Hlavní obsah

Dotace na elektromobily skončily a obratem začínají další. Jen na trochu jiná auta

Foto: Volkswagen

Dotace na elektromobily nám předčasně skončily, ovšem našla se řada lidí, kteří zaváhali, dotaci nedostali nebo prostě levnějším elektromobilům přišli na chuť až později. Co tedy bude dál? Přijde další kolo dotací? Zjistili jsme to.

Článek

Dotační program na podporu koupě elektromobilů, vodíkových vozů a nabíječek běžel v Česku bezmála 7 měsíců a skončil předčasně, protože Češi vyčerpali celou sumu z vyhrazených 1,95 miliardy korun, které finálně proplatí Evropská unie.

Foto: Tesla

České dotace ovládly elektromobily značky Tesla.

Program podpořil nákup přibližně 5 000 vozidel, což je o tisícovku více, než původně plánovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Ale co bude dál, chystá druhé kolo? V podobném duchu jako dosud nikoli.

„V tuto chvíli MPO neplánuje další podporu na nákup elektromobilů,“ sdělil Garáži David Hluštík z Ministerstva průmyslu a obchodu.

Z Ministerstva životního prostřední ovšem přišly jiné zprávy, byť ty potěší zájemce o těžké náklaďáky a autobusy.

Do konce roku 2024 se totiž chystá výzva na podporu nákupu autobusů s alternativním pohonem, která bude pokračovat i příštím roce a bude určená pro veřejný sektor, státní podniky a nevládní neziskové organizace.

Foto: Scania ČR

Dotace budou! Ale jen na střední a těžké náklaďáky a autobusy.

V roce 2025 se také chystá nová výzva na podporu nákupu nákladních vozidel s alternativním pohonem od 4,25 tuny pro podnikatele. Bavíme se tedy o středních a těžkých nákladních vozech.

Dále bude pokračovat podpora neveřejných nabíjecích stanic pro domácnosti a bytové domy z programu Nová zelená úsporám, což je program běžící od září 2023. Stát také bude dotovat výstavbu veřejných dobíjecích stanic.

Odvrácená strana

Tedy kdo chtěl dotovaný elektromobil nebo vodíkový vůz (osobní do 3,5 tuny, nákladní do 4,25 tuny) a šanci nevyužil, má teď smůlu. Otázkou zůstává, jestli tento jednorázový program ve finále nepovede ve střednědobém hledisku spíše k propadu prodejů elektromobilů.

Foto: Shutterstock / Dmitry Vereshchagin

Bezplatné parkování v Praze pro elektromobily končí letos. Řadu lidí to od nákupu elektromobilu nejspíš odradí.

Totiž přes pět tisíc vozů bylo pořízeno a zadotováno, trh se skokově nasytil a lidé s dalšími nákupy mohou vyčkávat a vyčkávat, zejména když je druhé kolo v nedohlednu.

Do toho Praha na popud Zdeňka Hřiba (Piráti) letos ukončuje bezplatné parkování elektromobilů, což prodejům rovněž neprospěje. Jednoduše proto, že silná skupina potenciálních kupců pochází právě z Prahy a Středočeského kraje (jezdí do Prahy za prací) a elektromobily mají v hledáčku právě i kvůli parkovacímu benefitu.

Co si o tom myslíte vy? Vidíte v takto jednorázové podpoře nákupu elektromobilů přínos, nebo opak? Dejte nám vědět váš názor do komentářů pod článek.

Načítám