Článek
Česká policie v rámci obměny vozového parku pravidelně vypisuje tendry na nové vozy, přičemž přihlásit a ucházet se o místo dodavatele může každý, kdo splní zákonné podmínky. Zatímco kdysi dávno byly dálniční stíhačky různě promíchané (např. Volkswagen Passat B4, Renault Laguna aj.), postupem času se nákupy sjednotily.
A tak naše rychlostní cesty postupně hlídaly Mondea od Fordu, Passaty od Volkswagenu, Superby od Škodovky a nejnověji též modely řady 5 od BMW.
Na poslední výběrové řízení na dálniční stíhače totiž zareagovala i nakonec vítězná společnost Stratos Auto (autorizovaný dealer BMW, Iveco, Fiat Professional, Kia), respektive se do všeho obul její majitel Martin Strakoš, který začínal jako řidič u velitele Hradní stráže, kde k autům mnichovské značky prvně přičichl.
Každopádně připomeneme pro všechny nově příchozí, že česká dálniční policie jezdí už od loňska ve speciálech BMW 540i Touring s pohonem 4×4 a se specifickou výbavou obsahující například měření rychlosti za pomoci dvou full-HD kamer.
Dále jsou vozidla osazena majáky, vestavbou v zavazadelníku, držáky pro radiostanice, ovládáním majáků a další specifickou výbavou požadovanou policií.
V našich článcích jsme vám detailně představili jak polepenou variantu, tak provedení pro skrytý dohled. V obou případech jsme se podivovali, proč jsou oba typy na tovární výbavu tak moc chudé.
Odpověděl nám až Martin Strakoš, který zmínil, že aby se vešel do ceny, musel si tuto holou konfiguraci čítající stanovený počet kusů vozidel (min. odběr) sám naspecifikovat. Tedy auta nemají běžný výbavový stupeň nabízený automobilkou BMW, nýbrž jde o unikátní provedení pro policii, která jakožto řádný hospodář tlačila na nízkou cenu.
Ovšem jak se z obyčejného kombíku s řadovým šestiválcem a automatem stane policejní speciál plný nadstandardních prvků? To jsme se dozvěděli přímo v přípravných dílnách Stratos Auto, kam jsme na exkluzivní pozvání dorazili.
Od A do Z
Celý proces začíná převzetím objednaných aut od dopravce, jejich programováním a přezutím na policií vyžadované pneumatiky typu runflat. Z vozů se dále demontují boční zadní skla, která dostanou zatmavovací fólii, a hlídkové automobily ve viditelném provedení si oblečou reflexní polepy.
Aby mohly pokročilé montážní práce začít, musí se odstrojovat, a to až do naha. Začne se vnějškem, kdy jdou dolů nárazníky, spoiler antény, baterie mild-hybridní soustavy a nadkolí.
Z kabiny se pak dočasně odstraní sedadla, většina bočního čalounění i krytů, stropnice, středový tunel, palubní deska, volant a podlahová izolace. Pokud jde o kufr, ten se vystěhuje prakticky celý až na kov.
Když už je demontováno vše potřebné, začne ono holátko dostávat přípravu pro policejní výbavu, což začíná instalací potřebných kabelových svazků.
Dále přijdou na řadu samotná přídavná světla, čelní přísvit, siréna, světelné cedule (STOP), příčky na uchycení komponentů, zásuvky, majáky, reproduktory. Zní to sice velmi snadně, ale když si rozblikané auto prohlédnete, zjistíte, že výstražná světla a různé lampičky jsou umístěné prakticky po celém voze.
Za zadní sedačky se pak ještě umístí kompletní řídicí centrum, bez něhož by celá dodatečně montovaná soustava nemohla existovat.
Dalším krokem je postupné montování všech dílů zpátky, takže se do kabiny vrací podlaha, sedačky, výplně boků, stropnice, palubní deska, středový tunel a do původní krásy se vrátí rovněž kufr, který ovšem záhy dostane zadní vestavbu.
Do vozu se instaluje též samotné měřicí zařízení (kamery) umístěné vpředu i vzadu a také příprava pro vysílačku.
Na karoserii se vrátí nárazníky, spoilery, mild-hybridní baterie i nadkolí. Auto už zase vypadá jako auto, jen ho čekají ještě malé dodělávky.
To následně zajistí mechanik, který např. přesune tlačítko pro deaktivaci airbagu spolujezdce na palubní desku a namontujte držák tabletu pro měřicí zařízení.
Cejchovaný bavorák
Konec? Kdeže. Automobil ještě dostane klasickou péči ve formě předprodejního servisu, aktivují se všechny funkce i systémy, dohustí se pneumatiky a uloží jejich tlak, doplní se provozní kapaliny, nastartuje motor a hurá na zkušební jízdu.
Pakliže je vše v pořádku, následuje transport speciálu na inspektorát Českého metrologického institutu, kde dojde ke kalibraci rychlosti vozidla a měřicího zařízení. Lidově řečeno, auto dostane cejchovaný tachometr.
Téměř hotové BMW čeká ještě komplexní výstupní kontrola, mytí a čištění, předání Policii ČR a finální zaškolení, které provádí osobně Martin Strakoš.
Suma sumárum trvá jen samotná přestavba jednoho speciálu přibližně 160 hodin, což je převedeno do čisté osmihodinové pracovní doby poctivých 20 dní. Během letošního roku by měla česká dálniční policie odebrat zbývajících 50 kousků a nasadit je do provozu.
Tímto ovšem příběh policejních BMW od Stratos Auto končí, jelikož firma kvůli legislativním změnám a stále se zpřísňujícím ekologickým normám do dalších tendrů na dálniční stíhačky nepůjde. Je tedy možné, že kombíkové pětky budou za pár let unikátem a vzpomínkou na to, jak česká policie sedlala šestiválcové mnichovské rakety.
Jedna alternativa od Stratosu se přece jen rýsovala, to kdyby jihokorejská Kia „nezařízla“ Stinger a nenahradila jej elektrickým crossoverem EV6. V takovém případě bychom se možná už za pár let dočkali zpěvu zážehového 3,3litrového šestiválce zastavěného do stříbrného kabátku povedeného Gran Toureru Stinger s polepem „Pomáhat a chránit“…