Článek
Ještě před 15 lety jsme se čínským automobilkám smáli za jejich nepovedené kopie západních aut, případně za pokusy o vlastní výtvory. Jenže čas uplynul rychleji než kariéra operátora call centra a do Evropy se přiřítily čínské vozy - atraktivní, cenově dostupné, nikoli však bezchybné.
Každopádně s rostoucími dealerstvími roste také důvěra v čínské značky, které se Čechům navíc podbízí atraktivními slevami. Tak se pojďme tedy podívat, které hlavní automobilky ze země vynálezu střelného prachu u nás působí.
MG
Značka MG zahájila prodeje na českém a slovenském trhu 29. června 2022 a v rámci našeho rozhovoru nám její ředitel, Kamil Šilhavý, prozradil, že by rád v prodejích dohnal Mazdu. Tehdy odvážné tvrzení se však za rok stalo realitou, kdy čínské MG japonskou Mazdu na českém trhu skutečně dohnalo. A zatím to vypadá, že půjde ještě dál.
Viníkem úspěchu je cenově atraktivní benzinové SUV MG ZS (od 445 000 Kč), jemuž sekunduje větší MG HS (od 664 000 Kč) doplněné plug-in hybridním EHS (od 915 000 Kč). Značka se však obula do elektromobility vysoce atraktivním hatchbackem MG4 (od 780 000 Kč) a připravuje import dalších modelů do našich končin.
Dongfeng
Dongfeng neboli Východní vítr (v překladu) u nás začínal vlastně dvakrát. Jednou se o vše měla postarat společnost Bidli Auto, ovšem ta krom navázání partnerství s Auto Esa nijak významně neoslnila. Z toho důvodu si vše vzal do rukou tuzemský import a začal budovat regulérní dealerskou síť.
S restartem značky se do Česka dostaly atraktivní modely typu T5 EVO (od 750 000 Kč) nebo pick-up DF6 (od 750 000 Kč). Nechybí však ani klasická nabídka zahrnující SUV kupé Fengon 5 (od 690 000 Kč), sedmimístné SUV Glory 580 (od 640 000 Kč) nebo kompaktní SUV velikosti Karoqu jménem Glory/Fengon 500 (od 510 000 Kč).
V portfoliu importu nechybí ani elektromobily, konkrétně elektrický Fengon 500 přejmenovaný na Seres 3 (od 885 000 Kč), případně elektrické T5 EVO (od 1,2 mil. Kč) a dva menší náklaďáky.
Voyah
Voyah sice přímo spadá pod Dongfeng, ovšem frčí jako samostatná značka s vlastním showroomem. Bavíme se totiž o autech v ceně přes 2 miliony korun, konkrétně o veleluxusních elektromobilech. Prozatím se u nás prodává SUV nazvané Free, nicméně další modely budou přibývat.
SWM
Známá italská značka SWM, kterou nedávno koupili Číňané, se na českém trhu teprve rozjíždí, nicméně už nyní na vás útočí dvěma atraktivními a skvěle vybavenými SUV. Jmenují se G01 (od 619 000 Kč) a G01F (od 664 000 Kč), přičemž první kousek reprezentuje umírněný styl, zatímco kandidát číslo dvě sportovnější provedení připomínající Dodge Hornet.
BAIC
Ještě to není zcela oficiální, ale už víme, že na český trh potichu vstoupila automobilka BAIC. Jelikož má v tomto podniku vysoký podíl rovněž Mercedes-Benz, můžeme se dočkat některých technikálií od Němců, pochopitelně převlečených do čínského kabátu.
Prodeje zahájí nadupaný SUV model Baic X55 II (od 800 000 Kč), jehož možná doplní off-roadový kousek BAIC BJ40 Plus s benzinovým i naftovým motorem (od 1,16 mil. Kč). Pokud se to povede, mají Wrangler i Bronco velký problém.
JAC
Čínský JAC se u nás chová celkem nenápadně a zaměřuje se vesměs na korporátní klientelu nebo pronájmy. Dosud společnost na našem trhu fungovala s modely iEV7S (od 810 000 Kč), nicméně ty brzy nahradí nové kousky (první bude nejspíš e-S4). Myslíme tedy, že o JAC v Česku ještě uslyšíme.
Maxus
Do světa čínských vozidel v Česku patří také Maxus, jejž má pod patronátem SAIC, který mj. vlastní rovněž MG. Pod značkou Maxus u nás koupíte menší dodávkový vůz eDeliver 3 (od 1,07 mil. Kč) a větší eDeliver 9 (1,6 mil. Kč). V nabídce importu nechybí rovněž různá užitková provedení s nástavbami, ovšem tam už jsou cenovky individuální.
Great Wall
Čínský Great Wall to u nás zkouší prvně užitkovými vozy. Konkrétně s benzinovým pick-upem nazvaným Poer (od 845 000 Kč), jejž v Austrálii budete znát jako Cannon. Velikostně jde o model větší než Ford Ranger, ovšem menší než třeba Ford F-150.
Jde o takovou kombinaci komfortního SUV a pracovního vozu, která kopíruje několik tradičních amerických trendů. Mimo toho k nám tuzemský import vozí nové pracovní pick-upy Great Wall Steed a také ojetiny značek Great Wall či Haval.
Geely a další
Ačkoli Geely slíbilo vstup na náš trh už letos, stále se tak nestalo a nestane. Geely, mj. vlastník Volva, se do Česka přiřítí až příští rok, přičemž proti původnímu plánu začít s SUV elektromobilem Geometry C se k nám podívá nejprve spalovací model. Jaký? To zatím nevíme.
Mezi další adepty, kteří by výhledově rádi do Česka, patří například Xpeng, ORA, Wey, Aiways či BYD. Naopak se k nám nehrne Polestar, Nio, Hongqui nebo také čínsko-švédská značka Lynk & Co, která své vozy nejen prodává, ale primárně pronajímá. Nic se však nemění na tom, že čínská automobilová ofenziva v ČR už začala a teprve nabírá na obrátkách.