Hlavní obsah

Dakar 2023: Prokopův Shrek se změnil k nepoznání. Překvapivě však zůstává u osmiválce a my víme proč

Foto: MP Sports

Změny v aerodynamice jsou jasné na první pohled, zmenšila se čelní plocha a auto má zadní kapotáž

Když se na Dakaru řekne Shrek, všichni ví, že je to Ford Raptor českého týmu MP Sports. A všichni (bez rozdílu) ví, že Shrek je ošklivý, velký a hlučný. Teď to tedy platí dvojnásob! Další evoluční krok totiž znamená, že Shrek má úplně novou karoserii, vyladěný podvozek a pořád ho žene hutná benzinová pětilitrová V8!

Článek

Všichni fanoušci motosportu taky ví, že pro Martina Prokopa je jeho malý jihlavský tým srdeční záležitost. Už několikrát odmítl konkurenční nabídky a dál si závodí společně se svou družinou. „Jo, i na Dakar 2023 jsem dostal nějaké ty nabídky, nejzajímavější byla asi ta z Prodrivu, kde, jak víme, mají auta, která umí jet hodně na špici. Ale smekám před těmi, kdo jim podepsali, protože to není jen o tom, s tím zkusit nějak zajet, ale hlavně to ufinancovat,“ říká Prokop s upřímností sobě vlastní. Ani po chvilce naléhání nechce být konkrétní, ale dodává, že ta částka mu vyrazila dech a pro soukromníka, jako je on, je zcela nepředstavitelná. „Ale byla v tom spíš naše zvědavost. Neumím si už ani moc představit, že bych jel na Dakaru s jiným týmem a s jiným autem.“

I když jeho nový Shrek, tedy Ford Raptor, vypadá rozhodně jinak než ten z loňska. Představil ho světu teprve teď, na Rallye du Maroc, ale sám ho taky viděl teprve před pár dny. „Pracovat na novém autě jsme začali už během loňského Dakaru. Ale poskládat se ho povedlo až nyní. A jsme rádi, že si dál jdeme tak trochu svou vlastní cestou.“

Jak vypadá? Hlavní je, ať to funguje!

Prokop tím samozřejmě nemyslí nic jiného než to, jak Shrek vypadá. Za prvotním aerodynamickým návrhem stojí česká společnost TechSoft Engineering, která se týmu ozvala, když si Prokop v jednom z vysílání z Dakaru povzdechl, že je trápí aerodynamika. „Ti chlapi už třicet let působí na trhu počítačových simulací, a když jsme se vrátili z Dakaru, tak vzali našeho Shreka, naskenovali si ho, a pak nám po pár týdnech řekli, jak by si to asi představovali oni. Takže my jsme pak zhodnotili, co je v našich silách, a výsledkem je tohle auto, které rozhodně není nejhezčí, ale jestli pojede rychleji, tak budeme všichni spokojeni.“

Foto: MP Sports

V Maroku se nejspíš ještě maximální rychlost nepodaří vyzkoušet, chleba se bude lámat až na dlouhých pláních Saúdské Arábie

„Zatím nebyla příležitost vyzkoušet auto na maximální rychlost, ale subjektivně se mi zdá, že třeba v rychlosti 120 km/h je ochota auta zrychlit o kus větší, než tomu bylo předtím,“ hlásil Prokop po prvním dni testování. „Nejsou tady podmínky na to, abychom se rozjeli na maximální rychlost a vyzkoušeli, jak to funguje, organizátoři mají striktně dané tratě.“

Tým nového Shreka ukázal na videu až z marocké pouště, do posledních chvil se na autě pracovalo, i sponzorské polepy jsou jen provizorní. O to víc je ale vidět všechna ta funkčnost. Místo předních blatníků jsou spíš křídla, křidélka jsou i na áčkových sloupcích, vůz má masivní boky a hlavně kapotovaný zadek auta, kde dříve bývala otevřená korba (která ve vysokých rychlostech fungovala stejně efektivně jako roztažený padák). Vypadá opravdu drsně.

„Když jsme auto vytáhli z kontejneru, hodně lidí se přišlo podívat. A i teď, když spolu mluvíme, tak kolem něj chodí Nasser Al-Attiyah a kouká, co jsme si to vymysleli,“ říká mi Prokop do telefonu po té, co se vrátili z testu v poušti. „Krasavec to není, a dokonce se nám tady i pár lidí smálo, ale nám už tahle role tak nějak vyhovuje a baví nás. Jsme malý soukromý tým a bojujeme už roky s továrními týmy a jejich obrovskými rozpočty. A tohle hledání a zkoušení k tomu patří.“

Vylepšený podvozek a víc pohodlí

Pokud jste se chystali při čtení předchozích řádků nadechnout a říct, že je to jen boj s větrnými mlýny, tak připomínáme, že Prokop sice stále čeká na etapové vítězství a ještě víc na vytouženou první pětku, ale že je na Dakaru dlouhodobě nejúspěšnějším soukromníkem v kategorii aut a že třeba na letošní Abú Zabí Desert Challenge dojel na fantastickém druhém místě a nechal při tom za sebou například Sébastiena Loeba z Francie, Poláka Jakuba Przygońského nebo již zmíněného Al-Attiyaha, který letos slavnou dakarskou rallye ovládl.

A právě na Abú Zabí Desert Challenge tým našel možnou cestu, jak zlepšit stabilitu auta. „Pohrávali jsme si s myšlenkou nechat si udělat tlumiče od někoho jiného než od našeho stálého dodavatele, jenže to bychom zase začínali od nuly. Ale zkusili jsme tam jednu myšlenku a ona fungovala, a tak jsme ji rozvinuli dál a po prvních testech tady v Maroku můžu říct, že auto se zdá být stabilnější, vyváženější a určitě se mi líp řídí.“

Jak bude podvozek fungovat v plném zatížení, se ukáže až v závodě, první dojmy jsou však příznivé. A to se týká i samotného ovládání auta. „Změnili jsme pár věcí v kabině, aby se mně i Viktorovi líp žilo. Za mě je to trochu jiný posaz, vylepšená ergonomie a hlavně upravené brzdy, abych byl schopný celý den brzdit se stejnou intenzitou a citlivostí.“

Po technických soubojích v zákulisí pořád s osmiválcem

Na posledním Dakaru mluvil Martin Prokop opakovaně o tom, že autu chybí maximální rychlost. A že kromě aerodynamiky bude muset změnit i pohonnou jednotku, protože jakkoliv charismaticky atmosférická V8 působí (jednoznačně nejlepší zvuk v celém startovním poli), tak pružnosti a síle nadvakrát přeplňovaných šestiválců, které má třeba již zmíněný Prodrive nebo Toyota, se prostě nevyrovná. Jenže nakonec se ukázalo, že všechno je ještě trochu jinak…

Foto: MP Sports

Shrek bude mít dál nezaměnitelný plnotučný zvuk

Když totiž FIA pustila do maratonských soutěží auta s novými motory, došlo k drobnému pochybení při měření výkonů. „My to tak nějak tušili, měli jsme neoficiální informace, ale s tím se špatně pracuje. Zlom přišel teprve nedávno, když se ukázalo, že výkon aut s přeplňovanými šestiválci se měřil na kolech, a to umožnilo týmům hledat cesty, jak jejich auta ještě následně zrychlit. A u nás se to měřilo jinak, měli jsme jasně daný restriktor a z naší V8 už jsme toho o moc víc dostat nedokázali,“ objasňuje Prokop technické zákulisí soutěže.

„FIA si nás pozvala jako hosty na technický briefing a našimi námitkami a připomínkami se zabývala. Hodně tomu pomohlo to, že v Abú Zabí Desert Challenge se měřila géčka při zrychlení, tedy nikoli výkon, a že se ukázaly rozdíly, na které jsme nejen my poukazovali a které dávaly vozům s šestiválci rychlost, která nám naopak chyběla. Nechci říct, že to bylo jen o tom, ale jsem rád, že se to celé narovná, protože Dakar je i o té vyrovnanosti a vzájemných soubojích,“ vysvětluje Prokop. „I když co si budeme povídat, na ty tramvaje od Audi žádné benzinové auto stejně mít nebude a žádné předpisy je stejně nezkrotí, alespoň ještě ne na Dakaru, co nás teď čeká.“

Prokop ale přiznává, že i Shrek už mohl mít šestiválcové srdce. „Ano, v jednom starším autě už máme šestiválcový motor s dvěma turby zastavěný, ale neujel ještě ani metr.“ Je to pohonná jednotka ze supersportovního Fordu GT a výhody jsou jasné - míň hmotnosti, víc točivého momentu, větší pružnost. Jenže práce na zástavbě se protáhly výrazně víc, na testování nedošlo, nepovedlo se sehnat záložní motor a riziko bylo příliš velké.“

„Ta myšlenka tu samozřejmě pořád je, nemůžeme jít neustále proti proudu, ale Dakar 2023 pojedeme znovu s osmiválcem,“ naznačuje Prokop další směr. „Ukázalo se, že není v silách malého soukromého týmu – a zvlášť v dnešní době – zvládnout během jednoho roku tak složitou věc, jako je zástavba nového motoru. Není to jen o tom tam ten motor nacpat, ale taky vymyslet jeho chlazení a pak to všechno vzít a najezdit s tím tisíce ostrých kilometrů a za pochodu to pořád dál vyvíjet a upravovat. A taky jsme narazili na to, že v celé dealerské síti v Americe není na prodej druhý motor, který jsme samozřejmě nutně potřebovali, protože nemůžeme vsadit všechno jen na jednu kartu.“

MP Sport tedy válčil na dvou frontách a doufal, že jim ten první boj s FIA vyjde. „Povedlo se, i když ta pachuť tam samozřejmě je, že to třeba mohlo být na tom posledním Dakaru jinak. Ale to je prostě motorsport, tam to není jen o tom, jak kdo jede, ale taky jak to komu jede. No, a my tedy budeme doufat, že už nebudeme tahat za tak krátký konec provazu.“

Aktuálně se tedy posádka v tradičním složení Martin Prokop a Viktor Chytka účastní ostrého testu v podobě Rallye du Maroc, které se zúčastňují téměř všechny týmy, které pojedou i na Dakaru. „Budeme mít nějaká data, uvidíme, jak Shrek pojede, ale skutečnost se ukáže až v lednu, protože tady konkurence pojede ještě s auty podle starých pravidel.“

Každopádně Audi přezbrojilo, Prodrive má taky dvě nová auta a nasazuje i další dvě klientská, zbrojí i Toyota a Mini, a samozřejmě že se chystá ještě celá řada dalších speciálů. Dakar 2023 je za dveřmi a bude to zase pořádná řežba! „Víme, jaké jsou naše možnosti a reálné cíle. Máme ale taky svoje sny a ty se nemění,“ uzavírá Prokop a zdraví na dálku všechny čtenáře Garáže.

Načítám