Článek
Motor je stěžejní součástí každého auta, to bez debaty. Ať už jde o zážehový, vznětový nebo třeba elektrický, vždy má veledůležitou pohonnou či elektřinu-generující funkci. Výkon dané jednotky lze měřit například v kilowattech (kW) nebo v koních, což mnohým napoví, jak daný model (ne)pojede.
Nicméně pokud jde o běžnou jízdu, každodenní situace, přesuny, formy jízd… Tušíte, kolik koní vlastně reálně využíváte? Vzali jsme lidovou fabii s benzinovým tříválcem, nastavili integrovaný výkonoměr a vyrazili na silnice s omezeným provozem i na dálnice.
Testovací vozidlo
Jako testovací vozidlo jsme zvolili tuzemskou Škodu Fabii čtvrté generace, vybavenou přeplňovaným zážehovým litrovým tříválcem o výkonu 81 kW (110 k) a šestirychlostní manuální převodovkou. Jde o populárního zástupce lidových vozidel, navíc s maloobjemovou pohonnou jednotkou, která mnohým lidem dosud „nevoní“.
V rámci zkoušky jsme nasimulovali řadu situací, s nimiž se setkáváte každý den. Jde o cestování po městě, okresce, dálnici, předjíždění, jízdu do kopce a jiné. Zkrátka každodenní motoristický chleba, vyjádřený koňskou silou.
Více už vyjádří přiložená tabulka ukazující, jaký typ jízd jsme zvolili, jak vypadala silnice, jakých rychlostí bylo dosaženo, při jakém kvaltu (stupeň) a kolik výkonu (maximální hodnota) jsme k tomu vlastně potřebovali.
Test probíhal na zimních pneumatikách, v polovině března, při teplotách nad 10 stupňů Celsia. Ve vozidle seděly dvě osoby, kvalty byly voleny podle doporučení vestavěného ukazatele a pro podporu stability rychlosti jsme využili rovněž tempomat.
Jízda | Rychlost | Stupeň | Max. výkon |
---|---|---|---|
Ustálená, rovina | 30 km/h | 3 | 1 kW (1,36 k) |
Ustálená, rovina | 50 km/h | 5 | 4 kW (5,43 k) |
Ustálená, rovina | 80 km/h | 6 | 7 kW (9,51 k) |
Ustálená, rovina | 110 km/h | 6 | 20 kW (27,19 k) |
Ustálená, rovina | 130 km/h | 6 | 28 kW (38,06 k) |
Jízda | Rychlost | Stupeň | Max. výkon |
Pozvolná akcelerace, rovina | 30–50 km/h | 3 | 27 kW (36,70 k) |
Pozvolná akcelerace, rovina | 50–80 km/h | 5 | 36 kW (48,94 k) |
Pozvolná akcelerace, rovina | 90–120 km/h | 6 | 42 kW (57,10 k) |
Pozvolná akcelerace, rovina | 110–130 km/h | 6 | 45 kW (61,18 k) |
Jízda | Rychlost | Stupeň | Max. výkon |
Ustálená, stoupání 12 % | 80 km/h | 6 | 30 kW (40,78 k) |
Ustálená, stoupání 12 % | 90 km/h | 6 | 34 kW (46,22 k) |
Ustálená, stoupání 12 % | 100 km/h | 6 | 39 kW (53,02 k) |
Jízda | Rychlost | Stupeň | Max. výkon |
Plný plyn, rovina | 20–50 km/h | 2 | 73 kW (99,25 k) |
Plný plyn, rovina | 60–100 km/h | 3 | 76 kW (103,33 k) |
Plný plyn, stoupání 12 % | 20–60 km/h | 2 | 73 kW (99,25 k) |
Plný plyn, stoupání 12 % | 60–100 km/h | 3 | 76 kW (103,33 k) |
Jízda | Rychlost | Stupně | Max. výkon |
Plný plyn, rovina | 0–100 km/h | 1/2/3 | 81/81/76 kW (110,12/110,12/103,33 k) |
Měření ukázalo, že pro běžnou jízdu skutečně žádné extra velké výkony nejsou potřeba. Případy, kdy se auto zadýchá a sáhne si na hranici svých možností, jsou jen v rámci akcelerace na plný plyn (např. při předjíždění), a to jak na rovině, tak ve stoupání. V běžných jízdních situacích pracuje vůz pořád s dostatečnou výkonovou rezervou.
Na nejvyšší výkon 81 kW (110 k) si pak auto sáhlo v podstatě jen během dynamické zkoušky při zrychlení z nuly na sto.
V rámci poznatků nás rovněž zaujala samotná Fabia, která překvapila svou hbitostí i agilitou. Zejména práce zážehového litrového tříválce podpořeného turbodmychadlem znovu potvrdila, jaký solidní potenciál má obyčejné přeplňování, což se ukázalo i v průběhu měření výkonu.
Znamená to tedy, že nepotřebujeme silná auta? Ne tak docela, pouze tvrdíme, že na běžné jezdění a běžné řidičské situace nemusíte mít zrovna BMW M5, abyste někoho bezpečně předjeli nebo se svižně dopravili ze startu do cíle. Kolikrát i základní (či základní přeplňované) motorizace lidových/lidovějších vozů bohatě dostačují, byť na papíře či v technických tabulkách nevypadají úplně atraktivně…