Hlavní obsah

Kdo chce být závodníkem? Gran Turismo 7 promění vaše televizní křeslo na závodní skořepinu

Foto: Polyphony Digital/Sony

Závodní sága Gran Turismo slaví čtvrt století své existence, ale dárek dostanete vy – právě totiž vychází sedmý díl určený pro novou generaci konzole Sony PlayStation 5. Základní koncept nemění nijak radikálně, ale dost zásadně prohlubuje řidičský zážitek a lásku k autům.

Článek

Upřímně, nevím, jaké to je důvěřovat přítlaku a proletět zatáčkou Eau Rouge ve Spa na plný plyn, dole být gravitací zamáčknutý do sedačky a nahoře se nechat vystřelit ke stropu. Nevím, jaké to je svištět třístovkou po klopení v Daytoně těsně u zdi. A nevím, jaké to je přeletět slepý horizont a padat dolů do Vývrtky na Laguna Seca. A nemyslím si, že něco z toho někdy zažiju na vlastní kůži. Ale zažil jsem to v Gran Turismu 7 a povím vám, že i to je řidičská senzace!

Foto: Polyphony Digital/Sony

Skočit šipku do Vývrtky chce hodně odvahy! Nebo bláznovství…

Ale pokud vám už teď běhá strachy mráz po zádech, nemusíte se děsit. GT7 vám dá dost času na klidný rozjezd, protože oproti předchozímu dílu GT Sport na PS4 obsahuje poctivou kariéru, kdy se nejprve rozjezdíte na snadných okruzích v pomalých plečkách, pak přeskočíte na náročnější tratě ve sportovních speciálech a až pak přesedláte na plnotučné závoďáky a skrz různé výkonnostní třídy se prokoušete až na úplný vrchol.

Kavárenský závodník

S rozkoukáváním v novém dílu Gran Turismo vám pomůže Luca, přátelský barista, který toho ví až nečekaně hodně o autech – a velmi rád se o své znalosti podělí. Prostřednictvím drobných úkolů (budete závodit, plnit licenční požadavky, zkoušet speciální mise, vylepšovat svá auta nebo je prostě pojedete umýt) vás provede košatým automobilovým světem, seznámí vás s čtyřkolovými legendami a při tom vám ukáže, jak celá hra funguje.

Foto: Sony/Polyphony Digital

V kavárenském menu GT není presso ani latte, ale Corvetty, Mustangy a další skvostné automobilové legendy

Kavárna je jednou z klíčových novinek GT7, a i když některé zkušené virtuální piloty natěšené na závodění může tento koncept zdržovat, pro většinu bude příjemným zpestřením průchodu hrou. A pro úplné nováčky bude nejen bezbolestným uvedením do světa Gran Turismo, ale může se také stát prostředkem, který v nich zažehne skutečnou lásku k autům – což je právě ten důvod, proč ji režisér Kazunori Yamauchi do hry integroval.

Foto: Sony/Polyphony Digital

O všech získaných autech se dozvíte pár zajímavých detailů. Varování: Možná se pak do aut zamilujete ještě víc

Vítejte doma

Znalci předchozích dílů Gran Turismo tu však budou hned jako doma. Zpátky je menu ve formě mapy, zpátky je automobilové sběratelství, zpátky je kariérní vývoj a zpátky jsou přísné licenční zkoušky, což je oproti předchozímu dílu GT Sport, kde byl single player v podstatě jen přípravkou na online závodění, příjemná změna. I když se tedy nebudete chtít družit, užijete si v GT7 spousty hodin zábavy, a pokud se otevřete online světu, čekají na vás nejen líté závody s virtuálními závodníky z celého světa, ale také prostě jen nenucené setkávání a nejspíš také hodiny povídání o autech.

Foto: Sony/Polyphony Digital

Mapa je zpátky a s ní i pár dalších známých detailů z dřívějších dílů. Zkušenější hráči se tu budou cítit jako doma

Tratě vám budou důvěrně známé (34 lokací s 90 různými layouty), podobná jsou také auta (avšak doplněná mnoha aktuálními novinkami a atraktivními historickými speciály, celkem jich v den vydání bude 420), jízdní model ani závodní koncept vás také ničím nezaskočí – Gran Turismo se stále drží jasně dané šablony (se všemi vítanými libůstkami i pár nešikovnými nelogičnostmi) a vlastně to vůbec není na škodu. Co není rozbité, to přeci není potřeba spravovat. Přesto se tu odehrála řadě drobných, ale svým dopadem zásadních změn, které vám pomohou se ještě víc do závodění ponořit.

Foto: Polyphony Digital/Sony

Nebylo by to pravé Gran Turismo, kdybyste nemohli prohnat nadupaný hot hatch po okruhu Tsukuba

Zážitek ještě reálnější

Tou největší změnou v GT7 je citelné posunutí laťky řidičského prožitku. A nejde jen o fotorealistickou grafiku v rozlišení 4K podpořenou ray-tracingem (pravda, nejsou to barevné vizuální orgie jako ve Forze Horizon, GT kráčí vždy cestou naprosté realističnosti), mnohem detailnější modely auta a jejich kabin nebo propracovanější tratě a živější prostředí kolem umožněné vysokovýkonným hardwarem PS5 (na PS4 bude zážitek jen o trochu slabší, ale pořád velmi koukatelný, nebojte). Jde také o haptický dojem vytvářený novým ovladačem Dual Sense.

Foto: Polyphony Digital/Sony

Grafika je famózní! Všimněte si jiskřivého laku, odlesků na karoserie a propracované kabiny, kterou vidíte skrz sklo

Ten vám díky adaptivním triggerům umožňuje progresivně přidávat plyn a brzdit a v rukách vám doslova žije – cítíte hranici přilnavosti, dlaní vám projede každé trhnutí při přeřazení a dočkáte se i kopání ABS při blokování kol. Dokážete odlišit průjezd přes obrubník nebo dlaždice, cítíte i projíždění kaluží vody nebo dilatační spáry na Tokyo Expressway. K tomu máte 3D audio, takže přesně vnímáte pozici zdroje zvuku – kterým kolem jste přejeli obrubník nebo po které straně vás předjíždí protivník. S autem se tak lépe propojíte a řízení si víc užijete. Věřte, že nic věrnějšího před nasednutím do skutečného simulátoru za desítky a stovky tisíc prostě nenajdete.

Foto: Sony/Polyphony Digital

S volantem si hru užijete nejvíc, ale i obyčejný ovladač vám zprostředkuje překvapivě hluboký řidičský zážitek

Já, závodník

Když se při prezentaci Yamauchi-san chlubil dynamickým počasím simulovaným podle skutečných meteorologických podmínek na daných tratích, musel jsem se pousmát – takhle nesmírný cit pro detail (typicky japonský) ocení jen pár opravdových znalců. Ale když ve Willow Springs nezaprší, jak je rok dlouhý, a přitom na okruhu Fuji se změní počasí ze sucha přes deštík až na monzunový liják za pouhých pár kol, když na Ringu na půlce okruhu lije jako z konve a na druhé půlce je slunečno a sucho a když víte, že do Spa neberete mokré gumy ale rovnou plavky, což je realitě skutečně hodně blízké, tak musíte smeknout klobouk, jakou si s tím v Polyphony Digital dali práci.

Déšť se rychle projeví i v podmínkách na trati – při lijáku jedou stěrače naplno, i když přes vodní sprej za auty před vámi stejně vidíte kulové (tedy jen koncová světla), a na pedály musíte našlapovat hodně jemně, po utišení živlů začne nejrychleji osychat čistá jízdní stopa, zatímco mimo ni to může být stále spíš na ponorku než pro auto, výjimkou nejsou ani kaluže stojící vody, které se tvoří přesně v místech jako ve skutečnosti a za volant tahají stejně vehementně.

Na trati se kromě počasí mění i denní doba, takže není neobvyklé, že vyjíždíte za světla a dojíždíte za tmy. Což zní banálně, jenže když letíte po australském okruhu Mount Panorama, proplétáte se náročnými zatáčkami v kopcích a předjíždíte soupeře, pak na dlouhé rovince pozorujete nádherný západ slunce, načež rychle začne padat tma a z trati se stane jen hra světla a stínů, kterou letíte spíše po paměti než na oči, držíte auto pod krkem a užíváte si, jak zpívá v otáčkách a jak poslouchá na slovo. Potom vás do očí praští nebe plné hvězd (které můžete vidět jen na jižní polokouli – další citlivý detail, jenž ocení pouze málokdo) tak jasných, že málem nabouráte… a v tu chvíli vám začne běhat mráz po zádech z pocitu, jako byste tam vážně byli. A věřte, že žádná jiná hra vám tenhle pocit nedokáže zprostředkovat tak jako Gran Turismo 7.

Hra Gran Turismo 7 oficiálně vychází v pátek 4. března v digitální i krabicové podobě pro konzole Sony PlayStation 5 a 4 s cenou 1 999 Kč (ve verzi pro PS5), resp. 1 799 Kč (PS4).

Načítám