Hlavní obsah

Dobrodružství po česku i po Česku: vyzkoušeli jsme Jarní jízdu v Octavii Scout

Foto: Jan Majurník

Akce se zdařila, slunce svítilo, poté pršelo i sněžilo a nakonec vše zakončila totální vánice. Zkrátka duben…

Několik desítek dvojic, 12 hodin objevování s autem a více než 260 zajímavých míst vázaných k Česku – to byla pozoruhodná akce nazvaná Jarní jízda. A protože byl hon za dobrodružstvím lidovou událostí pro všechny, neváhali jsme, osedlali průzkumnickou Octavii a vyrazili vstříc krásám naší země.

Článek

Na lidových závodech spojených s auty máme rádi zejména to, že jde o dostupné (finančně i technicky) události pro všechny, které ovšem neztrácí na kvalitě. Jako příklad lze uvést koncem března odjetou setinovou rally Úslava-Blovice, případně i Jarní jízdu pořádanou spolkem Picnic Adventures, o níž se více dočtete níže.

Foto: Ondřej Svoboda

V závodě nešlo tolik o rychlost, ale o přesnost, proto nám k navigaci posloužila aplikace Waze

V prvé řadě nešlo o závod jako takový, respektive nevyhrávala zběsilá rychlost, ale důkladná příprava i navigační schopnosti posádky. Hlavní náplní soutěže totiž bylo dojet na předem určená místa, do speciální aplikace zaznamenat svoji návštěvu a pořídit důkazní fotky. Zvítězil ten, kdo navštívil nejvíce míst, jednoduché.

Bonusové body se daly ještě získat například za vyfocení se s policejní hlídkou, ochutnání nějaké lokální speciality (např. Pardubický perník), koupel v rybníce či třeba za nákup v určitém minipivovaru.

O jaká místa šlo?

Mezi 264 vybranými body rozmístěnými po celém Česku byly různé památníky, zříceniny, hrady, zámky, věže, písníky, parky, rozhledny, rodné domy, mosty, galerie, lomy, monumenty, stromy, kameny, stezky, chaty, mlýny, muzea, náměstí, hostince, bunkry, hřbitovy, kostely, prameny, vyhlídky, kaple a další místa. Ke všem checkpointům bylo ve speciální aplikaci připravené rovněž příslušné povídání.

Foto: OpenStreetMap/Picnic Adventures

Mapa všech checkpointů Jarní jízdy 2022

K onomu 12hodinovému dobrodružství pak postačilo jen jakékoli auto a chytrý telefon. Zatímco někteří brali takovou akci jako odpočinkově-poznávací záležitost, my a řada dalších týmů se zběsile snažili o precizní plánování se zapojením vhodného hardwaru včetně vozu.

Foto: Jan Majurník

Jedním z úkolů bylo ochutnat krajovou specialitu. My otestovali Pardubický perník

Totiž ne všude bylo možné dojet/projet jakýmkoli autem, proto se taková schopná čtyřkolka s průzkumnickými geny a českou DNA vysloveně nabízela. Ano, právě proto jsme strategicky zvolili tuzemskou Škodu Octavia ve variantě Scout.

Dobrodružný kombík se zážehovým motorem 2,0 TSI 140 kW (190k) byl mimo pohonu 4×4 vybaven ještě head-up displejem, bezdrátovou nabíječkou mobilů, 230voltovou zásuvkou, ergonomickými masážními sedadly a adaptivním podvozkem s měkkým komfortním režimem. Šlo tedy o prvky, které měly v rámci závodu potenciální využití.

Foto: Ondřej Svoboda

Jedním z bodů byla také zřícenina loveckého zámečku Neulust

Seznam všech lokalit do našich e-mailových schránek dorazil už 24 hodin předem, což nám umožnilo plánovat. Všechny body byly rovněž zadány v off-line aplikaci Maps.me, nicméně my vsadili v rámci provozu na Waze. Ano, kolikrát jsme jeli cestou-necestou, což nás s navigátorem Ondřejem Svobodou utvrdilo v tom, že sázka na Scout byla více než vhodná.

A protože dobrodružná škodovka podporovala rovněž bezdrátovou smartphone konektivitu, nebyl problém si mapu mobilní navigace pustit na centrální displej palubního infosystému.

Foto: Ondřej Svoboda

Zvláštní lokalita nedaleko Brna – Pomník padlým koním (2019)

Krájení půlhodin

Volný start celého maratonu začal v sobotu 9. dubna v 7:00 hodin ráno, a to na kterémkoli místě v Česku. Ranní ptáčata byla připravena u prvního logovacího bodu, kde se čekalo na odbití sedmé. Poté nastalo rychlé přihlášení, důkazní fotka a hurá na další stanoviště!

My začínali u památníku Bitvy u Chlumu 1866 a pokračovali skrze hořickou Masarykovu věž dále na jih a poté směřovali přes Pardubice až na Českou Třebovou. Odtamtud jsme sbírali checkpointy až k Brnu, jemuž jsme se ladným a bodově lukrativním obloukem povětšinou vyhnuli. Podél hranic s Rakouskem se nám postupně dařilo bodovat až do posledního místa – náměstí v Telči.

Foto: Ondřej Svoboda

Takhle nějak vypadala většina cest, po nichž jsme jeli

Do toho hrálo svoji roli rovněž typicky dubnové počasí, protože ráno bylo chladno, přes den se postupně oteplovalo, přičemž kolikrát svítilo i slunce. Po dvou třetinách Jarní jízdy ovšem začalo sněžit (zrovna v době, kdy jsem se koupal v rybníce) a ke konci přišla naprostá sněhová vánice, prolnutá takzvanou bílou tmou. Inu duben…

Co se týče silnic, v našem případě šlo povětšinou o horší okresky. Zde skutečně přišel vhod adaptivní podvozek v režimu Comfort, jenž nám umožňoval pokračovat plynulou rychlostí i na hodně špatných cestách.

Foto: Jan Majurník

Kola ztratila svůj lesk a ze stříbrné karoserie se stávala šedá. Octavia dostávala skutečně zabrat

Waze nám zase v rámci hledání nejrychlejších zkratek dopřálo jízdu po nezpevněných površích, případně mezi asfaltovými spojkami v rámci polí. Připadali jsme si jako na venkově v USA – roviny, klesání, široká pole a křižovatky nalinkované s geometrickou přesností. Zvolit však šlo i jiné (zpevněné) trasy, potažmo na určitá místa dojít pěšky.

Na celou akci bylo jen 12 hodin, což se na pohled může zdát jako moře času, nicméně pokud přejezd k jednomu bodu trvá průměrně cca půl hodiny? Pak to už taková brnkačka není. Nám se podařilo navštívit 26 bodů a splnit téměř všechny úkoly.

Foto: Zdeněk Jančík

S předkem od sněhu dojeli do cíle prakticky všichni

Teprve až v cíli jsme si mohli prohlédnout naše soupeře a jejich stroje. A pokud si myslíte, že tam měl každý nějaký off-road, pletete se. Automobilový park udával mix zahrnující Škodu Fabia, BMW 1er, RAM 1500, Volvo C70, Volkswagen Transporter, Trabant, Citroën Berlingo, Mazdu CX-5, Audi Q7, Škodu Superb, Škodu Octavia či Alhambru od Seatu.

Dlouhých 12 hodin cestování se podepsalo na všech dvojicích určitou únavou, nicméně vše v duchu přátelské atmosféry. Pro období sčítání výsledků si organizace připravila pro všechny účastníky občerstvení a zhruba za hodinu a něco po příjezdu do cíle bylo o pořadí rozhodnuto.

Foto: Jan Majurník

Závodu se zúčastnila i posádka v Trabantu

Naše posádka jedoucí za tým Garáž.cz složená z dua J. Majurník a O. Svoboda ve finále ukořistila třetí místo z 31 možných. Na úplné nováčky tedy myslíme dobré, zvláště když nás od druhého fleku dělil pouhý jeden bod.

Z toho vyplývá, že nemusíte být zkušení orientačně-závodní matadoři, abyste se umístili na vyšších příčkách. Tato akce je skutečně pro všechny a za symbolické startovné 699 Kč vám zajistí zábavu na celou sobotu i pro vašeho parťáka/parťačku.

Dle slov organizace se příští rok Jarní jízda uskuteční znovu, takže jste srdečně zváni. Jste-li fandové podivuhodných závodů, tak hoši od Picnic Adventures ještě letos pořádají cyklistický závod Pálavská štreka (červen), navigační týdenní orienťák Balkánem pro auta i motorky nazvaný Hill Bill Rally (září) nebo závod starých a slabých motorek Babetta Race s prozatím nestanoveným termínem.

Načítám