Článek
Dlouhodobý vzestup značky Kia je zosobněný v jejích elektromobilech, autech s nepřehlédnutelným designem, rozmazlujícím interiérem a špičkovou technikou. A se stejným sebevědomím chce tato korejská značka vstoupit do segmentu dodávek, kde se tržní skuliny hledají jen velmi těžko – karty jsou tu rozdané, evropské značky ho mají pěkně rozparcelovaný a nechtějí pustit nikoho mezi sebe. Tak jakou má Kia strategii?
Tou ideální příležitostí je přechod k elektrické mobilitě. Zatímco ostatní zatím elektrifikují své konvenční platformy, Kia je o krok vpředu. „Máme připravenou dedikovanou elektrickou platformu, která přináší řadu výhod. Především nám na stejném půdorysu umožní nabídnout o 20-30 % více využitelného prostoru, další výhodou je nízká nakládací hrana. Hlavně ale elektrický pohon výrazně snižuje provozní náklady a umožňuje propojení dalších moderních technologií,“ vysvětluje Pierre-Martin Bos, ředitel sekce PBV vozidel Kia.
Manažer francouzského původu má za sebou již dvacet let zkušeností ze segmentu LCV (lehká užitková vozidla), takže moc dobře ví, že zákazníkům je potřeba nabídnout komplexní řešení pro jejich byznys, a ne jim jen prodat auto. „Naše řešení stojí na čtyřech pilířích: Pohon, nabíjení, konektivita a práce,“ vypočítává Pierre-Martin Bos.
Lokálně bezemisní a tichý elektrický pohon je pro město jako dělaný, své spalovací konkurenty převyšuje také lepšími jízdními vlastnostmi, akcelerací, manévrovatelností a snadnějším řízením. „Většina zákazníků nenajede se svými auty víc než 200 km za den, dojezd našich vozů toto číslo ale výrazně překročí – měli bychom se pohybovat kolem 350 kilometrů. K tomu nabídneme sedmiletou záruku s omezením na 150 000 kilometrů, aby tak zákazníci mohli svá auta používat bez obav s jistotou spolehlivosti a plného krytí.“
Reálný dojezd by tak neměl být problém, a kdyby bylo s autem přece jen občas třeba najet větší porci kilometrů, Kia potvrdila pro PBV platformu rychlonabíjení výkonem až 150 kW. Efektivní nabíjení z 10 na 80 % tak zabere necelých 30 minut. „To se může hodit třeba pro obytnou variantu, když budete na cestách. Většina pracovních aut se ale bude nabíjet pomalým proudem přes noc, což je nákladově efektivní,“ vysvětluje Pierre-Martin Bos. AC nabíjení bude možné výkonem 22 kW, což také není nijak pomalé, možnosti využití budou dále rozšiřovat funkce V2L (Vehicle-to-load) a V2G (Vehicle-to-grid).
Také v oblasti konektivity mají užitková auta Kia předskočit konkurenci, nabídnou totiž moderní infotainment postavený na základu Android Automotive s hlasovým asistentem s podporou AI a se všemi možnými online službami včetně chytrého plánování tras, aktualizací šířených vzduchem a aplikací pro vzdálený přístup. Tím to však ani zdaleka nekončí. „Provozovatelům větších flotil chceme také nabídnout nejlepší nástroje pro správu vozových parků. Společně se společností Geotab se zaměřujeme na to, abychom jim poskytli pokročilé technologie a bohaté datové informace potřebné k optimalizaci provozu a zvýšení bezpečnosti řidičů.“
U firemních aut je totiž maximální pracovní produktivita naprosto klíčová. „Zákazníci potřebují jednoduchá, robustní auta, která budou spolehlivá. My je navíc podpoříme systémem prediktivní údržby a širokou servisní sítí s prodlouženou otevírací dobou a dostatečnými zásobami náhradních dílů, abychom pomohli zajistit kontinuitu provozu a optimalizovat dobu provozuschopnosti vozidel,“ vysvětluje Pierre-Martin Bos.
„Především si ale uvědomujeme, že každý byznys je jiný, a každý zákazník tak má jiné požadavky na svá vozidla,“ pokračuje. Díky skateboardové elektrické platformě jsou vozidla PBV mimořádně přizpůsobitelná a umožňují nabídnout širokou škálu nejrůznějších variant, uspořádání sedadel, rozměrů a přestaveb.
Kia již spolupracuje s řadou specialistů na přestavby, aby mohla auta přizpůsobit konkrétním potřebám, ať se jedná o systémy regálů, úpravy pro volnočasové aktivity nebo mobilitu osob upoutaných na vozík, případně chladírenské nástavby pro přepravu potravin. „Jsem rád, že se nám podařilo získat ke spolupráci skupinu Petit Forestier Group, předního světového výrobce chladírenských vozidel s více než 117 lety zkušeností a celosvětovou působností,“ hrdě oznamoval Pierre-Martin Bos na tiskové konferenci.
Specialitou platformy PBV by měly být vyměnitelné nástavby – třeba v týdnu byste mohli mít vozidlo PBV jako pracovní dodávku a o víkendu jako osobní MPV. „Na této možnosti pracujeme. Trh to sice přímo nepožaduje, ale už máme reakce od některých zákazníků, že by jim to přineslo nové možnosti, například v oblasti půjčoven vozidel.
A třeba by to mohlo zajímat i majitele na sekundárním trhu, kteří by potřebovali změnit zaměření vozidla, jež si pořídili. Je to pro nás zkrátka nová příležitost, jak rozšířit možnosti a atraktivitu vozidel PBV,“ popisuje Pierre-Martin Bos.
Automobilka Kia tak myslela skutečně na vše – dokonce i na možnosti, které ostatní nechali bez povšimnutí. Jak se novým vozidlům PBV bude dařit u skutečných zákazníků, se dozvíme už příští rok, kdy se představí produkční podoba konceptu středního vozidla PV5 (na trh dorazí na přelomu 2025/26), následovat pak bude větší model PV7.
Výroba ve specializované továrně v Koreji, která spolkla investici ve výši tří miliard eur, by zpočátku měla dosahovat 150 000 jednotek ročně s postupným zvýšením až k hranici 300 000 kusů. Kia tak rozhodně nemá nijak nízké ambice.