Článek
Bdění nad bezpečnou dopravou může mít mnoho podob – ať už jde o hlídkovou činnost, preventivní kontroly nebo tolik diskutované měření rychlosti, které společnost všeobecně rozděluje na dva tábory.
Podle slov (a dat) od policie ovšem nepřiměřená rychlost jízdy patří statisticky mezi jednu z nejčastějších příčin dopravních nehod, a to převážně těch s tragickými následky, při kterých umírá naprosto zbytečně několik desítek lidí ročně.
Tušíte tedy, jakou techniku česká policie k měření rychlosti využívá? Zajeli jsme na dálniční oddělení Pravy i Jaroměř, okoukli služební „hračky“ včetně tajného Superbu a vše pro vás zjistili.
Laserová bouchačka
Zcela základním nástrojem pro efektivní měření rychlosti na vzdálenost cca 300 metrů je laserová pistole, obvykle typu Laser Cam nebo TrueCam. Jde o masivní „bouchačku“, která disponuje vlastní digitální kamerou, laserovými měřiči, GPS modulem i displejem a zvládá měřit výhradně staticky, avšak klidně i přes sklo, pokud není pokovené nebo vyhřívané s linkami.
Pistoli lze používat jak z ruky, tak opřít třeba o dveře, volant, střechu nebo ji usadit na trojnožku. Vestavěná kamera zvládá několikanásobné přiblížení, nabídne řadu režimů pro různé počasí, funguje též v noci a umí se chytnout daného bodu a sledovat jej – tj. zacentruje se na měřené vozidlo a sama si na něj „zazoomuje“, čímž zefektivní průkaznost úkonu.
Zařízení umí laserovým paprskem měřit jak přijíždějící, tak odjíždějící vozidla a zároveň zvládá pracovat v plně automatickém bezobslužném režimu – tj. měřič se jen někam umístí a poté se „sklidí“ provedená měření.
Mikrovlnka
Tento mobilní silniční měřicí blok můžete nalézt zejména v rukou městské policie a nejčastěji půjde o Ramer10 T neboli o klasickou „mikrovlnku“. Tato krabice má v sobě zabudovanou radarovou hlavu, GPS modul, digitální kameru s různými režimy a řídicí počítač, přičemž její efektivní dosah je asi 60 metrů. Celý systém se pak ovládá velice jednoduše, a to (nejčastěji) skrze bezdrátově spojený dotykový tablet.
Znáte takové ty pevně umístěné budky, nejčastěji v obcích, které vám pošlou pohlednici za 500 a výše korun, pokud kolem nich profrčíte rychleji, než je dovoleno? Obvykle se bavíme o modelu Ramer10 P, který funguje na podobné bázi jako 10 T, jen jde o větší a stacionární zařízení.
Technologická dvojka
Ještě vymakanější radarovou technologii najdete v policejních vozidlech pro skrytý i „viditelný“ dohled. Soustava Ramer10 C tedy jezdí v tajných Superbech a Octaviích (liftbacky), ale též v polepených Superbech kombi, operujících prozatím ve Středočeském a v Pardubickém kraji.
Poměrně složitá technika v celkové hodnotě asi jednoho milionu korun je rozesetá po celém autě, které pak vozí radarovou hlavu, měřič vzdálenosti, GPS modul, otočnou digitální kameru, sekundární baterii, blesk a počítačové centrum, přičemž to vše se ovládá bezdrátově skrze dotykový tablet.
Vozidla dále disponují kamerami nahrávajícími dění vpředu i vzadu, a také speciální přední maskou, kterou mohou radarové vlny snadno procházet. Systém umí velmi průkazně měřit staticky i za jízdy, přes několik jízdních pruhů, do protisměru, avšak vždy směrem dopředu.
Ramer10 C však nabídne ještě druhý čelně měřicí způsob, a to kamerový spojený s „pravdomluvným“ tachometrem, jenž byl zbaven jinak povinné odchylky. Policie se za vás v případě kamerového měření musí „pověsit“ a srovnat s vámi tempo (po určitou dobu), přičemž počítače vyhodnotí průměrnou rychlost služebního vozu a pořídí dvě (počáteční i konečnou) fotografie měřeného vozu, které se následně porovnávají.
Výhodou (pro policii) kamerového systému je neodhalitelnost antiradary, nevýhodou méně průkazné měření, ovšem to se má s nastupujícími BMW 540i změnit…
Kamerové duo
Polepení i civilní nástupci tajných dálničních Superbů se totiž dočkají zbrusu nové techniky Soitron MOSY m*SpeedDetV disponující full-HD kamerou vpředu i vzadu, takže vás policisté bez větších problémů změří na sto metrech zepředu i zezadu.
Znovu půjde o systém úsekového měření a porovnávání dvou snímků, ovšem tentokrát bude propracovanější a s důkazy ve vysokém rozlišení. Žádný laser nebo radar, takže antiradary nemají šanci.
Oficiální popis principu měření rychlosti, získaný z rámcové dohody mezi dealerem BMW a Ministerstvem vnitra, zní takto:
Nabízený systém měří rychlost cílového (měřeného) vozidla identifikovaného pomocí rozeznání poznávací značky (2 ANPR kamery snímající provoz před i za vozidlem) ve vymezeném časovém úseku porovnáním s vlastní rychlostí měřicího vozidla. Vymezený časový úsek a tím i délku měřeného úseku je možné nastavit a měnit. Vlastní rychlost měřicího vozidla je získána ze 2 zdrojů – přesného modulu GNSS/GPS a radarového senzoru měřicího vlastní rychlost měřicího vozidla vzhledem k vozovce (tzv. „speed over ground – SOG“).
Technologie měřicí rychlost tedy prošly (a stále prochází) notným vylepšením, vždyť ještě před 100 lety policisté číhali za stromem se stopkami a kontrolovali, za jak dlouho měřené vozidlo projede určený úsek. Dnes je vše jinak a ruka zákona používá daleko efektivnější metody, které podle jedněch pomáhají k bezpečnosti, ovšem druzí v nich vidí poměrně slušný byznys. Ke kterému táboru patříte vy? Dejte nám vědět svůj názor do komentářů pod článkem a hlasujte v anketě.