Hlavní obsah

Den bez spěchu: Vyzkoušejte si, jak zbytečné je za volantem spěchat. Jen loni to stálo život 148 lidí

Foto: Česká asociace pojišťoven

Vyměňte pár minut času za větší bezpečnost na silnicích…

Dopravní nehody způsobené nepřiměřenou rychlostí často končí vážnými následky, nebo dokonce fatálně. Z toho důvodu Česká asociace pojišťoven pořádá už třetí ročník Národního dne beze spěchu, kterého se 23. dubna 2025 může zúčastnit každý. Stačí jen zpomalit a dorazit klidně o 13 minut později.

Článek

Za posledních 15 let tvořil podíl nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí (především vůči stavu vozovky) téměř 15 %, čímž se rychlost stala hned po nesprávném způsobu jízdy druhou nejčastější příčinou dopravních kolizí.

Řečí čísel nám vychází, že právě od roku 2010 zavinili řidiči v nepřiměřené rychlosti celkem 205 597 dopravních nehod, přičemž 77 659 z nich skončilo s vážnými následky. Jako nejvíce riziková období se pak ukazují víkendy zimního období, tedy prosinec a leden.

Alarmující navíc je, že 36 % nehod týkajících se rychlosti skončilo fatálně, tedy smrtí některého z účastníků. Čerstvá data za rok 2024 upřesňují, že loni si nepřiměřená rychlost vyžádala 148 životů, čímž se navýšil celkový počet obětí rychlosti za posledních 15 let na 3 362 osob.

Foto: Jiří Čermák

Velmi rizikovou skupinou jsou řidiči ve věku 18 až 24 let.

Rizikovou skupinou jsou řidiči ve věku od 18 do 24 let, protože ti bourají hlavně kvůli příliš svižné jízdě a zároveň si drží největší podíl na nehodách způsobených rychlostí napříč všemi věkovými skupinami.

A co je, nebo spíš není překvapující? Mladí řidiči 18 až 24 let nejčastěji bourají v autech ve věku 10 až 20 let, zatímco věková skupina 25 až 38 let už zažívá havárky většinou v novějších autech do pěti let stáří.

Paradoxem podle České asociace pojišťoven zůstává, že zatímco 58 % veřejnosti považuje rychlou jízdu za velmi nebezpečnou, celá polovina řidičů přiznává, že rychlostní limity překračuje pravidelně.

Přidejte se, zpomalte!

Od roku 2022 zahájila Česká asociace pojišťoven řadu kampaní k tématu nepřiměřené rychlosti a dále uvádí, že s jejich přispěním klesá počet těchto nehod.

Jedním takovým projektem je i třetí Národní den bez spěchu, jehož symbolem zůstává zpoždění vybraných událostí, nejčastěji o 13 minut. Proč o tolik? Jednak jde o odkaz na stejnojmenný dokument o nehodách od Víta Klusáka a také o průměrný čas, který řidič ušetří na cestě z Prahy do Brna, pokud překračuje povolenou rychlost o 20 kilometrů za hodinu.

Foto: Česká asociace pojišťoven

Třináct minut. Přesně tolik času prý v průměru ušetříte, pokud budete při jízdě z Prahy do Brna překračovat povolenou rychlost o 20 km/h.

A jak taková kampaň probíhá v praxi? Jednoduše tak, že se posune začátek například fotbalových zápasů, divadelních představení nebo třeba školního vyučování.

Do letošní akce konané dne 23. dubna 2025 se zapojí třeba ČSOB pojišťovna prodloužením otevírací doby na svých pobočkách o 13 minut, Liftago prodlouží čekací dobu na šest minut a svůj apel vznese rovněž automobilka BMW.

Po Praze můžete vidět propagaci projektu na budovách města, nicméně zapojí se také společnosti FAČR, Rekola, Allianz, Svaz pekařů a cukrářů nebo prezident České republiky Petr Pavel.

Foto: Jan Červenka

Projekt podporuje také prezident České republiky Petr Pavel.

Upozornění na alarmující statistiky obětí dopravních nehod vloni symbolizovalo i zastavení hodin a vyzvánění smrtky na Pražském orloji. To se stane i letos 23. dubna v 11:00 hodin, kdy smrtka symbolicky odbije 148krát za každý ztracený život nepřiměřenou rychlostí v roce 2024. 

Každý rok se k projektu přidává řada nových partnerů, a to od firem (třeba posunutí porady) přes školy, úřady, složky IZS až po samotné jednotlivce. Tedy se můžete přidat i vy. Bohatě postačí, když 23. dubna 2025 (a ideálně i další dny) nebudete spěchat a najdete pochopení, pokud někdo přijde do práce nebo na schůzi o pár minut později.

Spěchej pomalu

Národním dnem bez spěchu si tak připomínáme, že spěch na silnicích nemá místo. Česká asociace pojišťoven varuje, že být v presu jsme si osvojili jako normální stav a mažeme hranice mezi tím, co je a není opravdu vážná situace. Ostatně dorazit na fotbal o 13 minut později rozhodně není otázkou života a smrti.

Podívejte se na tematické video k Národnímu dni bez spěchu:

Cílem tohoto projektu je dát lidem na jeden den trochu více času na obvyklé aktivity tím, že je o pár minut odloží. Symbolickým zpožděním kulturních, sportovních nebo vzdělávacích událostí získají lidé v tento konkrétní den trochu více času, aby je nejen stihli, ale aby si uvědomili, že těch pár minut, které se snaží dohnat za volantem, za ten risk nestojí.

Meškat o pár minut totiž může zachránit život. Spěchat pomalu může ve finále přinést ovoce a o mnoho lepší je dorazit na místo schůzky vlastně pozdě než dojet daleko dříve v sanitě a do nemocnice. V horším případě v pohřebním voze.

Načítám