Článek
Pamatujete si na výbuchy muničních skladů ve Vrběticích, které v roce 2014 ovlivnily životy stovek lidí? Tehdy na místě zasahovali také hasiči ze specializovaného Záchranného útvaru HZS ČR, nicméně pro operování uvnitř nebezpečných lokalit měli pouze odolnější požární tank SPOT 55, který byl už v době nasazení poněkud zastaralý a nepříliš spolehlivý.
Jenže správný hasič z boje jen tak neutíká, takže i přes všechny patálie postarší technika díky osádce svůj úkol splnila. Vzhledem k nově nabytým zkušenostem a vlastně k úplně nové situaci, která se snad už nebude opakovat, vznikl záměr pořídit odolnější cisternové stříkačky.
Důvod? Průzkum, požární zásah, případně evakuace v těch místech, kde hrozí zasahujícím jednotkám reálné nebezpečí.
Prvosledový průzkumník
Zadání pro výběrové řízení bylo celkem jasné – vozidla s kolovým podvozkem, vysokou průjezdností terénem a s vysokým stupněm odolnosti proti mechanickému a tepelnému poškození, zejména v oblasti kabiny. Správně tipujete, že taková auta se na trhu nevyskytovala, proto se výběrka zúčastnila jediná společnost (Excalibur Army), která byla schopná postavit tyto vozy přesně dle požadavků hasičů.
Tehdy (2017–2020) stál jeden Triton 13,5 milionu korun včetně daně, nicméně pokud by se objednával dnes, patrně by vstupní suma byla výrazně vyšší. Hasiči tedy nakoupili ve správný čas.
Kdyby se Vrbětice opakovaly, tak tam Tritona a jeho sourozence potkáte na 100 %. Jinak je auto určené pro nasazení v prostorech, kde je bezpečnostní riziko pro zasahující posádku. Typicky jde o místa uskladnění munice, trhavin, bývalé vojenské prostory, ale také o průmyslové objekty či chemické závody.
Automobil má rovněž využití během lesních požárů, kdy mnozí z nás mají ještě v čerstvé paměti ohnivé Hřensko 2022.
CZS 15 Triton o provozní hmotnosti včetně náplní 17,1 tuny stojí na podvozku Tatra 4×4 a vpředu má i 300kW tatrovácký motor. Řazení zajišťuje automatická převodovka Allison, zatímco o změnu světlé výšky se stará integrované vzduchové odpružení (brodivost až 1,2 m). Pneumatiky R20 jsou dohušťovány centrálně, zadní nástavba pojme 2 000 litrů hasební vody, čerpadlo zase disponuje výkonem 1 500 litrů za minutu. Pokud jde o dojezd na jedno tankování, tak ten se pohybuje okolo 600 km.
Vpředu na kapotě najdete lafetovou proudnici, těžké dveře se otevírají a zavírají za asistence vzduchu, přičemž v případě nebezpečí je možné kabinu hermeticky utěsnit a vzduch dovnitř distribuovat skrze výkonnou filtraci.
Abyste Triton lépe chápali, je třeba si představit, že jej obsluhuje čtyřčlenná posádka, která řeší drtivou většinu úkonů v bezpečí vozidla. Jde zejména o průzkumné a hasební práce. Automobil funguje jako prvosledová hlídka, tudíž posádka sama musí umět vyhodnotit míru nebezpečí pro sebe, ale případně i pro zasahující kolegy.
Parta jezdící v Tritonu má také k dispozici protistřepinové vesty, což je u hasičů spíše výjimečné. Z vozu je pochopitelně mizerně vidět, což kompenzuje panoramatický kamerový systém, případně termální kamera.
Pancéřování je dle standardizovaného měřítka na druhé úrovni, tedy vozidlo by mělo vydržet explozi ručního granátu, zásahy z útočných pušek ráže 5,56 mm (např. M4/M16) a 7,62 mm (např. AK 47).
Dynamika kamzíka
Jelikož vůz pohání klasický motor z náklaďáku, má CZS 15 2000-S3 Triton sil na rozdávání. Vzhledem k pohonu 4×4, elektropneumaticky ovládaným uzávěrkám diferenciálů a měnitelné světlosti i huštění pneumatik jde o takového hbitého terénního kamzíka o rozměrech 6,3 × 2,5 × 2,8 metru, co nosí odolné pláty jako pásovec a uhání se svižností antilopy až 110 km/h.
Roční náklady na provoz jsou odvozené podle vytíženosti, nicméně se započtením servisních a revizních úkonů se bavíme o desítkách tisíc korun ročně.
Svatá trojice
Víte, že i u hasičů mají svatou trojici? Jde o pancéřované speciální cisterny Triton a Titan, jimž vypomáhá velkoobjemová cisterna Taurus. Modely z tohoto tria jsou obvykle nasazovány na ty nejnebezpečnější a nejnáročnější úkoly, jaké vyvstanou. Jejich pořízení vyšlo na několik desítek milionů korun, a stalo se tak na základě zkušeností po ostrém zásahu v muničním skladu ve Vrběticích (2014), kde měli hasiči k dispozici pouze jeden starý a nepříliš spolehlivý zodolněný tank Spot 55.
V Česku máme aktuálně k dispozici dva Tritony, ovšem jak jsme zmínili, jde o techniku speciální, proto ji nečekejte u každé běžné bouračky. Pakliže by se však stala nehoda většího rázu, například kolize kamionu převážejícího nebezpečné látky, pak by se na místě předmětný pancéřák mohl objevit.
Bratříčci Tritona jsou připraveni sloužit také u armády, kde se jim říká Patriot II, zatímco policisté mohou sáhnout po modifikaci Riotear. To vše se samolepkou Made in Czech od renomované české firmy.