce či čtyřkolce.

Já mám kvalitní celoročky!

Celoroční obutí zpravidla nedosáhne takových vlastností, jaké nabídne srovnatelná zimní či letní pneumatika. Celoročka je takřka vždy kompromis – něco za něco.

Mám nejnovější generaci asistentů!

Dnešní moderní vozy za řidiče dokážou krize řešit jen částečně, ovšem jejich Achillovou patou je krom řidiče samotného znovu obutí – jediná spojnice mezi autem a vozovkou.

Nelze paušalizovat, ale…

Nic se nedá paušalizovat, to chceme sdělit a zdůraznit. Můžete skutečně narazit na obutí, které koupíte za pár korun a ono prostě bude fungovat, protože se v Číně/Indii/Polsku podařilo umíchat dobrou směs. Ale spoléhejte na to, že?

Foto: Bridgestone

Pokud hodně jezdíte, má smysl řešit pneu s vyšší vyvážeností ceny/vlastností.

Také vám neznačkové nebo levné obutí nezakazujeme, zejména pokud hodně jezdíte a gumy smetete za rok, pak se dá uvažovat o nasazení obutí s vyšší vyvážeností ceny/vlastností. Taková pneu tu jednu sezonu bude vesměs fungovat podobně jako prémiová a poté poputuje do sběrny.

Určitou cestou může být také střední třída, tedy levnější odnože značkových pneumatik (Firestone, Kleber, Semperit aj.), ovšem opět půjde o určitý kompromis. Takové levnější obutí obvykle využívá starších typů dezénů a technologií (už zaplacených), proto ta cena.

Foto: Bridgestone

Jezdíte málo? Pak raději volte prémii.

Pakliže novou sadu pneu pořizujete na více let, pak radíme sáhnout spíše po prémii, zejména je-li váš roční kilometrový nájezd nízký. V testech může nejlevnější guma vyjít sice královsky, ovšem opakovala by se totožná zkouška po pěti letech stejného užívání, s největší pravděpodobností by byly výsledky jiné a prémiové obutí dalece před tím levným, bezejmenným, neznačkovým.

Načítám