Hlavní obsah

Historické formule, youngtimery, veterány i moderní gétéčka. To byl Histo Cup 2022

Foto: Patrik Hála

Kromě youngtimerů si na své přišli také milovníci historických formulí, sportovních veteránů nebo moderních okruhových vozů kategorie GT. Na fotce Toyota Celica GT4

Na regulérní závod Formule 1 bychom asi u nás čekali marně a koneckonců i Mistrovství světa silničních motocyklů už je pasé. To však neznamená, že se na našich okruzích nic neděje – důkazem budiž akce Histo Cup, která se už téměř deset let tradičně koná na Masarykově okruhu v Brně.

Článek

Histo Cup. Jméno akce se nemusí zdát každému hned povědomé, již z názvu je však patrné, že hlavní „atrakcí“ jsou auta ze staré školy. Z téměř soukromé akce původně zvané „Histo Cup Austria“ se stala vlastně poměrně oblíbená akce, a to jak ze strany návštěvníků, tak i účastníků. Klání proběhlo během uplynulého víkendu na Masarykově okruhu, a to konkrétně 14. a 15. května 2022.

Foto: Patrik Hála

Napětí před startem kategorie Histo Cup K a „Speciálních cestovních vozů“ – atmosféra houstla zejména ve chvílích, kdy zatúroval jeden z Fordů GT40. Okruhové veterány pak odkroužily jedno zaváděcí kolo zakončené letmým startem

K našim jižním sousedům se totiž začali postupně přidávat také ti západní, což jen prospělo atraktivitě, rozmanitosti a početnosti zúčastněných strojů. Letošní Histo Cup tedy měl hned několik kategorií – Histo Cup K, Porsche Classic Cup, Histo Cup „Spezialtourenwagen“, historické formule, Young-Timer, BMW 325 Challenge, Mini Cooper Cup, Touring Car Open a Formule Renault 2.0.

Histo Cup Anhang K, jak už název napovídá, zahrnuje klasické vozy, které splňují Dodatek K asociace FIA. Na startu se tedy objevily vozy jako BMW 700 RS, Lotus Elan, Alfa Romeo Giulia 1600 Super, Ford Escort RS 1600, BMW 2002 tii, Porsche 911 SC a RSR, BMW 535i E28, Corvette C4, Ford Mustang Coupe nebo Jaguary XJS, kde na dvou startovali i naši borci Jakub Bečvář a Jaroslav Rejka.

Název třídy Young-Timer je rovněž více než výmluvný. Vozy do tří litrů objemu sdílely trať s cestovními vozy do tří litrů objemu. Tady byly k vidění vozy BMW 325i Challenge, BMW M3 E36, Porsche 911 GT3 (996), Toyota Celica GT4, Mazdy MX-5 Cup nebo Ford Escort RS 2000.

Foto: Patrik Hála

Součástí Histo Cupu byla také otevřená kategorie cestovních vozů (Touring Car Open), takže nesmělo chybět ani zastoupení Porsche pro střední Evropu, které vystavilo například nový typ 992 GT3 Cup nebo 992 Turbo S (na fotografii)

Youngtimery nad tři litry objemu už zahrnovaly poctivé okruhové stroje jako BMW M3 GTR (E46), Dodge Viper, Chevrolet Camaro nebo třeba BMW M3 E30 s motorem V8 a sdílely trať s cestovními vozy nad tři litry objemu, kde startovalo např. Porsche Cayman GT4, Porsche 991 GT3 Cup a 992 GT3 Cup, Aston Martin Vantage GT4 nebo KTM X-Bow.

Lákavou podívanou nabídla BMW 325 Challenge. Z názvu je patrné, že tu jezdily totožné vozy BMW řady 3 generace E30 s 2,5 litrovým motorem, ovšem právě v tom spočívalo její kouzlo – diváci byli svědky velmi vyrovnaných soubojů kolo na kolo, kdy si jezdci nedarovali ani metr trati. Tato kategorie byla doplněna ještě okruhovými vozy Mini Cooper, které kralovaly v technických pasážích, kdežto „Bavorákům“ to jelo lépe na rovinkách.

Foto: Patrik Hála

Patrně nejvíce pozornosti připoutaly vozy kategorie Histo Cup K a „Speciálních cestovních vozů“, kam patřil třeba Ford Mustang Coupe, repliky Fordu GT40 nebo třeba Pontiac Trans Am

Porsche Classic Cup – tady je to poměrně jasné a patří sem všechny vozy typu 924 a 944, tato skupina jezdila na trati v rámci divize Histo Cup K společně se „Speciálními cestovními vozy“, což do toho lákavého mixu přimíchalo také velkoobjemové perličky jako Pontiac Trans Am, dvě repliky Fordu GT40 nebo třeba Chevrolet Corvette C3.

Další samostatnou kategorií pak byla Formule Historic. Do historických formulí patřilo vše od Dallary Abarth F396 přes Lolu T210, Sauber C2, Tatuus nebo třeba vzácné exempláře Cooper T45 a T51, které se svého času účastnily podniků Velké ceny Formule 1 na konci padesátých let.

Foto: Patrik Hála

Burácející Pontiac Trans Am disponoval výkonem okolo 700 koní, s replikou McLarenu M6 Can-Am (Coelln CanAm C6, na obrázku vlevo) svedl úchvatný souboj. CanAm sice ztrácel zhruba 100 koní výkonu, těžil však z nižší hmotnosti

Milovníky moderních monopostů jistě nezklamaly moderní Formule Tatuus s dvoulitrovým motorem Renault, ovšem ruku na srdce – ty v této vybrané společnosti hrály až druhé housle.

Rozmanitost vozového parku Histo Cupu si můžete prohlédnout v galerii fotografií, které nám s dovolením poskytl Aljoša Katanov:

Dojmy by se daly shrnout klidně jednoduchými slovy – nadšení, nostalgie a v neposlední řadě obdiv. Obdiv pak patří zejména řidičům historických formulí a sportovních veteránů – prohánět takto výkonné a v mnohých případech hodnotné stroje v plné rychlosti po okruhu chce nejen kuráž, ale i zkušenosti.

Bez jakýchkoliv elektronických asistentů je totiž riziko skončení v bariéře nepříjemně vysoké, jak ostatně v sobotu potvrdil Reinhold Jungwirth se svým Porsche 911 3.0 RSR, ale to už k okruhovému jezdění chtě nechtě patří.

Vlastně co si budeme povídat, i to riziko je paradoxně jedním z lákadel, proč tito borci usedají za volanty svých strojů, ať už klasických či moderních – a už jen kvůli tomu ta podívaná stojí za to. Není však třeba čekat celý rok na akci v Brně, další Histo Cup se koná o víkendu 7. až 9. října v Mostě!

Načítám