Článek
„S legem jsem si hrál už jako malý kluk a auta miluji taky od dětství. Nikdy by mě nenapadlo, že bych tyhle dvě věci mohl spojit a navrhovat velké modely aut LEGO,“ svěřuje se Lubor Zelinka, jeden z designérů oddělení speciálních projektů LEGO, který byl součástí týmu pověřeného prací snů: stavbou modelu Lamborghini Sián EPK 37.
Lamborghini Sián FKP 37 |
---|
Tento hybridní supersport, nejrychlejší a nejvýkonnější Lamborghini v nabídce, je poctou zakladateli automobilky Lamborghini (Feruccio jí vdechl život v roce 1963, proto vznikne pouze 63 kusů kupé a k tomu 19 roadsterů) a nedávno zesnulému geniálnímu konstruktérovi a šéfovi koncernu VW Ferdinandu Piëchovi, který se narodil v roce 1937 (proto to modelové číslo 37). V jeho srdci je stále atmosférický V12, ale tentokrát dopovaný superkondenzátorem pro reakce motoru ostré jako břitva. |
Nejvýkonnější a nejrychlejší Lamborghini historie vznikne pouze ve velmi omezené sérii, automobilka se proto spojila s továrnou na sny jménem LEGO, aby společně vytvořily zmenšený prodejní model řady Technic v měřítku 1:8, který si na rozdíl od originálu s astronomickou cenovkou 74 milionů korun můžete dovolit. Spolu s ním vznikl na zakázku také model LEGO ve skutečné velikosti pro marketingovou podporu – a za jeho návrh a realizaci byl zodpovědný právě kladenský tým specialistů.
„Zadáním bylo vytvořit obraz skutečného auta, který by podtrhoval jeho výjimečné vlastnosti – v případě Siánu je to hlavně jeho design,“ vysvětluje pozadí projektu jeho manažer Lukáš Horák. Model Bugatti Chiron měl být pojízdný a mít pohyblivé části, McLaren Senna měl zase zprostředkovat zážitek ze sezení uvnitř díky propracované kabině. Lamborghini si velmi zakládá na svém strhujícím vizuálním stylu a přetavit jeho rafinované klínovité tvary do kostiček LEGO byla skutečná výzva.
Proč právě Kladno? |
---|
Součástí kladenské továrny LEGO je největší ze čtyř modeláren na světě využívaná pro stavbu speciálních projektů. Tamní tým modelářů má na svědomí celou řadu takových projektů pro Legoland parky po celém světě a pro partnery. Automobilové modely ve skutečné velikosti zde začaly vznikat v roce 2017 modelem monopostu Ferrari F1. |
„Základem pro návrh modelu LEGO jsou 3D modely vozů přímo od automobilek,“ popisuje designér Lubor Zelinka. „Práce na Siánu však začaly ve chvíli, kdy finální auto ještě nebylo hotové. Byli jsme se proto v Sant‘Agatě podívat na maketu modelu, k tomu jsme měli k dispozici fotografie, nákresy a technické specifikace.“ Pak návrháři prostě vzali čistý list papíru, aby nic neomezovalo jejich kreativitu, a začali tvořit.
Základem je stejně jako u automobilových designérů výtvarná skica, ale většina skutečného návrhu vniká ve speciálním grafickém programu LEGO, kde se dá nasimulovat skládání existujících dílů do požadovaného tvaru (ten třeba v době výroby Chironu ještě nebyl k dispozici a musel se dělat podle skic a z hlavy), následně s ním lze rotovat a nahlížet na něj ze všech možných stran, a zároveň mít seznam všech použitých elementů.
Projekty LEGO realizované v Kladně
Model | Rok realizace | Počet součástek |
---|---|---|
Ferrari F1 | 2017 | 350 tisíc |
Bugatti Chiron | 2018 | přes 1 milion |
McLaren Senna | 2019 | 470 tisíc |
Lamborghini Sián FKP37 | 2021 | 400 tisíc |
Toyota GR Supra | 2021 | 480 tisíc |
I přes všechnu moderní techniku ale někdy nezbyde než vysypat kostičky na stůl a začíst stavět ručně – stejně jako designéři pracující s hliněnými modely. „Design Lamborghini využívá prvek šestiúhelníku, takže jsme z něj vycházeli i my. Prvním krokem tedy bylo vybrat dílky, ze kterých složíme šestiúhelník. Pak jsme vymýšleli, jak jich spojit pět dohromady. A když jsme měli pět, tak jak jich propojíme dvacet a tak dále. Je to postupný proces, takže takových návrhů opakujících se prvků vznikají klidně desítky,“ popisuje samotné začátky mravenčí práce na návrhu Zelinka.
„Co se detailů týče, zkuste si třeba představit brzdový kotouč,“ pokračuje Lubor Zelinka. „Víme, jak vypadá, a známe jeho průměr 398 mm a pak zkoušíme vybrat elementy stavebnic Technic, abychom udělali disk o příslušném průměru. Když pak máme disk, tak zkoušíme vymyslet, jestli bychom ho mohli udělat vrtaný nebo drážkovaný, aby byl ještě bližší realitě.“ Na Siánu je asi pět desítek podobných samostatných celků – třeba světla, volant nebo víčko nádrže – sestavených z řádově tisíců dílů, tedy vlastně samostatných stavebnic.
LEGO Sián v číslech |
---|
Celkem bylo použito 400 000 dílků |
Pracoval na něm tým 15 specialistů |
Návrh a vývoj trval 5 730 člověkohodin |
Stavba trvala 3 290 člověkohodin |
Celková hmotnost modelu 2 200 kg |
Modely se skládají z již existujících elementů, občas je však potřeba vyrobit něco speciálního. „Nepředstavujte si ale žádnou kouzelnou kostku, nemůžeme mít žádný nový tvar ani jinou velikost. V odůvodněných případech můžeme požádat jen o to, aby nám kolegové z lisovny vytvořili nějaký již existující dílek v barvě, kterou potřebujeme,“ upozorňuje Zelinka.
U Siánu byl důležitý designový prvek Periscopio, tedy přechod střešního okna do proskleného krytu motoru. Lamborghini trvalo na tom, aby byl prosklený i na modelu – jenže na modelech normálně sklo není ztvárněné. Proto museli udělat výjimku a použité díly si nechat vylisovat z čirého plastu. Každý vyrobený Sián má unikátní barevné schéma a Lamborghini proto pomohlo i s vytvořením schématu pro model LEGO – dvě části karoserie se proto musely lakovat přímo v Itálii. Automobilka také k modelu dodala originální znáčky a 21“ litá kola, na nichž model stojí.
Když potřebujeme vyřešit nějaký detail, tak si k tomu modelář prostě na půl den sedne, vysype si kostičky a zkouší, jak by to šlo sestavit.
Po úspěšném dokončení návrhu přichází na řadu etapa skládání modelu, která není o mnoho jednodušší. Pokud jste někdy skládali větší model LEGO, tak víte, jaká je to fuška, i když máte detailní návod po jednotlivých krocích. Takový však pro modely ve skutečné velikosti neexistuje. „To by byla pěkně tlustá kniha,“ usmívá se Zelinka. „Pro většinu částí vytváříme počítačový model a naši modeláři si ho mohou prohlédnout ze všech stran, vytáhnou si z něj seznam všech použitých elementů a pak to podle modelu postaví. Celou řadu detailů pak ještě řešíme při sestavování, aby byl výsledek krásný a přesvědčivý.“
Při skládání ale nejde jen o vizuální stránku, jak upozorňuje Lukáš Horák: „Naše modely ve skutečné velikosti jsou nelepené, přesto musí být všechno pevné, aby se model nezhroutil a aby vydržel přepravu.“ Hotový model Siánu totiž absolvuje povinné kolečko po nejdůležitějších trzích, které ho ukážou nadšeným fanouškům LEGO po celém světě – a to zahrnuje i jeho rodné Česko.
Kde ho můžu vidět? |
---|
Model Lamborghini Sián FKP 37 v životní velikosti je vystavený v prostorách centra Westfield Chodov v Praze a přístupný široké veřejnosti zdarma. Ale neváhejte, bude tu pouze do konce prosince! |
Odkaz na Mapy.cz |
Teď už asi chápete, o jak časově náročnou práci jde. „Délka realizace celého projektu se liší podle modelu a podle toho, co má umět a splňovat,“ pokračuje Lukáš Horák. „Chiron měl jezdit s využitím motorků sady Technic, což nám zabralo dost času. U Lamborghini Sián jsme měli víc zkušeností s technikou, ale zase byly přísnější estetické požadavky, taky nám do toho zasáhla pandemie. Projekt Siánu od prvního telefonátu po hotové auto nám tak zabral zhruba rok, přičemž přibližně šest měsíců trval návrh a další čtyři realizace.“
Takže si to moc neromantizujme, stavba modelů LEGO v životní velikosti je pořádně náročná dřina. Jenže když vás skládání baví, je taková práce zároveň taky odměnou. „K týmu modelářů jsem se chtěl dostat od momentu, kdy jsem viděl postavené velké modely stíhačky X-Wing ze Star Wars a monopostu Ferrari F1,“ upřímně přiznává Lukáš Horák. LEGO je skutečně továrna na sny, a pro mnoho fanoušků je tak snem tady pracovat. A jaká k tomu vede cesta? „Stavějte!“ pobízí nadšence Lubor Zelinka. „Nenechte v sobě kreativitu vyhasnout, stavějte a vymýšlejte nové věci z kostek, protože jsme ještě ani zdaleka nenarazili na limit toho, co z kostek postavit jde, a nové talenty vítáme!“