Hlavní obsah

Jak vznikají nové otázky do autoškoly a kdo za nimi stojí: K týmu odborníků se můžete přidat i vy

Foto: Michal Jirák

Návrh otázek není jen pro vyvolené, může tak učinit každý, kdo má nápad a připojení k internetu.

Starší řidiči jistě pamatují na autoškolské testy v papírové formě, kde semaforům a značkám vdechovaly život obyčejné barvičky. Dnes jsme mílové kroky napřed, zejména díky digitalizaci a souboru nových otázek odpovídajících nynějšímu motoristickému mumraji. No jo, jenže kdo tyhle otázky navrhuje? A jak se do projektu můžete přidat i vy?

Článek

Jo, to bylo tenkrát… Nechceme tu hrát na nostalgickou notu, nicméně řada z vás si jistě vzpomene na test z autoškoly, který se vyplňoval pěkně ručně a kontroloval pomocí přiložení příslušné šablony.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Zatímco my už jsme online, takoví Slováci jedou v papírové formě dosud, ti na digitalizaci teprve čekají.

Tomu už je v Česku od roku 2006 konec, kdy bylo rozhodnuto (a realizováno), že se papírová forma opustí a její obsah překlopí do formy elektronické. A tak se také skutečně stalo, jenom se od té doby zapomnělo otázky přidávat či aktualizovat.

Nicméně toho času už fungovala Asociace autoškol ČR, která se v roce 2016 inspirovala systémem testování v zahraničí a navrhla Ministerstvu dopravy zavést aktuálnější a přínosnější otázky v závěrečných zkouškách. Doprava se totiž za ty roky výrazně vyvinula a řada věcí změnila.

Foto: Michal Jirák

Doprava dnes zkrátka není stejná jako ta před 20 lety.

V roce 2020 Asociace autoškol spolu s partnery připravila za podpory České kanceláře pojistitelů multiplatformní projekt, který umožnil systematickou tvorbu nových testových otázek. A aby byl konečný výsledek maximálně relevantní, prací se ujala skupina složená z různých odborníků.

Tvůrčí tým tedy tvoří členové z různých profesních organizací, a to od Asociace autoškol ČR přes krajské úřady až po ČESMAD nebo dopravní policii. Každá taková instituce má v projektu zainteresovaného jednoho či více zástupců, přičemž všichni dohromady pak společně tvoří nové otázky.

Foto: Asociace autoškol

Dynamické 3D animace i reálná videa z cest jsou okoukané ze zahraničí.

Někteří už jste v testech zaznamenali např. nové dynamické ukázky modelované ve 3D, případně reálně natočená videa z cest. Tohle všechno autoři odkoukali primárně od Britů a Němců, jen to upravili pro potřeby našeho provozu.

Přípravný tým

Níže najdete seznam všech institucí, jejíž zástupci se na tvorbě nových otázek do autoškol podílí. Jak sami vidíte, nejde jen o úředníky, ale také o policisty nebo odborníky v sekci dopravy i logistiky.

  • Asociace autoškol
  • Nezařazení učitelé autoškol
  • Profesní společenství autoškol
  • Asociace dopravních psychologů
  • Krajské úřady
  • Asociace zkušebních komisařů
  • Nezávislí zkušební komisaři
  • Dopravní police ČR
  • Platforma vize 0
  • Autoklub ČR
  • Ministerstvo dopravy ČR
  • BESIP
  • Tým silniční bezpečnosti
  • CSPSD
  • Asociace center bezpečné jízdy
  • Univerzita Palackého v Olomouci
  • CDV
  • ČESMAD

Dobré nápady nekončí v koši

Aby mohli všichni společně efektivně pracovat, zrodila se webová platforma, kam každý jednotlivý člen týmu může poslat svůj návrh nové otázky. Následně se k ní vyjadřují další zúčastnění, upravuje se její znění, zařazuje se do kategorie a následně dochází k prvotnímu odsouhlasení, má-li otázka pozitivní ohlas od většiny členů.

Foto: Asociace autoškol

Webový portál umožňuje všem odborníkům pracovat společně.

Po tomto přípravném kole přichází kolo druhé, takzvaná validizace. Tam se navržená a širším týmem odsouhlasená otázka znovu rozebere, tentokrát ovšem v úzkém kruhu, jehož členy jsou odborníci z dopravní policie, Ministerstva dopravy a Asociace autoškol.

Jestliže dojde i podruhé k pozitivnímu stanovisku, putuje předmětná otázka do fronty a v rámci čtvrtletní periody je veřejnosti představena a přibližně měsíc nato zařazena do ostrých elektronických testů.

Foto: Asociace autoškol

Otázky jsou selektovány, ovšem ty schválené nikdy neskončí v koši, někdy jen musí počkat na svůj čas.

Pozor, jestliže bude stanovisko užšího kruhu negativní, dochází k přesunutí otázky do pytle jménem pozdější využití. Zjednodušeně řečeno – neskončí tedy v odpadkovém koši, pouze dočká svého času či novelizace.

Otázky navrhněte vy

Vážení čtenáři, přestože je tým pověřený sestavováním otázek plný odborníků, rozhodně to neznamená, že nemůžete přispět svou trochou do mlýna i vy. A to skutečně nemusíte být expert, lektor autoškoly, ba dokonce ani řidič. Stačí mít jen nápad.

Foto: Jakub Misík

Není třeba být specialistou v oboru, stačí mít jen nápad a o ten se s odborníky podělit.

Zamyslete se, zdali vás něco v každodenním provozu neštve, případně je-li nějaká dopravní situace, kterou řešíte velmi často, ale mnozí v ní chybují. Či vás prostě jen něco napadne nebo dlouhodobě zajímá?

Jděte na web priprava.noveotazky.cz a svoji vlastní otázku zde navrhněte. Podle předsedy Asociace autoškol Aleše Horčičky se vaším návrhem tým specialistů bude zabývat. Samozřejmě za předpokladu, že má otázka hlavu i patu a není duplicitní.

Foto: Asociace autoškol/Jan Majurník

Otázku můžete navrhnout i vy stejným způsobem jako my. Jděte na priprava.noveotazky.cz a postupujte dle jednoduchých pokynů.

Je tedy reálná šance, že se zrovna váš příspěvek dostane až do konečných testů, přičemž v průběhu ladění otázky s vámi budou pověření zástupci asociace ve spojení.

Nemějte strach z nového

Horčička nám dále sdělil, že cílem není žadatele o řidičská oprávnění nachytávat nebo překvapit. I z toho důvodu se na webu www.noveotazky.cz objevuje každé čtvrtletí sada cirka 30 nových otázek, které po zhruba měsíci definitivně přejdou do ostrých testů. Každý uchazeč o „noty“ tedy má šanci se připravit i na ty nejaktuálnější novoty.

Foto: Asociace autoškol

Na webu najdete přehledný rozcestník ke všem novotám, které se chystají.

Mnozí z vás si všimli, že kromě statických otázek přibyly rovněž dynamické – ať už plně animované či z reálného prostředí doplněné rozšířenou animací. Prozatím jich je dvacet, ovšem konečný počet bude stoupat v řádu desítek.

Díky už existující funkční platformě, vyvinutému softwaru a know-how, které do projektu vnesli všichni zapálení, mohou otázky autoškoly stále žít, mohou být vylepšovány, přizpůsobeny době a tím pádem se stát globálně přitažlivější a srozumitelnější pro všechny žadatele o řidičák bez ohledu na to, jestli jde o malou motorku (A1) nebo kamion s návěsem (C+E).

Foto: Asociace autoškol

Nové otázky jsou přizpůsobeny současné době, nemají za cíl uchazeče o řidičák odradit.

Postupně nasazované testové otázky nejsou těžké, jsou jen nové. Jejich záměrem je zvyšovat pomyslnou laťku znalostí i vědomostí všech řidičů, zejména pak těch začínajících. Poctivá příprava k závěrečným zkouškám totiž jednak významně pomůže k jejich úspěšnému složení a jednak zvýší bezpečnost celé silniční dopravy,“ vzkazuje Aleš Horčička z Asociace autoškol, se kterým jsme před časem přinesli rozhovor o novinkách v autoškole.

S novými otázkami vás pravidelně seznamujete i my, a to formou hravých kvízů. Na Garáži vám nebude chybět ani aktuální informační servis o novinkách v rámci řidičáků, případně reálná statistická data o nebezpečích, která na silnicích číhají. Nezapomínáme však ani ty, již nad provozem bdí, a rovněž pravidelně radíme, co dělat v případě nějakého dopravního průšvihu.

Načítám