Hlavní obsah

Jsou lepšími řidiči ženy, nebo muži? Máme konečný verdikt, odborníci mají jasno!

Foto: Suzuki ČR

Benzin, nebo nafta? Manuál, či automat? SUV, nebo kombík? Tyhle mnohdy až motoristicko-filozofické úvahy provází asi každého řidiče, přičemž jednou z nich je i pátrání po tom, jestli jsou všeobecně lepšími řidiči muži, nebo ženy. Zeptali jsme se proto vybraných provozovatelů autoškol, kteří tuhle otázku alespoň v rámci Česka více či méně rozsekli.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Kdekdo považuje motoristické filozofování za ztrátu času, ale jako hospodské téma jsou úvahy o tom, jestli je lepší to, či ono, vlastně docela vděčné. My nicméně nebudeme řešit tolik oblíbené převodovky či paliva, ale podíváme se na to, jak vybraní čeští provozovatelé autoškol vidí téma muži vs. ženy za volantem.

Bod pro muže

Jako první na náš dotaz zareagoval Lukáš Tlolka z opavské Autoškoly Lukáš Tlolka a rovnou nám nastínil, že jde o skutečně těžkou otázku.

„Z hlediska autoškoly je rozdíl mezi ženami a muži téměř mizivý. Trochu lépe na tom jsou muži. I když jsem učil dívky, které předčily chlapce ve všech směrech, avšak musím přiznat, že jich bylo v poměru k chlapcům méně. A tak to platí dle mého názoru i v budoucnu,“ řekl majitel autoškoly.

Remíza

Michal Forst s Autoškoly FF z Karviné vidí situaci tak trochu jako plichtu, jelikož nám odpověděl.

„Nelze s jistotou říci, zda jsou muži, či ženy lepšími řidiči. Řidičské schopnosti ovlivňuje mnoho faktorů, a to jak pohlaví, tak i individuální vlastnosti, zkušenosti a přístup k řízení. Důležité je, aby se všichni řidiči bez ohledu na pohlaví chovali zodpovědně, dodržovali dopravní předpisy a dbali na bezpečnost sebe i ostatních účastníků silničního provozu.“

Bod pro ženy

Situaci vidí naprosto jednoznačně ve prospěch žen Pavel Greiner z pražské Autoškoly King.

„Ženy jsou vždy lepší řidičky, jelikož nemají potřebu soutěžit a při nehodě auto většinou jen odřou a například při parkování pozadu si často pletou levou a pravou stranu. Muži jsou obvykle soutěživé typy, což se pak podepisuje na případných dopravních nehodách,“ sdělil Greiner.

Foto: Autoškola King

Greiner si myslí, že za volantem jsou ženy méně soutěživé typy než muži. A tudíž jezdí dle jeho názoru bezpečněji.

Bod pro ženy

Radim Přeček z třinecké autoškoly Vova poukazuje na mentální stránku řidičů, ale obecně spíše vidí ženy jako citlivější a méně konfliktní.

„Podle mě nezáleží na pohlaví řidiče, ale na tom, jak to má každý řidič nastavené v hlavě. Jak mezi muži, tak mezi ženami najdeme kvalitní a uvědoměle řidiče a naopak ty agresivní a arogantní. Obecně ale vnímám spíše ženy jako citlivější a nekonfliktní řidiče, zatímco muži všeobecně mají spíš trend někam spěchat, jezdit agresivněji a být za volantem arogantnější,“ říká Přeček.

Remíza

Z Autoškoly Skála (Olomouc, Litovel) se nám ozval Jaroslav Skála, který to vidí na remízu.

„Co znamená lepší? Pokud lepší znamená bezpečnější v běžném provozu, tak statistiky vážných nehod mluví ve prospěch žen. Pokud lepší znamená například úspěch v závodech F1, tak tam jsou lepší muži. V běžném provozu nezáleží na pohlaví, ale na konkrétní osobě, která sedá za volant nebo řídítka.“

Bod pro ženy

Radovan Stratil z Autoškoly Stratil z Kroměříže vidí plusy i minusy u obou pohlaví, ovšem ve finále v celkovém srovnání se nakonec přiklonil na stranu ženského pokolení. Sdělil nám:

„Každá skupina jezdí jinak. Ženy jsou ohleduplné, zodpovědné, ale mají problémy s prostorovou orientací, tedy častěji bourají při parkování, v křižovatkách. Muži se lépe orientují v prostoru, rychleji reagují, lépe pracují s pedály a volantem, ovšem mají moc velké ego. Nicméně nelze jednoznačně říci, která skupina je lepší.“

„Určité rozdíly jsou dány odlišným fungováním ženy a muže. Náš praotec, když šel lovit mamuta, tak vylezl na kopec a díval se do stran. A šel za cílem ulovit. Tedy prostorová orientace, rychlost reakcí. Naše pramatka udržovala oheň, hlídala děti a do toho ještě sušila kůže… Tedy více věcí najednou. Toto chlap nedá, i kdyby se…“

„Učitelé, alespoň u nás, mají raději ženu jako žačku. Nechá si poradit, učí se na hodinu. Kluk reaguje ve stylu: No, táta mi říkal, že tak nikdo nejezdí

Foto: Zbyněk Hozák, Hz foto

Ženy jakožto řidičky dle většinového názoru oslovených autoškoláků platí za klidné a rozvážné, ovšem na křižovatkách či při parkování nejistější.

Bod pro ženy

Petr Weber starší z autoškoly Dopravního podniku města Hradce Králové upozornil na všeobecná fakta ohledně mužů/žen za volanty, ale i na strach současné mládeže.

„Obecně ze statistik vyplývá, že muži sbírají více trestných bodů než ženy. Je to však dané i tím, že muži jezdí více než ženy, ale řekl bych, že ženy jsou opatrnější řidičky a více se bojí postihu, zatímco muži mají snahu se přeceňovat a řeší své ego,“ řekl Weber starší.

„V autoškole se holky více bojí, ale jsou svědomitější. Za volantem nicméně hraje svoji roli i zručnost a mentalita jedince. Obecně si pak ještě myslím, že současná generace mladých je v autoškole labilnější, nejistější a bojácnější než před 20 lety,“ dodal zkušený lektor.

Remíza

Martin Tvrdík z pražské Autoškoly Click považuje otázku za obtížnou, zejména kvůli řadě možných faktorů.

„Pokud budeme porovnávat řidiče muže a ženy s přibližně stejnou praxí a nájezdem kilometrů, zjistíme, že se svým chováním za volantem v určitých ohledech liší, ale nikdy se nedobereme jednoznačného závěru, že jedni jsou lepší než druzí,“ říká Tvrdík.

„Ze statistik pojišťoven by se pravděpodobně dalo vyčíst, která skupina platí za bezpečnější řidiče, ovšem nesměly by se brát holá čísla, ale i v kontextu s nájezdem kilometrů,“ dodal.

Tvrdík dále zmínil, že chlapci v autoškole jsou v řidičském pokroku nepatrně rychlejší. Ženy zase dle něj jezdí ohleduplněji, ale méně vnímají své okolí. Muži jsou zase razantnější, agresivnější, ale lépe vnímají a vyhodnocují to, co se děje kolem nich. To je prý i důvodem, proč je více úspěšných motoristických závodníků než závodnic.

Remíza

Za kolektiv pracovníků Autoškoly Blahna, kde mimochodem jezdí tříletá Fabia s více než 110 000 km na hrbu, se nám ozval sám Vladimír Blahna.

„Dneska je to asi půl napůl. Ženy mají problém s orientací a odhadem. Muži zase s dodržováním předpisů a rychlostí. Je to člověk od člověka. Nedá se vyloženě říct, že ženy či muži jsou horší,“ sdělil Blahna.

Foto: Suzuki ČR

Muži mají podle námi oslovených autoškoláků tendence jezdit spíše agresivně, ale zase lépe kontrolovat vozidlo a číst situace.

Remíza s malým plusem pro ženy

Předseda Asociace autoškol a majitel Autoškoly Horčička nám napsal. „Děláme každý rok stovky klientů a nemyslím si, že je rozdíl v pohlaví u těch, kteří jsou šikovní a méně šikovní…. Řekněme, že u žadatelek je větší předpoklad k zodpovědnosti v přístupu k výuce i samotnému řízení motorového vozidla,“ sdělil Aleš Horčička.

Soudě dle názorů autoškoláků bychom mohli říct plichta, ovšem z textů vyplývá, že zejména kvůli faktoru bezpečnosti a menší agresivity na tom jsou v běžném provozu lépe ženy, byť mají s určitými řidičskými úkony problémy.

A jak to vidíte vy? Jsou všeobecně lepšími řidiči muži, ženy, nebo je to plichta (remíza)?

Všeobecně jsou lepšími řidiči...?
Muži
48,8 %
Ženy
30,7 %
Je to remíza.
20,5 %
Celkem hlasovalo 954 čtenářů.
Načítám