Hlavní obsah

Čtvrtstoletí hybridů Toyota: Když ostatní podváděli, v Japonsku pilovali techniku

Foto: Toyota

Toyota už 25 let piplá svůj inovativní koncept hybridního pohonu. Na trhu je nyní již pátá evoluce přinášející oproti svým předchůdcům vyšší výkon, kultivovanější jízdu a také nižší spotřebu a emise. Jak toho Toyota dosáhla?

Článek

Představení páté generace přelomového modelu Prius korunuje čtvrtstoletí intenzivního vývoje hybridního pohonného ústrojí Toyota Hybrid Synergy Drive. Zatímco v roce 1997 spojení spalovacího motoru s elektřinou budilo v široké veřejnosti rozpaky a mnohdy i obavy, nadšenci do moderní techniky a ti, kterým už tehdy záleželo na ochraně klimatu a snižování vlastní uhlíkové stopy nebo prostě dál nechtěli jezdit zbytečně velkým a rozežraným nesmyslem, tento revoluční koncept s nadšením přijali.

Foto: Toyota

První Prius nebylo moc pěkné auto, ale přesto přinášelo revoluci

Dnes už se hybridů nikdo nebojí, protože jejich výhody při zachování spolehlivosti se za ty roky naprosto jasně ukázaly. Hybridní pohon se zpod kapoty Priusu postupně nastěhoval takřka do všech vyráběných modelů Toyoty – od malého Yarisu přes obří SUV Highlander až k luxusním limuzínám a SUV Lexus – a všude pomáhá snižovat spotřebu a emise, dělá jízdu hladší, tišší a celkově příjemnější. Není tedy divu, že jich Toyota za těch 25 let prodala na celém světě více než 20 milionů kusů!

Jak se vyvíjel hybrid od Toyoty

Toyota svůj hybridní systém celou dobu intenzivně vyvíjela a vylepšovala – dokázala ho tak nabídnout s celou řadou motorů od tříválců přes nejobvyklejší čtyřválce až po šesti- a dokonce i osmiválce. Hybrid můžete mít i ve variantě s pohonem všech kol (realizovaným pomocí druhého elektromotoru na zadní nápravě) nebo dokonce s větší baterií nabíjenou ze zásuvky (plug-in hybrid, PHEV).

Foto: Toyota

Prověřený hybridní pohon najdete v modelech různých velikostí i určení

Dnes už je na trhu pátá generace hybridního pohonu, která platí za nejvýkonnější, nejkultivovanější a nejúspěšnější vůbec. Nevěříte? No, odborníci z Toyoty na to mají spoustu powerpointových prezentací a excelových tabulek, kterými nás velmi ochotně utlučou do bezvědomí.

Foto: Toyota

Porovnání technických parametrů všech pěti generací hybridního pohonu Toyota. Všimněte si nárůstu výkonu a procenta času stráveného v EV režimu

Hned tato první tabulka srovnávající všechny generace hybridního pohonu krásně ukazuje, jak rostl výkon elektrické části pohonu a s ním i jeho schopnosti. Vyšší elektrický výkon však v tomto případě neznamená pouze lepší odpich od semaforů, svižnější pružné zrychlení (podpořené instantním zátahem elektromotoru) a vyšší maximální rychlost v EV režimu.

Foto: Toyota

Přímé porovnání tří generací hybridního pohybu ukazuje nejen vyšší efektivitu, ale i příjemnější řidičský zážitek

Přináší také vyšší úroveň rekuperace, tedy regenerativního brzdění, které přeměňuje kinetickou energii zpátky na elektrickou. A čím víc energie získáte zpátky, tím větší část jízdního času můžete strávit v čistě elektrickém režimu – současná pátá generace dokáže při citlivém zacházení jet pouze na elektřinu až 75 % času. A spotřeba i emise uspokojivě klesají.

Vyšší efektivity hybridního pohonu inženýři Toyoty dosáhli kromě mechanických změn (efektivnější ICE i EV motory a jejich mechanické propojení, výkonnější baterie, která je zároveň menší a lehčí) také změnou kalibrace zajišťující lepší spolupráci spalovací a elektrické části pohonu, vyšší kultivovanost a přirozenější pocit z akcelerace. Ta nyní již není přísně lineární, ale její křivka více připomíná spalovací motory, tedy s časem nabírá na intenzitě. Přitom je však také o 2,5 dB tišší díky nižším otáčkám spalovacího motoru.

Foto: Toyota

Hybridním pohonem páté generace se aktuálně může pochlubit Corolla Cross, faceliftovaná Corolla a zcela nový Prius

Toyota se tak v hybridním světě stále udržuje na samotné špici. Už před čtvrtstoletím ukázala světu nový směr, kterým se však vydalo jen málo automobilek – ne proto, že by to byla špatná cesta, ale protože pro ostatní bylo prostě lacinější držet se zažitých praktik a u přísných emisních testů raději podvádět. V posledních letech se jim to definitivně vymstilo, jelikož jim nezbylo než přeskočit přechodné (hybridní a plug-in hybridní) fáze a vrhnout se rovnou po hlavě do elektromobility (i když vinu hází na EU).

Toyota mezitím v tichosti věřila ve svou cestu, snižovala plošně emise v celé své flotile a po celém světě a díky tomu může nyní stále vyrábět malá městská auta, sportovní auta nebo dieselové dodávky, dnes jinak prakticky vyhynulé druhy. Svůj vstup do světa elektromobility navíc perfektně načasovala a naplánovala. A my si mezitím můžeme užívat ještě efektivnějších a řidičsky příjemnějších hybridů – vítězové jsou tak všichni!

Načítám