Hlavní obsah

Kolik koní výkonu potřebujeme v reálném životě? Je to možná méně, než si myslíte

Foto: Ondřej Svoboda

Kolik koní tak běžné auto při jízdě ustálenou rychlostí 50 km/h po rovině využívá, co myslíte?

Kdekdo se při hodnocení aut zaměřuje zejména na jejich pohonná ústrojí, což je pochopitelné, jelikož jde o základní pilíř. Motor vozům udává rytmus života a také ovlivňuje, jak ten či onen model vlastně „jede“. Jeho práci lze měřit v příslušných jednotkách, nicméně tušíte, kolik výkonu při běžné jízdě vlastně využíváme? Obvykle málo…

Článek

Motor je stěžejní součástí každého auta, to bez debaty. Ať už jde o zážehový, vznětový nebo třeba elektrický, vždy má veledůležitou pohonnou či elektřinu-generující funkci. Výkon dané jednotky lze měřit například v kilowattech (kW) nebo v koních, což mnohým napoví, jak daný model (ne)pojede.

Foto: Ondřej Svoboda

Výkon motoru se dá měřit například v kilowattech či v koních

Nicméně pokud jde o běžnou jízdu, každodenní situace, přesuny, formy jízd… Tušíte, kolik koní vlastně reálně využíváte? Vzali jsme lidovou fabii s benzinovým tříválcem, nastavili integrovaný výkonoměr a vyrazili na silnice s omezeným provozem i na dálnice.

Testovací vozidlo

Jako testovací vozidlo jsme zvolili tuzemskou Škodu Fabii čtvrté generace, vybavenou přeplňovaným zážehovým litrovým tříválcem o výkonu 81 kW (110 k) a šestirychlostní manuální převodovkou. Jde o populárního zástupce lidových vozidel, navíc s maloobjemovou pohonnou jednotkou, která mnohým lidem dosud „nevoní“.

Foto: Ondřej Svoboda

V rámci zkoušky jsme nasimulovali řadu situací, s nimiž se setkáváte každý den. Jde o cestování po městě, okresce, dálnici, předjíždění, jízdu do kopce a jiné. Zkrátka každodenní motoristický chleba, vyjádřený koňskou silou.

Více už vyjádří přiložená tabulka ukazující, jaký typ jízd jsme zvolili, jak vypadala silnice, jakých rychlostí bylo dosaženo, při jakém kvaltu (stupeň) a kolik výkonu (maximální hodnota) jsme k tomu vlastně potřebovali.

Foto: Ondřej Svoboda

Připomínáme, že výkon 1 kW je cirka 1,36 koně

Test probíhal na zimních pneumatikách, v polovině března, při teplotách nad 10 stupňů Celsia. Ve vozidle seděly dvě osoby, kvalty byly voleny podle doporučení vestavěného ukazatele a pro podporu stability rychlosti jsme využili rovněž tempomat.

JízdaRychlostStupeňMax. výkon
Ustálená, rovina30 km/h31 kW (1,36 k)
Ustálená, rovina50 km/h54 kW (5,43 k)
Ustálená, rovina80 km/h67 kW (9,51 k)
Ustálená, rovina110 km/h620 kW (27,19 k)
Ustálená, rovina130 km/h628 kW (38,06 k)
JízdaRychlostStupeňMax. výkon
Pozvolná akcelerace, rovina30–50 km/h327 kW (36,70 k)
Pozvolná akcelerace, rovina50–80 km/h536 kW (48,94 k)
Pozvolná akcelerace, rovina90–120 km/h642 kW (57,10 k)
Pozvolná akcelerace, rovina110–130 km/h645 kW (61,18 k)
JízdaRychlostStupeňMax. výkon
Ustálená, stoupání 12 %80 km/h630 kW (40,78 k)
Ustálená, stoupání 12 %90 km/h634 kW (46,22 k)
Ustálená, stoupání 12 %100 km/h639 kW (53,02 k)
JízdaRychlostStupeňMax. výkon
Plný plyn, rovina20–50 km/h273 kW (99,25 k)
Plný plyn, rovina60–100 km/h376 kW (103,33 k)
Plný plyn, stoupání 12 %20–60 km/h273 kW (99,25 k)
Plný plyn, stoupání 12 %60–100 km/h376 kW (103,33 k)
JízdaRychlostStupněMax. výkon
Plný plyn, rovina0–100 km/h1/2/381/81/76 kW (110,12/110,12/103,33 k)

Měření ukázalo, že pro běžnou jízdu skutečně žádné extra velké výkony nejsou potřeba. Případy, kdy se auto zadýchá a sáhne si na hranici svých možností, jsou jen v rámci akcelerace na plný plyn (např. při předjíždění), a to jak na rovině, tak ve stoupání. V běžných jízdních situacích pracuje vůz pořád s dostatečnou výkonovou rezervou.

Foto: Ondřej Svoboda

Pohled na motorizaci 1,0 TSI 81 kW

Na nejvyšší výkon 81 kW (110 k) si pak auto sáhlo v podstatě jen během dynamické zkoušky při zrychlení z nuly na sto.

V rámci poznatků nás rovněž zaujala samotná Fabia, která překvapila svou hbitostí i agilitou. Zejména práce zážehového litrového tříválce podpořeného turbodmychadlem znovu potvrdila, jaký solidní potenciál má obyčejné přeplňování, což se ukázalo i v průběhu měření výkonu.

Znamená to tedy, že nepotřebujeme silná auta? Ne tak docela, pouze tvrdíme, že na běžné jezdění a běžné řidičské situace nemusíte mít zrovna BMW M5, abyste někoho bezpečně předjeli nebo se svižně dopravili ze startu do cíle. Kolikrát i základní (či základní přeplňované) motorizace lidových/lidovějších vozů bohatě dostačují, byť na papíře či v technických tabulkách nevypadají úplně atraktivně…

Načítám