Hlavní obsah

DAF stojí za zrodem CVT převodovek i populárních náklaďáků. Jeho historii vypráví unikátní muzeum

Foto: Jan Majurník

DAF muzeum leží až v dalekém Nizozemsku, ovšem pokud tam máte cestu, tak neváhejte…

Dnes si značku DAF nejspíše vybavíte výhradně ve spojení s nákladními vozy, nicméně tato nizozemská automobilka má na triku i řadu osobáků, které pojí jedinečná věc – automatická převodovka Variomatic, předchůdce CVT. Je vám tedy působivá historie výrobce známá? Ne? Tak s námi pojďte do jedinečného muzea.

Článek

Na místě bývalého pivovaru nedaleko centra nizozemského Eindhovenu najdete soukromé muzeum DAF ležící asi kilometr od samotného výrobního závodu značky. Ačkoli zvenčí působí budova až starobyle, uvnitř se ukrývá příjemná atmosféra snoubená s historickými exponáty. Vítáme vás v jediném oficiálním Van Doorne's AanhangwagenFabriek/Van Doorne's AutomobielFabriek muzeu na světě.

Foto: Jan Majurník

Původní logo DAF (Van Doorne's AanhangwagenFabriek) symbolizuje kolo odpružené listovými pery, což bratři novátorsky aplikovali u svých přívěsů i návěsů. Po přeorientování se na nákladní vozy došlo k přejmenování firmy na Van Doorne's AutomobielFabriek

Pokud jde o samotnou firmu (do roku 1932 vedenou jako Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting), tak tu založili bratři Wim a Hub van Doorne v roce 1928. Znamená to tedy, že už za šest let výrobce oslaví kulatou stovku!

Na místě, kde dnes leží muzeum, stával kdysi pivovar, jehož majitel vlastnil americký luxusní osobní automobil Stearns-Knight, který však byl neustále rozbitý (opravdu nešlo o převlečenou Alfu Romeo).

Foto: Jan Majurník

Stearns-Knight pana pivovarníka měl věčně rozbitý motor, dokud jej neopravil Hub osobně

Technicky zručný Hub (Hubert Jozef mj.) vlastníkovi pivovaru jeho věčně pokažený vůz (motor) opravil, za což mu továrník umožnil pracovat v dílně přímo v areálu společnosti. To podnikání obou bratří značně nakoplo a jejich píle je vedla k dalšímu rozvoji.

Postupem času však byznys s chmelovým nápojem uvadal, předmětná budova chátrala, až byla takřka na spadnutí. Tu však přispěchali na pomoc nejen příslušníci zakladatelské rodiny van Doorne, ale také samotná automobilka DAF (toho času už rozdělená a rozprodaná), aby historickou památku zachránili.

Foto: Jan Majurník

Stav budovy byl před rekonstrukcí velmi špatný

V 80. letech se tedy prostory začaly renovovat a přetvářet na muzeum, které slavnostně otevřelo až v roce 1993.

Muzea v Nizozemsku

Víte, kolik je v Nizozemsku oficiálních certifikovaných automobilových muzeí? Pouze dvě, DAF a Louwman.

Počátek všeho

Jelikož do muzea nezavítají čeští novináři každý den, ujal se nás sám ředitel podniku Geert Vermeer a jeho kolega Joost van den Bosch.

Foto: Jan Majurník

Spousta prvků dílny (včetně dílny samotné) je původních, tedy z roku 1928 a novější

Naše první kroky směřovaly do míst, kde to všechno začalo. No jistě, podařilo se totiž zachovat původní výrobní dílnu, kde Hub pracoval a konstruoval své první přívěsy i návěsy – těmi totiž celý rodinný byznys odstartoval.

Stačil jeden rok, aby firma měla přes 50 zaměstnanců a na trh postupně uváděla přípojná vozidla vybavená listovými pery. Na svoji dobu nevídané! Když se teď mrknete výše na původní logo DAFu, co vidíte? Správně, odpružené kolo.

Foto: Jan Majurník

Strojírenská dílna měla už rok po založení přes 50 zaměstnanců

V roce 1935 se duo van Doorne proslavilo svým řešením speciálního přívěsu (nosiče kontejnerů) DAF HD 5 Losser, kompatibilního s vlakovou nákladní dopravou. Kovové schránky tak mohly být díky důmyslné otočné konstrukci přípojného vozidla snadno přeloženy na vagony a zpět.

Než se bratři naplno obuli do prvně zakázkově stavěných náklaďáků (1950), stvořili nejprve několik podvozků s motorem, avšak bez kabiny (1949).

Foto: Jan Majurník

DAF HD 5 Losser byl nosič kontejnerů umožňující snazší manipulaci při nakládání či vykládání z vlaku

V šedesátkách se o DAFu mluvilo znovu, tentokrát jako o průkopníkovi v oblasti dálkové dopravy, jelikož dafy byly tehdy prvními evropskými sériovými tahači vybavenými odpruženým sedadlem řidiče a lůžkem.

Nizozemci ovšem zásobovali rovněž armádu, a to od unikátního pohonného systému 6×6 přes samočinný motorový přepravník DAF 500 Pony až po speciální jízdní kolo s transportními nosítky.

Foto: Jan Majurník

Dafy jako první tahače v Evropě měly odpružené sedadlo řidiče a spací kabinu

Biograf DAF

Pokud máte raději kinematografii, pak se v muzeu můžete pohodlně usadit a sledovat každou hodinu jiný program. My například vychytali závody tahačů.

Kamion dvou tváří

Zcela samostatnou sekci pak mají vozidla ze 70. a 80. let, přičemž mezi zlaté hřeby se řadí dva dakarské speciály DAF vybavené dvěma turbomotory. Jeden z nich také ovládl tuto náročnou rally, konkrétně v roce 1987.

Foto: Jan Majurník

Dvoumotorové dafy řádily také na Dakaru

Zajímavý je rovněž pohled na návěs (!) s regulérními místy k sezení tažený kamionem. Tyto soupravy dříve sloužily k přepravě pracovníků DAF a Phillips do práce i domů, a jelikož by klasický autobus přes pracovní dobu fabrik stál a neměl využití, padla volba na nasazení návěsu. Kamion se totiž jen odpřáhl a mohl být nasazen jinde.

Neznamená to ovšem, že by DAF nedělal i tradiční autobusy. Ostatně několik z nich si na místě můžete detailně prohlédnout.

Foto: Jan Majurník

Chytře vyřešená mobilita zaměstnanců fabrik + efektivita práce tahače

Teprve dva roky otevřené křídlo muzea nadchne všechny milovníky techniky, protože si zde můžete prohlédnout vývoj motorů DAF, a to od EURO 0 po EURO 6. Tušili jste ovšem, že 40 % vozidel amerického Paccaru (vlastník DAFu) jezdí s pohonnými jednotkami DAF, co se vyrábí přímo v Eindhovenu?

Foto: Jan Majurník

Paccar je fakt obrovská severoamerická korporace chrlící statisíce nákladních vozidel ročně

Dále by vaším očím neměly uniknout další dva dvoumotorové dakarské speciály, které se účastnily letošního závodu v kategorii Classic a které vyrazí rovněž na ten příští. Zajímavostí je technické řešení pohonu, kdy přední motor pohání zadní kola a zadní motor ta přední. Nasazení druhé kabiny dozadu u modelu vpravo je pak z větší části jen žert.

Foto: Jan Majurník

Speciál (vpravo) pro Dakar má dvě kabiny, mrkněte pak do galerie ke konci článku

Nemáte čas? Každý má čas. Čas je jen otázkou priorit.
Geert Vermeer, ředitel DAF muzea

Zrození CVT

Vrchní patro muzea patří výhradně osobním automobilům (vyráběným od 1958) a jejich různorodým derivátům. Všechny tyto vozy spojuje jediné – mají automatickou převodovku Variomatic, která platí za předchůdce dodnes užívaného variátoru CVT. Jeho otcem je tedy Hub van Doorne a jeho dětmi více než 60 milionů vyrobených CVT převodovek.

Foto: Jan Majurník

Všechny osobní vozy DAF mají automat Variomatic

Kráčíme tedy mezi historickými exempláři a vidíme vedle klasických vozů také pick-upy, dodávky, obojživelníky, rallye závoďáky, Formuli 3 ze 60. let anebo dokonce Formuli 1 Williams. Pozor, všechny vozy opět s automatem Variomatic či s CVT.

Foto: Jan Majurník

F1 s CVT? Ano, existuje!

Rovněž tu objevujeme první a druhý sériový kus osobního vozu DAF 600, nicméně jediný dochovaný předprodukční prototyp šestistovky má ve vlastnictví nedaleké Louwmanovo muzeum. Oba ředitelé muzeí se tak na toto prototypové téma občas přátelsky popichují.

Aby DAF prorazil ve Spojených státech, stvořil upravený model nazvaný Daffodil, což v překladu do češtiny znamená narcis (květina). Díky dobrému marketingu a také tomu, že šlo o malý vůz s automatem, což v 60. letech nebylo úplně běžné ani v USA, natož v Evropě, měl Daffodil s přepracovaným nárazníkem a maskou obchodní úspěch.

Foto: Jan Majurník

V roce 1975 se osobních dafů zmocnilo Volvo, čímž se jejich kapitola uzavřela

Roku 1975 ovšem byla osobní divize DAF prodána Volvu, čímž vlastně zanikla. Nákladní odvětví pak většinově vlastní dnes už zmíněný severoamerický gigant Paccar.

Do soukromého (bezbariérového), avšak továrnou hojně podporovaného nizozemského muzea vás hnát nebudeme, nicméně pokud máte do země tulipánů, mlýnů a coffeeshopů cestu, tak si sem a k Louwmanům určitě udělejte výlet.

Otevírací doba/vstupnéDAF muzeum
Úterý až neděle10:00 až 17:00
Dospělí11 Eur (270 Kč)
Studenti8 Eur (200 Kč)
Děti 5 až 15 let5 Eur (123 Kč)

Jednoduše proto, že jde o světové unikáty. Žádná taková muzea jinde nejsou a patrně už ani nebudou. Uznáváme, mluvíme o záležitosti pro zapálené motoristy, jenže když už sem dorazíte, historie vás pohltí naplno a vy se přesunete do dob, kdy Hub a Wim snili nad rozpracovaným odpruženým návěsem o tom, že jednou stvoří pořádný silniční tahač a snadno řiditelný osobák…

Načítám