Článek
To se nedá vymyslet ani nahrát, to je prostě život. Auto-moto burza spojená s živými aukcemi veteránů Retro Garáž 2024 konaná 27. dubna 2024 na Výstavišti v Lysé nad Labem byla nejen rekordní z hlediska dražených vozidel (ta se prodala za celkově více než 10 milionů korun), ale také kvůli zvratu, který nastal v rámci třetího bloku u otevřené Škody Favorit od Metalexu.
Stalo se něco, co nejde vymyslet, nicméně pojďme pěkně popořadě, jelikož i před velkým zvratem bylo mnoho zajímavého.
Souboje od koruny
První aukční blok je obvykle věnován starým mopedům a motorkám, které se draží od jedné koruny. Řekli byste, že to bude nuda, jenže omyl. Právě proto, že jde o lidovky, těší se nebývalému zájmu, proto jsou i souboje mezi dražiteli luxusní podívanou.
Je vidět, že toto lidi baví, takže se aukční kola pořádně roztočila hned na začátku u Jawetty 50/551, a když se hrálo o Jawu 50/555 Pionýr v provedení de Luxe se štítem a „revma“ plechy, byla atmosféra dynamická jako závody formule 1. Obzvláště potom, co se „pincek“ udal za 86 tisíc!
A když přišla na řadu Jawa 50/550 Pionýr Pařez ve vzácné černé barvě, tak se korunová startovní suma nakonec proměnila v neuvěřitelných 111 tisíc korun. Zkrátka nostalgie a chuť plnit si sny jsou leckdy nepřekonatelné.
Mimo příhozů na místě šlo dražit také přes telefon a po odstranění prvotních technických problémů také online skrze internetový portál Aukro, což v pozdějších aukcích zajímavě zamíchalo kartami.
Natahovaná o motorky
Druhý blok odstartoval celkem vlažně, nicméně druhá položka, tedy Jawa 350/638 TS v perfektním stavu, se z původních 50 tisíc dostala až na 220 tisíc. Aukcí prošly rovněž mašiny typu Jawa 350/634, ČZ 175/482 Trail nebo Jawa 250/590 Sport, nicméně až do položky číslo 13 se dražby spíš vlekly.
Oživení do sálu přinesla tedy až šťastná třináctka, pod níž se ukrývalo vzácné tovární enduro Jawa 500/682 Bitrak začínající na 360 tisících. Finále pak bylo těsné a skončilo ziskem tohoto motocyklu za 630 tisíc, a to pro online dražitele.
Otazníkem jarní Retro Garáže bylo trio péráků, konkrétně všechny tři typy –František Janeček, Zbrojovka a Komunista. Kdo čekal líté boje, byl možná zklamán, stroje se prodaly celkem rychle, nicméně jen o pár desítek tisíc dráž, než byly vyvolávací ceny. Konkrétně Janeček začínal na 140 tisících a šel za 190 tisíc, Zbrojovka startovala od 130 tisíc a prodala se za 165 tisíc, zatímco Komunista byl dražen od 140 tisíc a k novému majiteli dorazil také za 165 tisíc korun.
A změnu nepřinesl ani Ogar 350 typ 12. Celkem vzácná motorka raritní značky začínala na čtvrt milionu a svého nového vlastníka si našla za 306 tisíc korun.
Pořádná divočina nicméně nastala, když vrchní retrogarážník Pavel Kočí oznámil položku číslo 18, tedy Jawu 500 OHC typ 15/01 ve skvělém stavu. Začínala sice na sumě 750 tisíc, ovšem na konci dražebníkovo kladívko oznamovalo sumu 1,21 milionu korun! Sál tleskal, dav byl nadšen.
O následně dražený špičkový britský sportovní motocykl BSA 500 OHV Blue Star nikdo neprojevil zájem, nicméně později vyšlo najevo, že možná dojde k jeho prodeji mimo Retro Garáž. Šlo každopádně o první indikátor, že Češi mají rádi svoje značky a cizáky nechtějí.
Atmosféra v sále tedy byla jako na horské dráze, ze dna zpátky do výšin ji poslala dražba Jawy 100 Robot. Ta začínala na 80 tisících, ale další příhoz byl sto tisíc, další stopadesát tisíc a takhle to skákalo až na konečných 240 tisíc korun.
Druhou část programu zakončila aukce Jawy 500 OHV přezdívané Rumpál z roku 1929, která měla jako jediná ze všech položek stanovenou minimální prodejní cenu (aukční rezerva). Tou byla suma 1,3 milionu, za níž se tento stroj také nakonec prodal.
Deus ex machina
Blok s pořadovým číslem tři odstartoval Favoritem, ovšem tím sériovým z roku 1989, který měl najeto jen 7 000 km a byl druhým majitelem opečovávaný natolik, že kvůli zachování nájezdu jej i na STK vozil na podvalu. Tenhle zánovní kousek začínal na 45 tisících a končil na 115 tisících.
Teď to konečně přijde. Číslo 25 byl model MTX Roadster, tedy upravená Škoda Favorit bez střechy, za níž chtěl její teď už původní vlastník ještě nedávno divoké tři miliony korun. Nicméně poté změnil směr a rozhodl se vzácný model prodat skrze Retro Garáž.
Vyvolávací cena byla stanovena na 600 tisících korunách a první minutu to vypadalo, že za tuhle částku automobil také odjede. Pak se nicméně aukční kola rozběhla a při skoro finální částce 760 tisíc se náhle se zadní řady ozvalo: „Dám 765 tisíc.“
Dosud neregistrovaný neznámý nadšenec chtěl vyslat svůj příhoz, ale protože nebyl řádně registrován a nesložil aukční jistotu, musel se rozhodnout – registrace a platba teď, nebo nikdy. Kočí svíraje v ruce aukční kladivo už chtěl udeřit do sudu a prodat „fáčko s průvanem“ za 760 tisícovek, když onen dotyčný skutečně vstal, narychlo provedl řádnou registraci i platbu a s číslem 85 vyrazil do boje.
Tento za minutu dvanáct přihlášený dražitel nakonec vozidlo po napínavém boji získal za jeho sice spodní, ale pravděpodobně adekvátní aktuální tržní cenu 800 tisíc korun, stanovenou na základě nedávných prodejů podobně raritních otevřených škodovek a nacenění jednoho obdobného MTX Roadsteru. Po aukci nám dotyčný sdělil, že kdyby byla cena byť jen o tisícovku vyšší, auto nekoupí. Jeho 800tisícový strop by zkrátka pevný.
Ukázalo se rovněž, že jde o veteránistu ze spolku od Uherského Hradiště, kteří mají v areálu Kovozoo pěkné muzeum, kde jsme natrefili i na české raritní sporťáky Hoffmann & Novague R200.
Neméně zajímavý boj byl sveden o původní otevřenou Felicii startující na 550 tisících, který si vysloužil první potlesk, když padl magický milion, a ten druhý, když se milionová suma navýšila ještě o 50 tisíc. Mimochodem, tohoto veterána vydražil zájemce po telefonu.
Naprosto nejvíc dražitelů bylo v rámci třetího bloku při příležitosti prodeje kanárkově žluté Škody 110 R, která začínala od 350 tisíc a přes mnoho napínavých příhozů se dostala až na 760 tisíc korun. Tohle pěkné „erko“ zkrátka takhle moc vystřelilo na tržní ceně.
Nechybělo ani polokabrio Škoda Popular z olomoucké Veteran Areny. Raritní škodovka měla vyvolávací cenu 650 tisíc a konečnou 717 tisíc.
Předposledním automobilem byl francouzský Citroën ID z roku 1972, který stvrdil to, že Češi chtějí to svoje. Za solidní vyvolávací cenu 350 tisíc se totiž nikdo nepřihlásil. Posledním modelem pak byla Škoda Octavia Combi předělaná na kamerový vůz původem z mosteckého autodromu, jehož zástupci výtěžek z jejího prodeje věnují na dobročinné účely. Tento pěkný účelový speciál se nakonec prodal za 34 tisíc korun.
Jarní Retro Garáž tak mimo překvapivého zvratu ukázala to, že v Česku je zájem spíše o česká/československá vozidla, jaká by v zahraničí neměla takovou hodnotu, za jakou se prodávají v našich krajích. Položek bylo také mnoho a mimo první polovinu druhého bloku aukce probíhaly relativně svižně a obecenstvo bavily.
Příští Retro Garáž 2024, tedy ta podzimní, se uskuteční už 23. listopadu 2024, a to opět na Výstavišti v Lysé nad Labem. Znovu se tedy budete moci těšit na auto-moto veterán burzu a na živé aukce historických vozidel. Jakožto mediální partner projektu vás srdečně zveme a těšíme se na podzim!
Model | Rok výroby | Vyvolávací cena | Konečná cena |
---|---|---|---|
JAWETTA 50/551 STD. | 1960 | 1 Kč | 36 000 Kč |
STADION S11 | 1960 | 1 Kč | 50 000 Kč |
STADION S22 | 1961 | 1 Kč | 40 000 Kč |
JAWA 50/555 PIONÝR | 1959 | 1 Kč | 86 000 Kč |
JAWA 50/550 PAŘEZ | 1957 | 1 Kč | 111 000 Kč |
MANET 90 | 1949 | 1 Kč | 67 000 Kč |
Model | Rok výroby | Vyvolávací cena | Konečná cena |
ČEZETA 175/502 | 1963 | 50 000 Kč | 95 000 Kč |
JAWA 350/638 TS | 1991 | 50 000 Kč | 220 000 Kč |
JAWA 350/634 | 1983 | 60 000 Kč | 91 000 Kč |
ČZ 175/482 TRAIL | 1974 | 70 000 Kč | 146 000 Kč |
JAWA 250/590 SPORT | 1969 | 90 000 Kč | 190 000 Kč |
JAWA 250/362 CALIF. | 1969 | 120 000 Kč | 200 000 Kč |
JAWA 500 / 682 BITRAK | 1988 | 360 000 Kč | 630 000 Kč |
JAWA 250 PÉRÁK FJ | 1947 | 140 000 Kč | 190 000 Kč |
JAWA 250 PÉRÁK ZBR. | 1950 | 130 000 Kč | 165 000 Kč |
JAWA 250 PÉRÁK KOM. | 1948 | 140 000 Kč | 165 000 Kč |
OGAR 350/12 | 1948 | 250 000 Kč | 306 000 Kč |
JAWA 500 OHC 15/01 | 1955 | 750 000 Kč | 1 210 000 Kč |
BSA 500 BLUE STAR W33-9 | 1933 | 290 000 Kč | neprodáno |
JAWA 100 ROBOT | 1945 | 80 000 Kč | 240 000 Kč |
ČZ 175 STANDARD | 1938 | 140 000 Kč | 300 000 Kč |
JAWA 175 SPECIAL | 1954 | 150 000 Kč | 235 000 Kč |
JAWA 500 OHV RUMPÁL | 1929 | 1 100 000 Kč | 1 300 000 Kč |
Model | Rok výroby | Vyvolávací cena | Konečná cena |
ŠKODA FAVORIT 136L | 1989 | 45 000 Kč | 115 000 Kč |
METALEX ROADSTER | 1993 | 600 000 Kč | 800 000 Kč |
ŠKODA FELICIA 996 | 1963 | 550 000 Kč | 1 050 000 Kč |
ŠKODA 1000 MBX DE LUXE | 1967 | 750 000 Kč | 850 000 Kč |
ŠKODA 110 R | 1980 | 350 000 Kč | 760 000 Kč |
ŠKODA POPULAR | 1940 | 650 000 Kč | 717 000 Kč |
CITROEN ID 19 | 1972 | 350 000 Kč | neprodáno |
ŠKODA OCTAVIA | 2001 | 1 Kč | 34 000 Kč |