Článek
Gigant BYD (Build Your Dreams, v překladu „Vybuduj své sny“) vznikl v půlce devadesátých let v odezvě na přechod průmyslu k pokročilejším bateriím (NiMH a Li-ion) a rychle se v těchto technologiích stal jedním ze světových lídrů. A od baterií pro telefony, laptopy a powerbanky byl už (podle všeho) jen krůček k nastupujícím bateriovým autům.
Loni BYD prodal 1,7 milionu elektromobilů (a tím o 4 500 kusů překonal Teslu) a dohromady s jejich plug-in hybridy to dělá neuvěřitelných 4,3 milionu prodaných aut (což představuje meziroční nárůst o 41 %), takže je už na dostřel celkovým prodejům značky Volkswagen (4,8 milionu, z toho 1,35 připadá na elektromobily ID). Plán největší čínské automobilky pro rok 2025 navíc počítá s navýšením prodejů na pět až šest milionů.
Automobilová divize BYD přitom vznikla teprve v roce 2002 a první auto (model F3 až nápadně připomínající Toyotu Corolla) sjelo z linky přesně před dvaceti lety. Takže pokud jsme příběh korejských značek Hyundai/Kia brali jako příklad zázračného růstu, čínský BYD zvládl podobné kousky o pořádný kus rychleji (první licenční auto v Koreji postavili již v roce 1975, i když první opravdu povedený vůz byl Getz z roku 2002).
Nyní mají v nabídce více než desítku modelů od malých městských aut přes střední hatchbacky, sedany a crossovery až po obří luxusní MPV a plovoucí a na místě se točící SUV, dokonce i jeden skákající supersport (byť MPV prodávají pod značkou Denza a vrcholné SUV se supersportem nesou zase značku Yangwang – to už je taková čínská specialita rozstrkat prémiové modely pod subbrandy), o elektrických letištních autobusech nebo zcela novém elektrickém londýnském doubledeckeru ani nemluvě.
Pár jsme jich už vyzkoušeli včetně jednoho z nejlevnějších elektromobilů na trhu, a i když nejsou zdaleka bezchybné (podobně jako značka MG), jsou už dost slušné na to, aby vás zaujaly. „60 % zákazníků, kteří naše auto vyzkouší, si ho také koupí,“ prohlásila v rozhovoru pro britský magazín Top Gear manažerka Stella Li, globální výkonná viceprezidentka BYD a šéfka operací v Americe a Evropě.
A také dodala, že by v Evropě chtěli prodávat přes 300 tisíc aut ročně (tedy asi tolik jako Fiat, Nissan nebo Tesla). Proto stavějí továrny v Maďarsku a Turecku, aby se vyhnuli clům pro čínská auta (pro BYD je to 27,4 %), a také budují povědomí o značce – pokud jste loni koukali na evropský šampionát ve fotbalu, tak jste jejich všudypřítomné reklamy nemohli přehlédnout.
Hlavní silou BYD má být kromě přizpůsobivosti se zákaznickým přáním (takže se jako mladá společnost dokážou rychle učit), což v případě Evropy znamená větší důraz na univerzálnější plug-in hybridní modely, hlavně schopnost rychle inovovat. Třeba letos uvedou novou generaci své „žiletkové“ baterie, která zase výrazně posune dojezd, rychlost nabíjení, životnost a bezpečnost elektrických aut.
„BYD je totiž primárně vývojářská společnost. Máme 110 tisíc inženýrů a vydáváme 32 patentů denně,“ vysvětluje Stella Li. „Pokud by auto se spalovacím motorem představovalo 2G telefon, my jsme 5G.“ Značku BYD byste se tedy raději měli naučit znát, protože její vozy budeme na našich silnicích vídat stále častěji…
Automobilka BYD se již připravuje na oficiální vstup na český trh, její vozy zatím můžete sehnat pouze u specializovaných individuálních dovozců, jako je třeba firma Cario.