Článek
Dakar, Dakar, Dakar. Všude Dakar. Je to tak pokaždé na přelomu let, kdy se jede slavný a náročný podnik, kde si to v poušti rozdávají piloti na motocyklech, v buginách, autech, ale i v kamionech.
Tato divácky atraktivní show má však svoji druhou stránku, tu komerční. Závodnická účast totiž není levná, čímž myslíme, že vás takový start vyjde na neskutečnou raketu. Na kolik? Na to jsme se zeptali zkušeného dakarského matadora Ondry Klymčiwa.
Myšlenka a přihláška
Než vůbec začnete dakarskou myšlenku realizovat, je třeba se nejprve rozhodnout, do jaké kategorie půjdete. Nabízí se třeba motorky, auta, kamiony, bugy, speciály nebo veterány (Classic). Druhým faktorem je, jestli chcete jet na výsledek, nebo si závod jen tak užít, tedy dojet klidně na 50. místě, ale spokojený.
„Většina lidí si Dakar jede užít, pobavit se, poznat jej, nabrat zkušenosti, nicméně najde se i menšina, která jede na život a na smrt, a to doslova,“ doplňuje úvod Klymčiw.
O kategorii a stylu závodění obvykle rozhodnou finance, protože ty v rámci Dakaru hrají hlavní roli. Prvně totiž potřebujete vhodné a dostatečně upravené vozidlo, náhradní díly k němu, zakoupit si či pronajmout asistenční auto, postarat se o pojištění všeho možného, zajistit si a zaplatit lidi kolem sebe (např. mechanici), popřípadě si celý tým nechat postavit na klíč. A i zde platí, že čím méně práce pro vás, tím větší úbytek pro vaši peněženku.
Pokud se hlásíte do kategorie Classic, kde jezdí veterány, pak nemusíte zvládnout kvalifikaci, nicméně pokud míříte do hlavní kategorie, musíte odjet nějaké mistrovství světa. A to stojí dalších 15–20 000 eur (367–490 000 Kč). A to si k tomu musíte připočítat vlastní fyzickou přípravu i tréninky, které také vyjdou na nemalé peníze.
„Dále se samozřejmě platí startovné a různé poplatky. Ono ve finále zjistíte, že koupě vozidla a jeho úprava je ta nejmenší položka. Vyjádřeno číslem, celý tenhle základní balíček pro nejlevnější variantu, tedy na motorku, vyjde bez započtení kvalifikace asi na 100 000 eur (2,4 milionu korun) s tím, že spoustu věcí a dílů už vlastníte,“ vysvětluje Klymčiw.
Nalodění a příjezd
Pokud se zaregistrujete, zaplatíte, splníte podmínky, tak vás před Dakarem čeká nalodění techniky. To se pro ročník 2024 konalo v Barceloně, kam bylo nutné na vlastní náklady všechna vozidla (závodní, asistenční, obytná) dopravit. Na místě se konají rovněž technické přejímky závodních vozidel, kontroluje se výbava i oblečení, které je pro každou kategorii jiné.
Je-li vozidlo propuštěno do závodu, odevzdáte od všeho klíče a jedete opět za své domů. Organizátoři v mezičase veškerou techniku dopraví lodí do místa určení a pár dní před startem vám dají vědět, kdy, kde a v kolik si své vozidlo máte vyzvednout.
„Dopravu na místo si řeší každý sám, nejčastěji letecky. Po převzetí techniky se přesouváte do prvního bivaku s názvem bivak 0, což je velké stanové město pro několik tisíc lidí, kde jsou heliporty i čerpací stanice. Tam také posádky absolvují administrativní přejímky a vyfasují čip se zdravotními informacemi a přístupy,“ objasňuje Klymčiw.
Spaní na místě si řeší každý sám (stan, obytňák), stejně jako elektrický proud (centrála). Sprchy, jídlo, palivo a základní služby zajišťuje pořadatel v rámci startovného.
Závod a konec
Každý další den je pak závod, kdy se postavíte na start etapy a jedete. Závodní den se vždy skládá z přejezdů a ostrého úseku – třeba 400 km závodních, 300 km přesun. Po odjetí se vracíte se závodním vozidlem do bivaku, kde by na vás už měla čekat vaše asistenční a doprovodná technika, která se přesunuje většinou po silnicích, takže najede méně kilometrů.
Po příjezdu je čas na servis auta, popřípadě družba s ostatními účastníky. Tímto způsobem funguje celý Dakar, tedy start, přejezdy, ostré kilometry, bivak.
„Konec Dakaru se zdá být veleslavný, ale v praxi vypadá tak, že dojedete poslední etapu, odmávnou vás v cíli, dojedete do posledního bivaku, kde je cílová rampa a vyhlášení. Další den předáte techniku k nalodění a letíte na vlastní náklady domů. Za tři týdny až měsíc si techniku vyzvednete na určeném místě (pro 2024 Barcelona), ovšem musíte tam být v přesný den, čas a hodinu,“ prozrazuje Klymčiw.
Takže, když si to pak finančně spočítáte a zahrnete úplně všechny položky, stojí účast s motorkou klidně tři miliony a více. U aut můžeme být v částkách okolo sedmi a více milionů, zatímco u jezdců v kamionech už nelze ani kalkulovat. A to se bavíme o Dakaru pro radost, pakliže jedete na umístění v profi kategoriích, jdou finální sumy do stovek milionů korun za jeden ročník.
Rally Dakar však má podle Klymčiwa auru luxusu a prestiže, ovšem co si na místě nezařídíte, to prý nemáte. Dakar je drahý sport a globální byznys, což je jeho odvrácenou tváří. Na druhou stranu jej lidé mají rádi a závodníci se na něj (i opakovaně) hrnou. Přes to všechno, kolik Dakar stojí…