Článek
Jsou automobilovým symbolem amerického venkova a v celých Spojených státech jich jsou plné silnice, ale u nás se jejich popularita teprve rozrůstá. Za velkou louží jsou velké pick-upy oblíbeným pracovním nástrojem se schopností projet náročným terénem, a tahle vlastnost začala zajímat i správu českých lesů a další firmy. Soukromým zákazníkům se pak líbí skutečnost, že vedle pick-upů vypadají módní crossovery a SUV až příliš vyměkle.
Jedním z nejpopulárnějších pick-upů na evropském trhu je v současnosti Ford Ranger, jehož zbrusu nová generace, inspirovaná větším americkým sourozencem Ford F-150, se představila již před pár dny, ale dosluhující aktuální generace ještě neřekla své poslední sbohem. Na uvedení žhavé novinky na náš trh si totiž ještě přibližně jeden rok počkáme, a tak Ford využil příležitosti a rozhodl se rozloučit s odcházejícím úspěšným modelem velkolepým stylem.
S pomalu se blížícím ukončením výroby uvádí Ford čtyři speciální edice současného Rangeru, jimiž chce oslovit velmi rozmanitou skupinu zákazníků. Jmenují se Raptor Special Edition, Wolftrak, Stormtrak a MS-RT. Každá z nich se zaměřuje na trochu jinou cílovou skupinu, ale na českém trhu se budou prodávat pouze tři z nich – poslední jmenovaný Ranger se u nás prodávat nebude.
To však nemění nic na tom, že nás Ford pozval na první seznámení se všemi čtyřmi, které proběhlo na akci Release the Rangers (Vypusťte Rangery) v off-road centru maďarského autodromu Hungaroring. Off-road areál se rozkládá na ploše 30 hektarů, nabízí více než 20 kilometrů terénních tras s nejrůznějšími přírodními překážkami a umožnil nám vyzkoušet terénní schopnosti všech speciálních Rangerů. Pojďme si tedy všechny čtyři speciální edice představit a ukázat si, na jakou skupinu zákazníků se zaměřují. Třeba je mezi nimi zrovna ten, jakého hledáte.
Wolftrak – Kdo se bojí, nesmí do lesa
Celodenní testování nových speciálních Rangerů začínám nejnáročnější zkouškou – Ranger Wolftrak je totiž určen zákazníkům, kteří doslova chtějí zkrotit přírodu a hledají nástroj pro hrubé zacházení v náročném lesním a horském terénu. Wolftrak vychází z pracovního Rangeru XLT a má zaujmout zejména zákazníky podnikající v zemědělství nebo lesnictví a milovníky out-doorových aktivit.
Odvahu a dovednosti, se kterými se nebojí vrhnout do lesa, mi ukazuje už krátce po vjetí na testovací trasu. Podzimní les si umí připravit spoustu nástrah, a když opomenu místy uměle vyprofilovaný terén, aby to bylo zajímavější, největším nepřítelem Rangeru je rozblácený povrch a spadané listí. Jenže Wolftrak si s tím umí poradit – má přiřaditelný pohon všech kol s redukcí, elektronickou uzávěrku zadního diferenciálu a univerzální terénní pneumatiky. Bez ztráty kytičky tak zvládá strmá stoupání i na první pohled nepříjemná klesání.
Wolftrak vzdává hold všem lesním vlkům, a tak si jej objednáte pouze v šedých odstínech Conquer nebo Sea, kontrastujícími s matně černou maskou, černými exteriérovými doplňky a černými 17palcovými koly. Důležitou vlastností je i trubkový rám na korbě s tunovou nosností a elektricky ovládaným krytem. S dvoulitrovým turbodieselem EcoBlue o 170 koních (125 kW) a odolnou konstrukcí pak utáhne přívěs s maximální hmotností až 3 500 kilogramů.
Raptor Special Edition – Sportovní pick-up pro extrémní zacházení
Z Wolftraku následně přesedám do vrcholného Raptoru, nejodolnější a nejvýkonnější verze současného Rangeru. V provedení Special Edition se od standardního modelu odlišuje jen minimálně – s dynamičtějším vzhledem díky matně černým pruhům s kontrastními červenými linkami cílí na potenciální zákazníky Raptoru, toužící po sportovnějším vzhledu.
S Wolftrakem jsem si připomněl klasické „off-roadění“ pomalou jízdou v lese, ale svezení se speciálním Raptorem je úplným opakem. Se sportovním pick-upem (ano, zní to zvláštně) jedeme na nedalekou motokrosovou trať, kde na to pořádně šlápneme. U Fordu F-150 Raptor se automobilka inspirovala americkým terénním závodem Baja 1000 a Ranger Raptor je jeho trochu mírnější verzí. Klidně bychom mu mohli přezdívat „Baby Raptor“.
A dokonce má i jízdní režim „Baja“, určený pro vysokorychlostní sportovní jízdu v terénu. V prvních dvou kolech jsem opatrnější, ale s Raptorem se rychlé jízdy terénem nemusíte bát. Jako jediný z Rangerů má nezávislé zadní zavěšení a masivní tlumiče Fox od amerických specialistů na závodní terénní podvozky. Díky jejich robustní konstrukci Ranger zvládne i tvrdé dopady ze skoků a Ford uvádí, že dráha tlumičů je o 32 % delší než u běžných Rangerů.
V dalších dvou kolech si ale už pamatuju trať a začínám si troufat. Na rovinkách jedu naplno, stoupání i klesání projíždím rychleji a s turbodieselem 2.0 EcoBlue Bi-Turbo o 213 koních (157 kW), 500 newtonmetrech a pohonem zadních kol s uzamčeným diferenciálem mi pak Ranger Raptor dovoluje jezdit powerslidem. Povrch je docela suchý a s univerzálními terénními pneumatikami General Grabber AT3 potřebuje „utrhnutí“ zádi do smyku více plynu, než kdyby bylo mokro. Sportovní jízda s pick-upem na motokrosové trati je návyková zábava!
Stormtrak – Jen červená by to měla být
Nejvýraznějším ze všech speciálních Rangerů je nepochybně stylová edice Stormtrak, vycházející z populárního Rangeru Wildtrak. Můžete si jej objednat v bílém nebo modrém odstínu, ale nejlépe vynikne v exkluzivní červené barvě Rapid s kontrastními černými polepy a stylovými červenými detaily. Vidíte ty červené rámečky na masce chladiče? Ty se inspirovaly speciálním Mustangem RTR pro americký trh.
Interiér pak navazuje na exteriér a nejvíce zaujmou sedadla se stejným koženým čalouněním jako v Rangeru Raptor a prošívání červenou nití. Stejně jako Raptor je Stormtrack vybaven vrcholnou motorizací 2.0 EcoBlue Bi-Turbo o 213 koních (157 kW) a 500 newtonmetrech. A stejně jako standardní Wildtrack má Stormtrak užitečné zatížení 1 000 kilogramů a nejvyšší povolenou hmotnost přívěsu 3 500 kilogramů.
S červeným Stormtrakem se vracíme na kraj lesa, kde s ním jezdíme v méně náročném terénu než předtím s šedým Wolftrackem. I Stormtrak je vybaven přiřaditelným pohonem všech kol s redukcí a elektronickou uzávěrkou zadního diferenciálu, díky čemuž mu jízda v terénu nedělá sebemenší problém. Nejzajímavější zkouškou je vodní překážka – umělý brod s hloubkou 600 milimetrů. Ranger se však může pochlubit brodivostí 800 milimetrů, a tak k úspěšnému projetí stačí jen pomalý průjezd.
MS-RT – Oslavu závodní divize si v Česku nekoupíte
Posledním speciálním Rangerem na vyzkoušení je speciální edice MS-RT, vzdávající hold závodní divizi připravující soutěžní speciály Ford pro rally. V Česku se jí ale bohužel nedočkáme, protože podle očekávání českého zastoupení Fordu by si ji koupilo asi jen minimum zákazníků.
Ranger MS-RT se od ostatních sourozenců odlišuje sportovnějším designem s novým předním nárazníkem, rozšířenými blatníky, 20palcovými koly OZ Racing a aerodynamickým obloukem za kabinou. Stejně jako Raptor a Stormtrak má nejsilnější motor z nabídky – turbodiesel 2.0 EcoBlue Bi-Turbo o 213 koních (157 kW) a 500 newtonmetrech.
Hlavním posláním Rangeru MS-RT není být pracovním nástrojem, ale stylovým pick-upem pro každodenní život na normálních silnicích a ve městech, přičemž neztratil nic z dovedností svých sourozenců – stále si ponechal užitečné zatížení o jedné tuně a schopnost utáhnout přívěs až o 3 500 kilogramech.
A jak speciální edice Fordu Ranger získáte? V nabídce je najdete jako příplatkové balíčky při konfigurování konkrétního modelu, ze kterého vychází.