Článek
Příhraniční Rakousko je plné vodních parků a různých světů, které u nás nemáme. Stačí tak vyjet pár kilometrů za hranice a už můžete okusit některý z menších termálních bazénů.
Jestli ovšem potřebujete vyrazit s celou rodinou nebo vám jednoduše klidné setrvání v teplé vodě nic neříká, nabízí se zajet o kousek dál, kde jsou atrakce i pro aktivní dobrodruhy. Třeba do termálů Bad Schallerbach spojených s pirátským světem.
Eurothermen Bad Schallerbach leží ve stejnojmenné obci v Horním Rakousku. Do většího Lince se odtud dostanete za půl hodiny a do Českých Budějovic jsou to dvě hodiny cesty.
Z Prahy do Bad Schallerbachu pojedete necelé čtyři hodiny a urazíte při tom necelých 300 km. Pokud vyrazíte z Hradce Králové, počítejte hodinu a 100 km navíc. Z Brna vás navigace povede okolo Vídně, takže do cíle dojedete za bezmála čtyři hodiny a ujedete asi 350 km.
Trasy jsou počítané se zapojením dálnic, proto si na desetidenní rakouskou dálniční známku připravte 300 Kč. Pokud vám postačí jednodenní známka (pozor, platí ten den do půlnoci, nikoli 24 hodin od aktivace platnosti), bude vás stát asi 220 Kč.
My vyrazili v SsangYongu Korando z Prahy a podle doporučení navigace směřovali na Benešov, Tábor a dále až k Českým Budějovicím. Před nimi ovšem končí dálnice (letos by se měl otevírat další úsek), takže je třeba dorazit po silnici první třídy.
Městem se i přes všední den odpoledne dalo projet relativně dobře, i když s pár oklikami. Dojezd k hranicím Dolní Dvořiště je kvůli totální absenci dálnice možná až zbytečně zdlouhavý, i když jen s malým provozem. Hraniční kontroly na místě také nečekejte, na rozdíl od cest do Německa.
Rychlostně je to v Rakousku podobné jako u nás. V obci 50 km/h, na okreskách 100 km/h a na dálnicích mimo emisní zóny a jiná omezení až 130 km/h (většinou ale méně). Radary se v Rakousku nešetří, ačkoli není jich tolik jako třeba ve Spojeném království. Přesto nabádáme k tomu dodržovat limity, popřípadě zvolit adekvátní mobilní aplikaci pro klid duše.
Tam, kde nastal dopravní problém, byl Linec. Ten je ve všední den špatně průjezdný, protože mu chybí širší obchvat. Zastavili jsme zde alespoň zkontrolovat ceny paliv (přepočtené z eur) na značkové pumpě OMV.
Palivo | Cena za 1 l |
---|---|
Nafta | 38,5 Kč |
Benzin | 38,3 Kč |
Prémiová nafta | 45,2 Kč |
Prémiový benzin | 45 Kč |
AdBlue | 34,1 Kč |
CNG | 39,1 Kč |
Do cíle jde dojet i mimo hlavní tahy, jak jsme zkusili i my sami. Dlouhé kolony okolo města Linec nás totiž odradily, takže jsme to raději vzali delší, ale plynulou klikatou cestou. Zkrátka na trase máte případně kam uhnout.
Jestli budete v Bad Schallerbachu hledat ubytování, není to žádná láce. Pro dva dospělé počítejte lehce přes dva tisíce na noc bez snídaně, a to se bavíme o levnějším bydlení. Slušné hotely jsou obvykle okolo tří tisíc korun pro dva na noc.
Za teplem i piráty
Samotné lázně Bad Schallerbach nabízí tři světy. První se jmenuje Tropicana. Jde o částečně krytý areál, který má otevírací střechu. Uvnitř i venku najdete palmy a několik malých bazénů s teplotami od 34 do 38 stupňů. Jeden z nich vám připomene moře, je totiž slaný a ohřátý na 36 stupňů.
Až vás nicnedělání omrzí, zajděte si do malé korálové jeskyně. Nebudete tam sami, jelikož před vámi budou plavat různé malé rybky ve vodní nádrži o 20 tisících litrech.
Aquapulco Piratenwelt je zejména dětský ráj, kde najdete pět různých skluzavek. Jmenují se Kamikaze, Blackjack, Had, Chobotnice a Kaňon.
Kromě toho areál nabízí termální bazén pro děti o 36 stupních, venkovní vodní park s různými prolézačkami, lanové mosty (ty doporučujeme) a další atrakce. Vyniká nicméně jedna. Jde o extra placené (100 Kč) kino AquapleX-5D. Co to znamená? Jednoduše dojdete do 40místného sálu v plavkách, usadíte se na sedadla, nasadíte si 3D brýle a zhlédnete krátký film v němčině. Během promítání na vás v rámci děje stříká voda a fouká vítr.
Třetím světem je pak saunový ráj AusZeit nabízející 40 různých saun na ploše 4 000 m2. Nechybí ani relaxační lehátka nebo horské jezírko.
Každá legrace něco stojí a lázně Bad Schallerbach nejsou výjimkou. Denní vstupné do sekce Tropicana stojí v přepočtu 872 Kč pro dospělého a 733 Kč pro děti od 3 do dovršení 16 let. Zhruba stovku na osobu ušetříte tehdy, když sáhnete po čtyřhodinovém lístku.
Pirátské Aquapulco vyjde dospělého v přepočtu na 885 Kč, dítě do dovršení 16 let na 758 Kč a dítě do dovršení 6 let na 328 Kč. Přibližně stokoruna na hlavu jde ušetřit při koupi dvouhodinového lístku.
Saunový AusZeit přístupný od 16 let stojí 1 163 Kč a zahrnuje vstupné i do Tropicany. Zde provozovatel lázní žádné časově omezené (výhodnější) vstupné nenabízí.
Kombinovaný lístek Tropicana + Aquapulco stojí pro dospělou osobu 1 200 Kč, dítě od 6 do dovršení 16 let pak 935 Kč a dítě od 3 do dovršení 6 let vyjde kombinované vstupné na 682 Kč.
Pokud si chcete užít všechny tři světy na jednu vstupenku, pak dospělá osoba zaplatí za celodenní radovánky 1 327 Kč. Pozor, ceny vstupného pro víkendy a svátky jsou lehce vyšší (v řádech desetikorun).
Určitou výhodou je zde otevírací doba. Všechny tři světy otevírají v 9:00 hodin ráno a zavírají až o půlnoci s výjimkou pirátského Aquapulco. To standardně končí ve 22:00 hodin kromě soboty, kdy je areál otevřen až do půlnoci. Kdo tedy nemá rád moc lidí ve špičce, ten si přijde pěkně v klidu večer (od 18 hodin jde zase ušetřit na vstupném) a bude mít dost času na odpočinek či aktivity.
Jen nečekejte, že by světy Aquapulco a Tropicana byly kdovíjak obrovské. Bazény zde patří spíše k menším a v zimním období pochopitelně venkovní pirátský svět nefunguje. Ale to je de facto jen jeden soubor prolézaček a skluzavek. To neméně atraktivní se ukrývá uvnitř nebo je přístupné celoročně.
Matador cenové dostupnosti
Na cestu jsme vyrazili SsangYongem Korando, který ve své podstatě platí za normální a cenově dostupné SUV pro běžného a nenáročného řidiče. Designově je spíše korejský než evropský (hlavně zadní část je osobitá) a v kabině poznáte, že koncepce vozu pochází z minulého desetiletí, ovšem to vlastně nemusí být na škodu.
Uživatelská orientace v kabině je totiž příjemná i pro lidi, kteří si s moderní technikou moc nerozumí a chtějí výbavu ovládat tradičními tlačítky. Ani displeje infosystému nebo digitálních budíků nejsou výdobytkem současných trendů, ačkoli přístrojový štít Koranda vám jako jeden z mála zrcadlí obraz z Apple CarPlay. Tedy ano, před oči si pošlete například navigaci.
Kromě toho vám SsangYong dá bez příplatku vybrat, jestli chcete černý nebo béžový interiér. Kdo je náročnější, ten může mít příplatkový kožený interiér v hnědé.
Srdcem SUV je benzinová patnáctistovka o výkonu 163 koní, která se standardně pojí s šestirychlostním manuálem, volitelně s šestirychlostním automatem. Základem je pohon předních kol, za příplatek máte čtyřkolku.
My testovali automat, který si občas nerozuměl (déle rozmýšlel) s náhlými povely plynu pro okamžitou akceleraci. Mohl by být o něco úspornější, protože v průměru jezdí okolo 9 litrů benzinu na sto.
Jenže víte, kolik stojí? Nejlevněji jej aktuálně pořídíte za akčních 549 900 Kč (sleva 60 000 Kč) s manuálem a ve střední výbavě. Tehdy Korandu nějakou tu drobnost odpustíte, protože poměr cena/výbava je zde více než zajímavý. Akce podle importéra potrvá nejpozději do konce roku.