Hlavní obsah

Kde nejčastěji bourají náklaďáky? Místo určitě uhodnete. Zvlášť s jedním manévrem však kamioňáci mají problém

Foto: Policie České republiky

Dopravní nehody jsou součástí našeho každodenního motoristického života, ovšem ti, kteří za volantem tráví mnoho času, nebo v autě dokonce žijí, podstupují nehodové riziko daleko častěji než ostatní. Analytici Portálu nehod se proto blíže podívali na kolize nákladních aut i kamionů a vyšly jim zajímavé a hodně konkrétní výsledky.

Článek

Česko je tranzitní země, takže se po našich cestách pohybuje mnoho různých nákladních aut i armády kamionů. S tím přímo souvisí také dopravní nehody, na které se odborníci z Portálu nehod aktuálně zaměřili. Výsledek? V období let 2010 až 2023 téměř čtvrt milionu nehod (235 787) s účastí náklaďáků či kamionů.

Naprosto nejrizikovějším krajem pro řidiče nákladních aut je Vysočina (ze všech krajů drží podíl nehodovosti nákladních aut 21 %), zejména kvůli významnému úseku dálnice D1 s vysokou intenzitou provozu nákladní dopravy, který navíc leží ve vyšší nadmořské výšce.

Dále byste měli být na pozoru ve Svitavách, kde chybí dálniční propojení. Kvůli tomu musí nákladní vozy jezdit po silnicích nižších tříd a v rámci dopravních nehod, které se v okrese Svitavy za sledované období staly, nesou 25% podíl.

Nejbezpečnější jsou dálnice

Analytici Portálu nehod dále upozorňují, že nejméně dopravních nehod nákladních aut včetně kamionů se stává na dálnicích. Naopak nejrizikovější jsou silnice prvních tříd, poté silnice druhých tříd následované cestami třetích tříd. Jasně tedy vyplývá, že úseky vytížené nákladní dopravou bez dálnic jsou zkrátka nejnebezpečnější.

Z analýzy Portálu nehod plyne i další zajímavé zjištění - náklaďáky, které ve sledovaném období bouraly, „stárnou“. Od roku 2010 do roku 2021 kolísalo průměrné stáří nákladních vozů, které měly nehodu, kolem 7 let. V roce 2023 to bylo už 9 let. Důvodem může být i útlum evropské ekonomiky a nižší investice firem do nových vozů.

Foto: ŘSD

Nejbezpečnějším místem pro nákladní dopravu jsou dálnice. Naopak nejhůře na tom jsou silnice prvních tříd.

Nestárnou nicméně jen auta, ale i šoféři, kteří za jejich volanty bourají. Řekli byste si, že největší podíl na nehodách náklaďáků budou mít mlaďáci, ale omyl, to platí u osobních aut. Téměř 19 % viníků dopravních nehod nákladních vozů je ve věku 39 až 45 let.

A nejčastější příčiny nehod nákladních aut? Způsob jízdy spojený s nepozorností (64 %), tedy nevěnování se řízení, nesprávné otáčení, nehoda při couvání, nedodržení bezpečné vzdálenosti, kolize při vyhýbání se překážce, jízda protisměrem.

Pozor na připojováky

V rámci konkrétních míst, kde náklaďáky nejvíce bourají, odhalili analytici Portálu nehod, že je spojuje to, že k nehodám dochází v místech výjezdů z odpočívadel, nájezdů nebo v místech změny počtu jízdních pruhů.

Foto: Jiří P.

Řidiči nákladních aut častokrát bourají v rámci připojovacího pruhu.

Konkrétně je riziková pražská Kbelská ulice v místě připojování na Novopackou, kde mají zejména řidiči kamionů problém s řazením se do pruhů.

Dále si dejte pozor na dálnici D8 na odpočívadle Klíčany, kde vznikají nehody v rámci připojovacího pruhu.

Na připojení rovněž bacha na 21. kilometru dálnice D1 u Mirošovic.

A nakonec jedna nehodová perlička z Hradce Králové. Úzkou místní komunikaci u logistického CTParku využívají řidiči nákladních aut jako zkratku, ovšem cesta je úzká, výhled na ní omezený a ještě se zde nadchází podjezd.

Řešení na tuto bolístku je stavět, stavět, stavět a rozšiřovat dálniční síť, aby okresní cesty nebyly plné velkých nákladních aut, jejichž předjetí není bez rizika. Budování vysokorychlostních komunikací v Česku ovšem stále naráží na administrativní překážky, které vše protahují, stejně tak na různé spolky vznášející účelové námitky. A protože je celý náš stavitelský systém efektivní asi jako Windows 95 v roce 2024, nezbývá než doufat ve zlepšení.

Načítám