Hlavní obsah

Jak se stát kaskadérem filmu Vyproštění 2: „Musíš mít šikovnou babičku,“ říká Martin Semerád

Foto: Martin Semerád

Být kaskadér je jedno z těch povolání, o kterém mnoho z nás tajně sní. Co všechno to obnáší, jaké jsou jeho radosti a strasti a jak se do téhle výjimečné branže vůbec dostat, o tom jsme si povídali s nedávno světově oceněným kaskadérem Martinem Semerádem.

Článek

Zaburácí osmiválec „géčkového“ Mercedesu, střela z granátometu otevře bránu a už to jede. A lítá. Startuje strhující honička, kde se prohání off-roady a motorky létají vzduchem, střílí se jako o život a ani o výbuchy není nouze. Film Extraction 2 (Vyproštění 2) z dílny Netflixu je akcí doslova našlapaný od první do poslední minuty, ale tahle honička je i tak výjimečná.

Z našeho pohledu především proto, že ji z velké části natáčeli čeští kaskadéři z týmu společnosti Filmka a před pár týdny za ni dostali prestižní ocenění Taurus World Stunts Awards 2024 za „Nejlepší práci s vozidly“ (plus několik dalších nominací) – z celého týmu kaskadérů ho převzali Jindřich Klaus a Martin Semerád, s nímž jsme si mohli o jeho nevšední práci popovídat.

Foto: Martin Semerád

Jindřich Klaus a Martin Semerád se svými TWA cenami.

Podruhé v řadě

Letošní velký úspěch týmu společnosti Filmka na Taurus Awards, tedy takových kaskadérských Oscarech předávaných od roku 2001, navazuje na loňské vítězství (a několik předchozích nominací) s filmem All Quiet on the Western Front (Na západní frontě klid) v kategorii „Nejlepší speciální kaskadérství“ za scénu útoku tanků a vojáků s plamenomety na nepřátelský zákop.

„Ta čtyřminutová honička se natáčela dva týdny, trénovali jsme ji ale dva měsíce a v přípravě a plánování byla určitě ještě pár měsíců předtím. Režisér Sam Hargrave má totiž specifický styl natáčení, kdy kamera prolétá celou akcí pro ještě větší dynamický efekt, a všechno tak muselo být naprosto přesně načasované, aby výsledný dojem byl dokonalý,“ vysvětluje Martin Semerád.

Foto: Martin Semerád

Cenu Taurus si Martin Semerád převzal v Los Angeles, filmovém centru světa.

Na filmování Extraction 2, které probíhalo z velké části v České republice, se podílelo šest desítek kaskadérů, z toho polovinu tvořili Američané, Angličané nebo třeba Maďaři, skoro polovinu ale tvořili Češi – a dostali velkou důvěru tvůrců, aby měli v kaskadérských scénách hlavní slovo.

Foto: Martin Semerád

Při natáčení Extraction 2 dostali čeští kaskadéři víc prostoru.

„Filmaři si totiž obvykle vozí velké týmy vlastních kaskadérů, které doplňují lokálními týmy – z logistických a nákladových důvodů. A pak záleží, kolik prostoru jim dají. Třeba na práci při natáčení The Gray Man v Praze jsem se hodně těšil, ale nechali nás dělat v podstatě jen komparz v provozu, k ničemu většímu nás nepustili. Také je to práce, ale zamrzí to. Podobné to bylo i při natáčení Tenetu v Estonsku, i když tam jsme si připadali výrazně více jako součást celého týmu a rad na to vzpomínám,“ vysvětluje Martin Semerád.

Foto: Martin Semerád

Extraction 2 se natáčelo v Čechách, kaskadéři byli čeští a bourali s českými auty.

Až při natáčení Extraction 2 dostali čeští kaskadéři za volantem větší prostor, aby mohli ukázat, co umí – a oslnili tím doslova celý svět. „Pro mě to také byla první příležitost převrátit auto,“ usmívá se Martin Semerád. Na kaskadérském žebříčku totiž postupně stoupáte vzhůru a s rostoucími zkušenostmi dostáváte těžší a těžší úkoly.

Martin Semerád má sice bohaté zkušenosti ze závodních okruhů i tratí rallye, kaskadéři jsou však poměrně semknutý spolek a dostat se do této branže není lehké – nemusí k tomu stačit ani závodnická licence. „Mně pomohla babička,“ vysvětluje s úsměvem. „Když jsem do Filmky posílal svůj životopis, kaskadérský veterán Jarda Pšenička mě vzal na milost, protože mu moje babička kdysi pomohla – a on mi to vrátil tím, že mi dal šanci ukázat, co umím.“

Foto: Martin Semerád

Když si objednáte Chrise Hemswortha z Wishe.

Na letišti v Panenském Týnci pak musel předvést precizní kontrolu auta v podobě smyků a otoček, což mu otevřelo dveře do světa filmů a kaskadérských výkonů. „Každý ale začíná od píky. Nejdřív jsem dělal jen řidiče v provozu, ve kterém pak lítají profíci a předvádějí své kaskadérské kousky. Když už mě nechali někde zatáhnout za ručku, tak to byl důkaz, že mi věří nebo doufali, že se mi to nepovede, aby mě mohli vyhodit.“ To se naštěstí nestalo. Martin se tak poprvé mihl v seriálu Transporter (Kurýr), větší roli měl v českém seriálu Pustina, kde jste ho mohli vidět popíjet v klubu s Jaroslavem Duškem, kterého pak vezl na střeše auta.

Foto: Martin Semerád

„Převracecí“ Disco bylo speciálně upravené – kompletně vybrakované a se speciálním pístem, který auto ve správné chvíli hodí na bok.

Pak následovaly velké projekty jako Tenet a The Gray Man, převracení auta v Extraction 2 se dá považovat za vrchol jeho dosavadní kariéry. „Dostat tu první příležitost je totiž to nejtěžší,“ vysvětluje Martin Semerád. „Každé převracení je trochu jiné – různá auta a různé podmínky, někdy je to přes rampu, jindy pístem – takže se to musí pořádně vyzkoušet. Než jsme začali tu scénu točit, měl jsem dva Land Rover Discovery, na kterých jsem si to mohl vyzkoušet. Auto totiž mělo skončit na boku, aby z toho posádka mohla normálně vylézt, takže šlo o to ověřit, jak moc natlakovat píst, aby neskončilo v kotoulech, jestli mu budu muset pomoci řízením nebo ne, jak blízko bude moci být kamera apod. Při ostrém natáčení jsme to pak zvládli na první dobrou, což by měl být standard. Málokterá produkce má totiž v zásobě ještě několik speciálně upravených aut, která mohou zničit.“

A takhle vypadá převracení z pohledu kaskadéra za volantem.Video: Martin Semerád, Garáž.cz

Premiérou pro něj pak bylo i „řízení z kufru“. Aby záběry na herecké hvězdy působily autenticky a akčně, řídí často kaskadéři ze speciální bezpečnostní klece na střeše filmovaného auta. Tak se sice „na place“ potkají s hereckými hvězdami, ale také za ně přebírají absolutní zodpovědnost, když řídí auto s dalšími lidmi uvnitř.

Foto: Martin Semerád

Zvláštní místo, odkud se dá řídit auto.

Ostatně bezpečnost je při každém natáčení kaskadérského kousku vždy na prvním místě. Proto se nejdřív sáhodlouze plánuje a nacvičuje, než se daná scéna jede naostro. Někdy se ale vše vymýšlí skoro až na místě a připravuje takřka na koleni. „Hodně záleží na produkci a budgetu. Čas na přípravu je zásadní, někdy nám ho ale moc nedopřejí. Menší projekty jsme také dělali se svými auty a bez úprav, u velkofilmů ale máme k dispozici speciály s bezpečnostním rámem, hydraulickou ručkou a podobnými pomůckami, bez kterých ty největší triky v bezpečí prostě dělat nejdou,“ vysvětluje Martin Semerád.

Foto: Martin Semerád

Kaskadéři často řídí auta s herci uvnitř ze speciální sedačky na střeše.

Ale pokud si tuhle práci představujete jako velkolepé akční dobrodružství, musíme vás (částečně) zklamat. „Faktem je, že 90 % téhle práce je z pohledu laika tak trochu nuda, jezdíš někam na přesnost v žádných velkých rychlostech. Takže když pak máme šanci si zadriftovat, je to malý svátek. Nejvíc jsem si to užil při natáčení Army of the Thieves (Armáda zlodějů, Netflix), kdy jsem s naším BMW M3 mohl dva dny drifovat po Mariánských Lázních. To bylo vyloženě za odměnu.“

Tuhle výživnou smykovací scénu trénoval jen pár dní na letištní ploše, ale práce na zdokonalování svých řidičských schopností je prakticky neustálá. „Už mám něco naježděno na okruzích i v rallye, ale pořád se posouvám dál. V průběhu roku pořádám okruhové akce v rámci našeho Drivers Clubu, vedle toho dělám instruktora a taxi na AMG Driving Academy a občas i nějaké závody. A právě to střídání různých disciplín a aut je tím nejlepším tréninkem.“

Foto: Martin Semerád

Martin Semerád vzkazuje, že pro kaskadérství musíte za volantem hodně umět a nesmí vám chybět odvaha. A také šikovná babička se může hodit…

Takže pokud jste při sledování bondovek a Rychle a zběsile snili o tom, jak za volantem kaskadérských speciálů házíte smyky a skáčete vzduchem, nezbývá než trénovat, trénovat a trénovat (Ale mimo veřejné komunikace, prosím!). I když práce kaskadéra je tak výjimečná, že ani závodnický životopis vám nemusí stačit, jak potvrdil Martin Semerád: „Musíš mít prostě hodnou a šikovnou babičku.“

Související témata:
Chris Hemsworth
Martin Semerád
Načítám