Článek
Pokud má dnes auto vpředu nějaký výraznější ornament, půjde spíše o nějaký luxusnější model nebo náklaďák, jak se níže dočtete. V minulosti ovšem různé sošky a dekorace nebyly nutně vyhrazené jen drahým značkám.
Tato móda pochopitelně ustoupila z několika důvodů. Ať už kvůli designu, výrobním nákladům, estetice a v současné době i kvůli ochraně chodců. Přece jen úplně nechcete, aby srážka osoby nebo zvířete skončila kvůli vzducholodi vpředu fatálně.
Nicméně našli jsme napříč historií několik zajímavých ornamentů a zjistili, kde se vzaly a co znamenají. Tak se ně pojďme podívat detailněji.
Buldok
Americká automobilka Mack Brothers Company (dnes Mack Trucks) byla založena v roce 1900 a téhož roku vyrobila svůj první náklaďák. Buldok se ke značce přidal nicméně až v roce 1917 formou ochranné známky.
Původ hledejme v první světové válce, kdy britská vláda zakoupila náklaďák Mack AC pro zásobování svých vojáků v první linii. Britové náklaďáku kvůli tupému předku, kapotě, houževnatosti a odolnosti začali přezdívat Bulldog Mack, právě po jejich národní psí rase – britskému buldokovi.
Duch extáze
Soška dnes známá jako The Spirit of Ecstasy se dříve jmenovala The Spirit of Speed. Navrhl ji umělec Charles Sykes pravděpodobně podle Eleanor Thornton, osobní asistentky jistého lorda Montagu, která v roce 1915 tragicky utonula.
Tato soška, která prošla několika inovacemi, je od 6. února roku 1911 duševním vlastnictvím značky Rolls-Royce. The Spirit of Ecstasy představuje duchovní směřování značky a její náklon vpřed vyjadřuje neúnavnou snahu o pokrok.
Vzducholoď
Kdyby Harryho Pottera srazil řidič staršího opelu, neměl by na čele obtisknutou jizvu ve tvaru blesku, nýbrž vzducholodě. Od roku 1934 totiž opely nosily na kapotě slavné zeppeliny jako symboly technického pokroku a lidské inovace.
Znak se objevil v dvourozměrné formě i na kolech, nábojích volantu, vzadu, ale také na různých tiskovinách. Vzducholoď procházela během let různými úpravami, až ji v roce 1963 definitivně nahradil blesk. Což je symbol, který grafici Opelu sporadicky používali od roku 1930.
Jaguár
Kočkovitá šelma patří k jednomu z nejslavnějších automobilových log vůbec. Tuhle číču navrhl automobilový návrhář Frederick Gordon Crosby poté, co spoluzakladatel automobilky sir William Lyons demontoval přední ornament (SS s křídly) svého SS Jaguar Saloon. Jednoduše kvůli tomu, že tehdejší společnost Swallow Sidecar Company měla po druhé válce trochu problém s nacistickou symbolikou (SS, orlice s hákovým křížem), a proto došlo v roce 1946 k přejmenování na Jaguar Cars Limited.
Kočka z džungle symbolizuje rodokmen luxusní značky zaměřené na výkon, ale také vyjadřuje ladnost, eleganci, sílu a ambice skočit vpřed (pokrok).
Chrt
Ford nebyl vždy jen o modrém oválu a luxusní divize Lincoln o kříži. V roce 1922 úspěšný továrník Henry Ford koupil krachující Lincoln a už v roce 1927 zadal jeho syn Edsel návrh na vytvoření sošky chrta na kapotě vozů značky Lincoln.
Chrt vyjadřoval rychlost, samotná soška i symboliku podobnou The Spirit of Ecstasy od Rolls-Roycu. Na autech značky Lincoln se chrt objevoval do 30. let, Ford si jej udržel až do roku 1936, například na Modelu 48 nebo DeLuxe Fordor.
Tančící slon
Ozdoba tančícího slona se poprvé objevila na kapotě Type 41 Royale, který se vyráběl v letech 1926 až 1933. Jeho autorem byl Rembrandt Bugatti, bratr Ettoreho Bugattiho, zakladatele dnes slavné automobilky.
Rembrandt byl zvířaty fascinován a sošku slona vytvořil už v roce 1904. Na přídě vozů se symbol nakonec dostal jako pocta od bratra. Ačkoli dnes už zvíře na karoserii vozů Bugatti nenajdeme, dodnes má své místo na lifestylovém zboží typu kravaty či kapesníky.
A pokud se podíváte na řadicí páku Bugatti Mistral, hádejte, co najdete uvnitř? No jasně, slavného slona.
Letící pták
Krásný, elegantní a letící. To byl Duesenbird neboli pták zdobící chladiče jedné z nejslavnějších amerických luxusních značek svojí éry. Kovový opeřenec vyjadřující linii rychlosti se na autech objevil koncem dvacátých let.
Ornament navržený v uměleckém stylu art deco na vozy značky Duesenberg dokonale sedl, protože ta svého času platila za skutečně výkonnou. Jen srážka s ostrými liniemi ptáka asi nebyla moc příjemná. Ale co, tehdy se na ochranu chodců ještě nehrálo.
Dvojité M
Kdekdo si myslí, že dvojité písmeno M v trojúhelníkovém logu znamená Mercedes-Maybach. Omyl. MM odkazuje na dnes už zaniklou společnost Maybach Motorenbau založenou v roce 1909 Wilhelmem Maybachem, která byla dceřinou firmou Luftschiffbau Zeppelin GmbH.
Automobilka Daimler-Benz získala Maybach až v roce 1960, přičemž koncem 20. století se samostatná značka dostala do povědomí jako přímý pokus o konkurování Rolls-Roycu. Jenže slabé prodeje od uvedení prvního vlastního modelu (2002) nakonec zapříčinily opětovný návrat pod křídla Mercedesu, který si navíc musel ošetřit velké finanční rány.
Bohyně rychlosti
Oficiálně se soška jmenuje The Packard Goddess of Speed, navrhl ji v roce 1938 umělec John D. Wilson a o rok později byla patentovaná společností Packard Motor Car Company. Navzdory fámám bohyně vpředu nedrží koblihu (donut), nýbrž kolo.
Svoji inspiraci našel autor v řecké mytologii, konkrétně v okřídlené bohyni Nike, která představovala sílu, rychlost a vítězství.
Tak to byla přehlídka známých i méně profláknutých automobilových symbolů, které se objevovaly nebo dosud objevují na přídích různých modelů. Ale co vy, znáte nějaké další zajímavé automobilové ornamenty? Napište nám o nich do komentářů pod článkem.