Článek
Svět potřebuje moderní vizionáře. Ať už ty velké, kteří mají globální zásah (např. Zuckerberg, Musk), nebo ty skromnější, kteří svojí cílevědomostí pomohli vlastnímu městu.
Jedním z nich je i Miroslav Ryba, bývalý „ajťák“, který v uniformě městského policisty začal v roce 2019 prosazovat nákup drahého elektromobilu pro 24hodinovou ostrou službu na tísňové lince.
Táborský experiment, za který Ryba ručil svojí hlavou, započal dlouhými datovými a ekonomickými analýzami, především srovnáním nákladů toho času provozované naftové octavie versus elektromobilu. To vše v rámci osobního volna.
Další fází byla analýza trhu a praktické testy tehdy potenciálně vyhovujících elektromobilů. Konkrétně Ryba testoval modely Hyundai Kona, Kia e-Niro a Hyundai Ioniq.
Zapálenému strážníkovi se nakonec podařilo k nákupu přesvědčit vedení městské policie i města, proto 1. července 2020 za velké slávy nastoupila do řad táborské obecní policie Kia e-Niro s trakčním akumulátorem o kapacitě 64 kWh. Toho času jediný elektromobil v ostré službě na tísňové lince 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Tím se začal psát dnes více než čtvrt milionu ujetých kilometrů dlouhý příběh, během něhož se auto první tři měsíce nabíjelo zdarma (umožnila to nově vzniklá veřejná stanice). Ale také přišly nějaké ty mráčky.
Kromě toho, že auto muselo pravidelně jezdit do servisu, potkalo jej i několik závad a nákladnějších oprav. Například šlo o generálku přední nápravy, výměnu hřebenové tyče řízení kvůli opotřebení, výměnu ventilátoru klimy, výměnu reduktoru a elektromotoru (garance), protože reduktor v určité rychlosti při akceleraci „cvakal“.
Za 60 tisíc korun auto dostalo po záruce novou palubní nabíječku a výměny se dočkal i klima kompresor. A teď si vezměte, že vozidlo stálo původně 1,1 milionu korun, takže to nemohlo ekonomicky vyjít… Anebo je to jinak?
Šetříme s Nirem
Po 220 000 ujetých kilometrech Ryba znovu usedl k tabulkám, grafům, datům i fakturám a vypracoval kompletní analýzu nákladů.
Ponořen do analýz Ryba srovnal e-Niro a naftovou octavii třetí generace s totožným nájezdem a zjištěnou dlouhodobou průměrnou spotřebou 8,66 litru na sto. Nesmíme zapomenout, že provoz aut u Městské policie Tábor je specifický a průměrná rychlost 25 až 28 km/h.
Díky přehledné tabulce tak víme, že celkové náklady na vlastnictví a provoz včetně pojištění, obutí, nabíjení a zůstatkové ceny vozů (zjištěno od nezávislých bazarů) nakonec kladněji hovořily po 220 000 km právě pro e-Niro.
Pořizovací cena elektromobilu sice byla násobně vyšší, ale Táborští na něj dostali od Ministerstva životního prostředí čtvrtmilionovou dotaci. Velkou položkou bylo srovnání propálené nafty (19 519,38 litru a 51,531 tuny CO2) a spotřebované elektřiny, kdy nafta stála přes 660 tisíc korun a elektřina bezmála 230 tisíc korun.
Elektrické Niro pak bylo znatelně dražší na havarijním pojištění a v rámci spotřeby pneumatik. Vyžádalo si rovněž montáž nabíjecí stanice za 50 tisíc korun.
Ale pak přišly na početní paškál náklady na servis. Ani naftové octavii se totiž za 220 000 km nevyhnuly mimo pravidelné údržby nákladné opravy. Šlo například o výměnu tlumičů (2×), spojky (2×), ložisek, alternátoru, ventilátoru chlazení, rozvodů a dalších dílů.
Upřesníme, že u aut se nepočítaly náklady způsobené vandaly nebo chybou obsluhy, kde opravy většinou plně pokryla pojistka.
Výsledkem tedy je, že e-Niro za 220 000 km provozu policii ušetřilo skoro 400 000 Kč proti naftové octavii. A protože se spalovací vozy u Městské policie Tábor mění po ujetí 200 až 250 tisíc kilometrů, protože tehdy se začnou servisně sypat, tak to znamená, že e-Niro končí?
Kdepak. Navzdory tomu, že elektro Niro v hlavní službě vystřídala v listopadu 2024 Tesla Model Y, byl vůz přesunut na pozici sekundárního auta a jezdí dál (asi 80 km za 24 hodin). Sami jsme v něm seděli, takže můžeme potvrdit, že není zhuntovaný.
Baterka jako strašák?
A co zdraví trakčního akumulátoru po více než 250 000 km? Protože byl vůz nabíjen v drtivé většině pomalým AC proudem, a to do 80 %, je kondice trakční baterie (SoH) podle ukazatele 100 %. Bližší měření, na které se Ryba chystá, nejspíš nějaký pokles odhalí, ale pravděpodobně půjde o nízké jednotky kilowatthodin.
Aktuálně je na tom vůz tak, že při 80% nabití zvládne v zimě ujet 300 km a v létě okolo 400 km. Tedy násobně více, než strážníci za 24 hodin vůbec najedou. Nabíječku mají přímo před služebnou a během směn dost času na to, aby elektromobil nakrmili volty (např. administrativní činnost, přebírání služby, přestávky a podobně).
Elektromobil však nemusí být vhodný pro provoz na jiných policejních odděleních. Tábor je tak trochu experiment s maximálním úsilím jednoho nadšence, který vše spočítal, a ono to vyšlo. Neznamená to ovšem, že v ostatních regionech by náklady pro elektro vycházely stejně příznivě.