Hlavní obsah

Do Česka vstupují profesionální tuneři. Postaví 1000koňovou bestii, ale vyladí i běžnou škodovku

Foto: ABT

Zapomeňte na styl tuning párty Vyškov 2002, specialisté ABT Sportsline mají funkční vylepšování vozidel v krvi už 129 let. Nedávno tato společnost oficiálně vstoupila na český trh a rovnou nám ukázala, co všechno dělá, co umí a kolik to stojí.

Článek

Firmu ABT založil německý kovář a závodník Johann Abt, který se zprvu věnoval vylepšování motorek. Jenže firma postupně rostla a rostla, proto má dnes za sebou 70 let působení v motorsportu, 50 let spolupráce na úpravách vozidel koncernu Volkswagen a 15 let v oblasti vylepšování elektromobilů.

Nedávno tito renomovaní tuněři vstoupili do Česka, které se tak zařadilo do seznamu více než 60 zemí, kde ABT oficiálně působí. Dostali jsme pozvánku do pražských dílen, takže jsme neváhali a vyrazili tam, kde se ladí škodovky, audiny, ale i tisícikoňové bestie.

Foto: ABT

Vidíte tu maskovanou RS7? Tak ta má tisíc koní.

Na začátek chceme říct, že není tuning jako tuning. Rozřezat rodičům plastový odpadkový koš, udělat si z něj nástavce na nárazník a vyrazit na tuning párty do Horní Dolní je sice kreativní, ale…

Profíci z ABT se zabývají několika odvětvími tuningu, protože vylepšují výkon, aerodynamiku, montují lepší kola, sportovní tlumiče, celé podvozky a zvládnou přešít také interiér. Samostatnou kategorií jsou poté „vylepšovací krabičky“, které pečlivě napojené na motorový svazek umí upravit výkon bez zásahu do motoru.

Foto: ABT

Ukázka některých dílů, které ABT montuje.

Firma vám upraví jakékoli auto z koncernu Volkswagen, avšak obvykle jen do pěti let stáří (ačkoli jsou i možnosti ladění pro starší auta). Škála úprav je pak odvislá podle modelu. Tedy čím luxusnější auto je, tím větší jsou možnosti úprav.

Mezi nejčastěji laděné vozy patří modely Audi RS6, RS Q8, RS3 a RS5. Firma ovšem zvládá vylepšit i Multivan nebo třeba Transporter, popřípadě i pár českých škodovek. Na ty jsme se poptali detailněji.

Foto: ABT

I obyčejná Škoda Kodiaq jde poladit na vyšší výkon a krouťák.

Tak třeba Kodiaq první generace s 1.5 TSI má původně 150 koní a 250 Nm točivého momentu. Po úpravě ABT výkon stoupne na 190 koní a krouťák na 290 Nm. Zaplatíte za to asi 1 850 eur DPH (47 tisíc + necelých 10 tisíc DPH).

Dvoulitrový první Kodiaq TDI začínající na výkonu 193 koní a síle 400 Nm jde naladit na 220 koní a sílu 440 Nm. Cena je 2 250 eur bez DPH (57 tisíc + skoro 12 tisíc korun DPH).

Foto: ABT

ABT má řešení i pro starší auta.

Škodu Octavia RS třetí generace po faceliftu s výkonem 245 koní a točivým momentem 370 Nm umí ABT upravit na 290 koní a 410 Nm síly. U totožné RS akorát s motorem TDI jde o nárůst výkonu z 200 koní na 230 koní a krouťáku z 400 Nm na 440 Nm.

Cenově tahle úprava vyjde v případě benzinu i nafty na 2 750 eur bez DPH (70 tisíc + skoro 15 tisíc DPH). Firma má i program Classic, kdy poskytuje slevy až 20 % na auta starší dvou let.

Všechno zapsaný, pane dopravák

Na úpravy nových a zánovních vozů drží úpravce ve spolupráci s továrnou garanci 5 let nebo 120 000 km od výroby vozu. Na úpravy a díly vozů starších pěti let je pak obvykle dvouletá garance. Podmínkou úprav nicméně je dobrý technický stav a tovární software. Jestliže auto v minulosti někdo upravoval (chiptuning), může ABT zakázku nepřijmout.

Doplňky mají certifikaci a případné změny nebo navýšení výkonu jsou zapisovány do technických průkazů. Emise vozidel po úpravách prý zůstávají v původních hodnotách, proto netřeba řešit žádné dodatečné zkoušky nebo se obávat komplikací na stanicích technické kontroly.

Foto: ABT

Doplňky a navýšení výkonu mají schválení a případně se zapisují do techničáku.

Pokud si dáte v pražských dílnách ABT upravit auto, tak máte obvykle do pěti dnů hotovo. Velké úpravy, kde se musí kovat motor, trvají klidně dva měsíce. Totiž kování motoru se dělá a testuje výhradně v Německu.

Společnost nicméně umí postavit i extrémy, například Audi RS6 Legacy Edition s výkonem 760 koní a silou 920 Nm nebo Audi RS Q8 o síle 1 000 Nm. Milovníci luxusu jistě nepohrdnou ABT Urus o výkonu 840 koní nebo až 1000koňovou Audi RS7 se vstřikováním vody a ethanolu do sání (to samotné přidá asi 200 koní).

Vrcholem je pak Audi R8 GT2 upravená na ABT XGT. Jde de facto o závodní auto schválené na silnici, co váží 1 400 kg, má výkon 640 koní, prostý interiér a cenu od 15 milionů korun bez DPH.

Jak jste asi pochopili, tak tuning od ABT není úplně za pár korun, protože začíná na nějakých 40 tisících bez DPH, vrcholové úpravy stojí klidně 5 milionů bez DPH a speciály ABT šplhají na 10 i 15 milionů korun, opět bez daně. Na druhou stranu jsou úpravy vkusné a funkční, což se o jistých drahých značkách úplně říct nedá.

Související témata:
Načítám