Hlavní obsah

Jak dlouho trvá, než přijede odtahovka? V Česku jsme premianti, jinde vás nechají čekat hodiny

Foto: Shutterstock / bymandesigns

S probíhajícími dovolenými houstne i dopravní provoz a odtahovkářům začíná sezona. S tím souvisí i čekací doby na pomoc při poruše nebo nehodě. Víme, jak dlouho budete čekat u nás a proč tomu tak je. Navíc poradíme, kterým chybám se při čekání na odtah vyvarovat, a také se podíváme na situaci v cizině.

Článek

Jestliže se vám na silnici stane nějaký malér (s autem, motorkou či třeba obytňákem) a je potřeba odtah, dost často na něj máte nárok v rámci vašeho povinného ručení, takže jej za vás zaplatí pojišťovna nebo alespoň zčásti zadotuje.

A protože je téma odtahů v dovolenkovém období více než aktuální, zajeli jsme nasát informace za oborovým specialistou Vojtěchem Němečkem z královéhradecké společnosti Autoslužby HK, která se asistenčními službami pro motoristy už mnoho let aktivně zabývá.

Odtah v Česku

V České republice se každopádně na odtahovku průměrně čeká asi 45 minut, což je v rámci Evropy spíše premiantský výsledek.

Tato doba je složená z několika fází, tou první je ohlášení problému na asistenční středisko (tedy prostředníkovi), který od vás získá data typu, kde jste a co je za problém, poté obvolává nejbližší odtahovky a sjednává samotný zásah.

Foto: Jan Majurník

Porucha? Na odtah se v Česku průměrně čeká přibližně 45 minut.

To může být záležitost jednotek minut, ale klidně také desítek minut v exponovaných dnech nebo při složitém zásahu. Jakmile ovšem dojde k dohodě mezi odtahovkou a asistenčním střediskem zpravidla napojeným na vaši pojišťovnu, je obvykle do 15 minut zmobilizován řidič a vybráno adekvátní zásahové vozidlo.

Doba samotného dojezdu se pak liší v rámci místa zásahu, takže někdy jde o 20 až 30 minut, jindy je to třeba hodina a více.

Pakliže si odtah sjednáváte přímo s odtahovou službou a platíte sami, může být doba příjezdu odtahovky kratší o dobu sjednávání odtahu prostředníkem, ovšem vysloveně o předbíhání ve smyslu „objednám si sám, odtah dojede dříve“ nemůže být řeč.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Prioritu mají odtahy na dálnicích nebo při hromadných nehodách.

V rámci odtahů jsou pochopitelně upřednostněny zásahy na dálnicích nebo hromadné nehody, potažmo speciálně v pondělí si v případě vytíženosti počkají všichni ti, kteří čekají na odtažení auta ze záchytného parkoviště do servisu po víkendové závadě.

Nejvytíženější období

Nejvíce práce mají čeští odtahovkáři obvykle v létě, protože je provoz, lidé migrují v rámci dovolených a také samotní pracovníci odtahových služeb čerpají zasloužené volno, proto firmy fungují v jiném režimu. V létě se navíc více jezdí na dálkové odtahy, které řidičům odtahových služeb dávají podstatně více zabrat, a tak za den obslouží méně klientů.

S létem souvisí rovněž skutečně horké dny, kdy se vozidla ráda přehřívají, potažmo všeobecně víkendové dny včetně letních, kdy lidé jezdí delší trasy. V zimě je podle Němečka nejhorším obdobím první sníh, kdy se odtahovkáři nezastaví, protože motoristé zjistí, že to venku klouže. Po adaptaci řidičů na počasí se situace ovšem většinou uklidní.

Foto: Autoslužby HK

V noci pomoc neseženete všude. Pohotovosti 24/7 drží zpravidla větší společnosti s patřičným vybavením a personálem.

Nakonec zmíníme pohotovosti, protože porucha může přijít klidně v jednu ráno. Zde je třeba zdůraznit, že ne všechny odtahové firmy mají pohotovost 24/7, ovšem větší společnosti s patřičným vybavením i personálem ji drží.

Obecně platí, že čím větší taková firma je, tím větší je šance, že se do ní dovoláte (vy nebo zprostředkovatel) a seženete pomoc i v exponovaných dnech nebo nestandardních časech typu třetí ráno.

Chyby při odtazích (nejen) v Česku

Vojtěch Němeček z firmy Autoslužby HK varuje před nejčastější chybou motoristů čekajících na odtah. Jde o zanedbání vlastní bezpečnosti, kdy nedojde k umístění výstražného trojúhelníku za vozidlo a posádka si neobleče výstražné vesty nebo nenasadí retroreflexní prvky.

Sedět v autě s aktivními varovnými blinkry je sice pohodlná, ale z hlediska bezpečnosti velice mylná představa. Pakliže dojde k poruše přímo na dálnici, tedy tvoříte překážku, kterou není možné neprodleně odstranit, musíte v takovém případě místo jednak označit, ale také informovat policii. Ta na místo vyšle buď hlídku, případně i pracovníky silniční služby s varovnou cedulí (svítící šipka).

Foto: Jan Majurník

Bezpečnost by měla být vaší prioritou, proto místo poruchy vždy označte. A sebe také.

Mezi další chyby klientů čekajících na odtah patří obsazenost jejich telefonu. Operátoři asistenčních center totiž mohou obdržet mylné informace či je kvůli okolním podmínkám u volajícího (např. hluk na dálnici, počasí) přeslechnou, proto se samotný odtahovkář musí klienta kolikrát doptávat, aby věděl, kde přesně dotyčný stojí, kolik osob s ním jelo, co přesně se děje jeho autu, jak to vypadá v okolí a podobně.

A pokud se čekající motorista v mezičase „vykecává“ a volá všem kolem, co se mu stalo a proč nepřijede včas, může to dobu zásahu prodloužit, protože se mu odtahovkář jednoduše nedovolá.

Rovněž může být problém, pokud klient udá špatné či nepřesné údaje o místě nebo poruše, což může vyústit ve vyslání nevhodného odtahové speciálu, který např. neprojede pod mostkem nebo nemá potřebné technické vybavení.

Foto: Autoslužby HK

Některá auta nejdou jednoduše natáhnout na podvalník, ale musí přijet speciál s ramenem.

A co řešení svépomocí, tedy zavolat kamarádovi, který vás odtáhne na laně či podvalu? U většiny starších aut a vozů s manuálem reálné řešení, u nových moderních aut s automatickými převodovkami to může být problém, protože pomoc ve formě kamaráda s lanem či platem s navijákem sice dojede, nicméně pak se zjistí, že převodovka nejde přepnout do neutrálu, tudíž se odtah musí řešit složitěji pomocí hydraulické ruky. Dnes už platí přímá úměra, tedy čím složitější auto, tím náročnější odtah.

Domů, nebo do servisu?

Velmi častá otázka vystresovaných motoristů s poruchou vozidla na odtahovkáře, co jim jede pomoci. „Mám jet domů, nebo do servisu?“

Prvním faktorem ovlivňujícím rozhodnutí „kam“ je pochopitelně finanční stránka věci, tedy to, jestli odtah plně kryje pojišťovna, jestli budete muset doplácet nebo to celé půjde z vaší kapsy. Zkrátka kolik jste případně ochotni zaplatit.

Foto: Autoslužby HK

Domů, nebo do servisu? Podle odtahového specialisty záleží obvykle na financích.

Druhým faktorem je posádka. Rodina s porouchaným autem bude chtít jet logicky domů nebo dovézt náhradní vůz, zatímco samotný řidič může preferovat odtah do servisu, protože domů / na kýžené místo se už nějak dostane. Ale není to dogmatem pochopitelně.

Odtah v Evropě

Odtahy realizované mimo Česko zpravidla trvají déle, a to nejen kvůli vzdálenosti. Pakliže si pomoc řešíte přes pojišťovnu či asistenční centrum, tak zde bude operátorovi řešícímu váš požadavek trvat delší dobu, než v cizině sežene někoho na pomoc. Pokrytí odtahovek v Česku je totiž nadstandardní, ovšem v jiných evropských zemích to není pravidlem.

Jistou výjimkou mohou být dálnice v Německu a Rakousku, kde Vojtěch Němeček z vlastních zkušeností popisuje, že je zde odtah policií nařízen prakticky okamžitě, ovšem jejich smluvní odtahovkou. Ta sice přijede hned, ale vy za odtah na sjezd či benzinku platíte vyšší tisíce. Obdobně tomu může být i v Česku, zejména pokud nastalou situaci aktivně neřešíte, popřípadě pokud s odtahem spekulujete nebo jej jinak prodlužujete.

Foto: Autoslužby HK

Čekací doba na odtah je v cizině obvykle delší než v Česku. Jednak trvá jej domluvit a také v zahraničí bývá síť odtahovek menší než u nás.

Oblíbené destinace typu Itálie a Španělsko jsou specifické v tom, že zde čekání na odtah začíná na dvou hodinách, protože tamní síť odtahovek není tak hustá a samotní pracovníci se do práce kolikrát nehrnou.

Zajímavostí je rovněž Chorvatsko, kde se podle informací od Vojtěcha Němečka na sezonu (červen až srpen) přesunují české odtahovky a otevírají si svoje základny přímo v zemi. Pro českého motoristu jde o podstatně komfortnější řešení, navíc s minimálním rizikem toho, že by mu cizí odtahová služba popřípadě naúčtovala nestandardní náklady (či vícenáklady) na odtah.

Nakonec vám poradíme, abyste si na cestu do ciziny sjednali doplňkové připojištění pro odtah. Vyjde vás na pár stovek, a pokud se vám skutečně například v Chorvatsku porouchá auto a bude nutný jeho odtah do Česka, nebude vás to stát standardních třicet a více tisíc korun.

Načítám