Hlavní obsah

Jediní z Česka na velkolepé akci lamba: Tady spalováky pořád milují! Nové Temerario s 920 koňmi chce být pohodlným supersportem

Foto: Lamborghini

Italský výrobce představil Temerario – nástupce Huracánu – letos v létě. A ještě před koncem letošního roku jsme do něj mohli poprvé usednout. Sice jen v rámci statické prezentace, ale i tak to byla jízda!

Článek

Značka Lamborghini v relativně krátkém čase omladila hned dva své supersportovní modely. Nástupcem dvanáctiválcového Aventadoru se stalo Revuelto, které famózní 6,5litrovou V12 doplnilo třemi elektromotory a výkon vyšroubovalo na 1 015 koňských sil. Huh, nebylo by tam něco civilnějšího? Ale jistě! Zbrusu nové Temerario, pokračovatel Huracánu. Ten má „jen“ osm válců a dopovaný rovněž třemi elektromotory kombinovaný výkon 920 koníků… lidovka.

Ale nyní vážně. Pozvánka na evropskou premiéru Temeraria nám přistála jako jediné redakci z Česka. Nenasměrovala nás přitom do žádné exotické destinace, ale nenápadného německého Mülheimu. To v kontextu supersportovní automobilky možná není tak sexy, když vám ale řekneme, že se 920koňová novinka představovala v hangáru po slavných zepelínech… to už nezní tak špatně, co?

Prostor stavěný původně pro vzducholodě teď ale kompletně obsadilo lambo. Zatímco na pódiu je pod plachtou schovaných několik placatých exemplářů, prohlížíme si další kousky expozice – historickou Miuru, Countach nebo Diablo, ale také průřez býčího tažení motorsportem. Pro značku je tahle akce – pro novináře a později i prodejce a zákazníky – evidentně hodně důležitá.

Foto: Lamborghini

Lambo pojmenovalo Temerario po býkovi, který bojoval v koridě s toreadory. Stejnojmenný zvířecí divoch se proslavil roku 1875 a jeho jméno znamená „divoký“ nebo „odvážný“.

A pak už přichází hlavní hřeb dopoledne - plachty za doprovodu dramatické hudby letí dolů a v celé své kráse se před námi objevují odhalená temeraria. Rázem to vypadá jako na ženevském autosalonu před několika lety. Všechny dostupné kousky jsou okamžitě v obležení novinářů, youtuberů a selfie tyčí.

K autům zamířím až později v poklidu a mezitím si na vystavené tabuli studuji technická data. Temerario můžete nabíjet ze zásuvky, jeho 3,9kWh baterie však pokryje nanejvýš 15 kilometrů. Tady má elektrický doping úplně jinou funkci: dva 85koňové elektromotory – po jednom na každém předním kole – a jeden s výkonem 150 koní v osmistupňovém automatu mají vykrýt prodlevu dvou turbodmychadel a přeplňovanému osmiválci dodat patřičný říz. Daří se? To jsme posoudit nemohli, výkon 920 koní a maximum 10 000 otáček ale budí respekt už jen na papíře.

Foto: Lamborghini

Temerario je na stovce za těžko uvěřitelných 2,7 sekundy. A když se na cílovce italské Monzy rozvášníte, jedete 340 km/h…

Ani srdce v podobě osmiválce není úplnou neznámou. Strojovna s objemem 4,0 litru je propůjčena od Audi, došlo však k rozsáhlým úpravám v podobě ploché kliky nebo titanové ojnice. Jen „vé-osmička“ samotná dodává 800 koní, o 160 více než atmosférický desetiválec v předchozím Huracánu Tecnica. To jen tak pro zajímavost…

To už se u auta pomalu objevují místečka, kterými bych se mohl prodrat k bezprostřední blízkosti. Daří se! Temerario není působivé jen na papíře, ale skvěle vypadá i naživo. Není sice tak nasupené jako Revuelto, ale jeho býčí původ při obchůzce bezpečně rozeznáte z kteréhokoliv úhlu. Nejvíce se mi ale paradoxně líbí zezadu. Členitá záď, rozkročený postoj, výrazné koncovky výfuku… to se musí líbit!

Foto: Lamborghini

Líbí se vám Temerario? Radši rychle naběhněte k nejbližšímu prodejci. Cenu zatím neznáme, ale i silnější a dražší Revuelto je vyprodané na tři roky dopředu.

A hle, houf lidí zaváhal a otevírá se mi skulinka k naskočení do interiéru. S výškou 178 cm se do kokpitu placky soukám zcela snadno a na poměry supersportů si tu přijdu vlastně komfortně. Lambo říká, že si v kabině sice přijdete jako pilot, ale zároveň Temerario nabídne dosud nevídané pohodlí. Má totiž delší rozvor než Huracán, více prostoru pro hlavu a rovněž zcela nová komfortní sedadla. Tvůrci říkají, že půjde o nejpohodlnější supersport vůbec… tak se nechme překvapit!

Náš čas zde se pomalu chýlí ke konci, brzy zástup novinářů vystřídají prodejci a zákazníci, kteří si horkou novinku rovněž poprvé osahají naživo. Závěrečné dojmy? Velkolepost akce neukazuje jen důležitost nového modelu, ale i fakt, že Italové se spalovacími motory ani zdaleka nekončí. Mohli se tu všemi směry ohánět elektrifikací, ale kdepak. Hlavním tématem prezentace byl ten hlučný klenot uložený za hlavami cestujících. Dovedete si představit, že by to u značky Lamborghini vůbec bylo jinak?

Líbí se vám nové Lamborghini Temerario?
Je zatraceně sexy!
76,9 %
Ujde, ale Huracán je Huracán.
14,6 %
Vůbec...
8,5 %
Celkem hlasovalo 445 čtenářů.
Načítám