Článek
Rodák z Hradce Králové, Jaroslav Svěcený, dnes patří k významným českým houslistům, ovšem tušili jste, že je i vášnivým řidičem?
No jistě, Jaroslav zvládne ročně ujet okolo 80 000 km, což je více, než kdekdo ujede za celý život. Z toho vyplývá, že hudební virtuóz a soudní znalec v oboru smyčcových nástrojů za rok posbírá nejen hodně motoristických zkušeností, ale i pokut za parkování. Pojďme tedy blíže poznat Jaroslava Svěceného z jeho řidičské stránky.
Jaké bylo úplně první auto, které jste kdy v životě řídil, a jaké bylo to první, které jste vlastnil?
Byla to sedm let stará a ojetá Lada 1300. Najel jsem na ní skoro 200 000 km. Oproti originální verzi, Fiatu 124, byla „posazena“ výše, takže jsem v zimě dával zátěž do kufru, jinak mi zadní část vozu trochu „tancovala“ za jízdy. Ale byla spolehlivá a docela dost se do ní vešlo.
Vzpomenete si na svoji první pokutu, za co byla?
Za „rychlou“ jízdu – tehdy platila v obci šedesátka, já jel přes sedmdesát. Jinak jsem průběžný sběratel pokut za špatné parkování. Při mém oboru a hodně omezených parkovacích možnostech – především v Praze – je to bohužel realita, která asi nemá žádné pozitivní řešení.
A co nějaký motoristický průšvih, nebo naopak legrační příhoda?
Zažil jsem v létě na dálnici u odbočky na Zbiroh neuvěřitelné krupobití, kdy z nebe padaly velké kusy beztvarého ledu, což jsem ještě nikdy neviděl. Kroupy už mně v minulosti zničily dvě auta, ale tentokrát, jako zázrakem, na autě nebyl jediný důlek. Zvuk padajícího ledu při dopadu na kapotu byl opravdu zlověstný, moje kolegyně cembalistka se tehdy opravdu hodně bála.
Víme, že hodně jezdíte, nicméně kolik kilometrů ročně strávíte na cestách?
Ročně teď najezdím okolo 80 000 km. Dříve to bylo i více. Koncertuji nejen po celé České republice, ale také v jiných sousedních zemích. Nedávno jsem hrál například ve Štrasburku, kde jsem představoval významné evropské housle 17.–20. století. Takže místo letadla jsem řídil tam a zpět s narvaným autem a kolegyní klavíristkou. To pak ty kilometry naskakují opravdu fofrem.
Řízení auta je mým koníčkem, ale v nočních hodinách po koncertě v místě, které je vzdálené 400 km od Prahy, to někdy člověka donutí se na chvilku zastavit a odpočinout si. Vozím i své kolegy, takže jsem nejen profesionální hudebník, ale tak trochu i řidič.
Je nějaký vůz, který opravdu nemáte rád? Pokud ano, proč?
Obecně nemám rád auta, která jsou hlučná v interiéru, mají příliš tvrdý podvozek a anatomicky ne zrovna zdařilé sedačky. Na dlouhých cestách je to náročné nejen na uši, ale hlavně na páteř, která v mém oboru už tak dostává pořádně zabrat.
A naopak, jaký automobil či motocykl milujete? Existuje takový?
Jezdím už dlouho dskou, teď nějaký čas DS 7, která je přesně kombinací toho, co od kvalitního a příjemného auta očekávám. Moje auto je parťák, se kterým jsem v každodenním kontaktu stejně jako s houslemi. Jinak se mi dlouhodobě líbí SUV značek Audi a Mercedes. Kdysi jsem jezdil Mazdou6, která má vždy osobitý design.
Měl jste možnost za svůj život vyzkoušet nějaké opravdu zajímavé vozy? Ať už extrémně rychlé sportovní modely, motorky nebo třeba off-roady?
Nesmírně rád testuji různá auta nejen tohoto typu. V minulosti to byly mercedesy, volva (jezdil jsem v Německu i Pohár osobností), maserati, ferrari, fordy, mazdy, peugeoty. Obrovským zážitkem byla pro mne jízda v Porsche – úžasný adrenalin!!!
Co říkáte celkově na tuning aut? Baví vás úpravy, nebo preferujete spíše díla továrních inženýrů?
Obdivuji nápaditost a speciální vychytávky tuningu. Ale spíš si rád pouze prohlédnu, jinak mám opravdu hodně rád nápaditá díla továrních inženýrů, která intenzivně sleduji.
Sledujete automobilové novinky nějak aktivněji, ať už na internetu nebo formou televizních/internetových pořadů?
Hlavně na internetu, chci mít přehled. A potom podle možností otestuji v rámci omezeného času osobně.
Zajímal by nás váš názor na elektromobily a alternativní pohony, jak se k nim stavíte?
Jezdím většinou dlouhé vzdálenosti a tam mají elektromobily opravdu velký problém, který se jmenuje dojezd. Elektromobily i alternativní pohony aut musí urazit ještě dlouhou cestu, aby se osvědčily v běžné praxi delších tras.
Na koncert musím vždy dojet včas a předtím cvičit na housle, ne dobíjet auto, ale nabíjet sám sebe. Budoucnost ale určitě mají, pokud nám nebudou brutálním způsobem zdražovat elektřinu…
Jaké auto momentálně užíváte? Co stojí v garáži/na parkovišti Jaroslava Svěceného?
DS 7. Auto, které je pěkné a praktické. Výborně se v něm poslouchá hudba. Jediné, co mě mrzí, je to, že nová auta už nemají přehrávače na CD. Moje zatím poslední nahrávka 2CD Way of Life proto vedle vinylu a cédéčka vyšla i na USB.
Otázka na konec, máte v merku koupi nebo řízení nějakého vozu či motocyklu? Zkrátka něco, co vás jako motoristu láká?
Motorkami vůbec nejezdím, s houslemi na zádech to není úplně ideální. Ale chci si vyzkoušet krásnou limuzínu DS 9. Určitě rád otestuji nějaké novinky jiných značek, abych měl co nejlepší přehled.
A je něco, co byste chtěl vzkázat čtenářům Garáže?
Přeji všem, co dočetli až sem, šťastné a klidné kilometry, a to v plné osobní kondici.
Tak to bylo Jardovo přání, ke kterému se připojujeme. Připomínáme, že hudební virtuóz je skoro pořád na cestách, proto jej můžete potkat nejen na koncertech či vlnách rozhlasu, ale i na silnici nebo třeba čerpačce. Stačí se koukat po vozidlech DS 7, která jsou svým designem vysoce unikátní, anebo po houslích Francesco Ruggieri Cremona 1690, jejichž skvostné tóny Svěcený ovládá.