Hlavní obsah

Záchrana spalovacích motorů odstraněním vaček? Zakladatel Koenigseggu říká, že možné to je

Foto: Koenigsegg

Christian von Koenigsegg (vlevo) se jako mladý vrtal v mopedech a tunil je. Dnes vyrábí nejrychlejší vozy světa

Švéd Christian Erland Harald von Koenigsegg je zakladatelem proslulé automobilky Koenigsegg, která má na svědomí jedny z nejrychlejších vozů světa. Jenže jak tento milovník techniky a rychlosti začínal, který model má nejraději a proč se nejspíše nedočkáme SUV s modro-červeno-oranžovým erbem ve znaku? Vše se dozvíte v našem rozhovoru s šéfem legendární značky.

Článek

Kdo by neznal švédská auta značky Koenigsegg, která sice vznikají ve velmi malých sériích, za to však svými výkony strčí do kapsy kdejaký hypersport produkovaný automobilovou korporací s takřka neomezeným kapitálem.

Foto: Koenigsegg

Porsche, Bugatti, Ferrari, Lamborghini? Všechny tyto modely může snadno strčit do kapsy švédský Koenigsegg

V podstatě rodinná firma Christiana von Koenigsegga vyvíjí i vyrábí to nejrychlejší a nejlepší, co současný automobilový trh nabízí. Jenže jak to všechno začalo? A proč si milovníci SUV nejspíš musí nechat zajít chuť? To vše a něco navíc se dozvíte níže, neboť jsme získali možnost exkluzivního rozhovoru se zakladatelem automobilky.

Christiane, co vás vlastně přivedlo k tomu, abyste začal stavět hyperauta?

Začalo to, když mi bylo pět let a můj otec mě vzal na norský stop-motion (fázová animace) animovaný film s názvem The Pinchcliffe Grand Prix, který vypráví příběh opraváře jízdních kol, který si postaví závodní auto, a nakonec se mu s ním podaří zvítězit. Už od mládí jsem měl vášeň pro auta a vynalézání. Když jsem byl v pubertě, rozebíral jsem spotřebiče, abych viděl, jak fungují. Později jsem si dokonce pohrával s mopedy, aby jezdily rychleji.

Foto: Koenigsegg

Zní to legračně, ale Christian skutečně začal na mopedech a skončil u hyperaut

Který model z vaší dosud vydané modelové řady máte úplně nejraději? Ať už kvůli technice nebo citům?

Všechny z modelů Koenigsegg jsou pro mne výjimečné, protože každý z nich představuje pro společnost technologický nebo výkonnostní milník. Například model CCXR uvedený na trh v roce 2007 – známý jako vůz poháněný „silou květin“ (flower-power) – byl prvním ekologickým sportovním vozem, a to díky své schopnosti jezdit rovněž na bioetanol E85 nebo E100.

Společnost Koenigsegg začala také vytvářet rekordy na různých tratích, nejprve s CCX a později rychlostní rekordy se sériovými vozy Agera RS.

Foto: Koenigsegg

Agera RS strčila svého času Bugatti Veyron Super Sport do kapsy. Výkladní skříň skupiny Volkswagen se svého času dostala na nejvyšší hranici 431 km/h, nicméně Agera RS ji rozdrtila, protože zvládla dosáhnout 444,6 km/h

Takže otázka, zda jde o technologii nebo emoce? Může být obojí, protože technický vývoj vede k vytvoření nového rekordu, který může být velmi emotivní pro ty, kteří vložili své úsilí do konstrukce a výroby našich vozů.

Jak je to nyní s bezvačkovými motory FreeValve? Míří i do dalších modelů než do domácích či čínských Qoros?

Prvním sériovým motorem s technologií FreeValve bude motor nazvaný Tiny Friendly Giant (tříválec, dvě turba, 440 kW) a dostane jej Gemera. Motor bude fungovat jako součást patentovaného jednorychlostního přímého pohonu Koenigsegg Direct Drive, který bude rovněž obsahovat tři elektrické motory a 800V bateriový systém.

Proč motor bez vaček?

Vačková hřídel je neodmyslitelnou součástí každého čtyřtaktního spalovacího motoru, protože v závislosti na otáčení klikové hřídele ovládá otevírání sacích a výfukových ventilů, a tedy i časování pracovního cyklu motoru. Z mechanické podstaty klasických motorových rozvodů vyplývá ovšem kromě vysokých třecích ztrát i omezení. V různých pracovních režimech je totiž pro motor ideální jiné načasování, doba otevření a zdvih ventilů.

Tento nedostatek do jisté míry řeší variabilní časování, případně i variabilní zdvih ventilů, ale i tyto (často velmi komplexní) technologie mají své limity.

Projekt FreeValve Christiana von Koenigsegga pracuje s tím, že mechanické rozvody z motoru zcela odstraňuje, a řízení časování nahrazuje nezávislým elektro-hydraulickým ovládáním každého ventilu. Kompletní časování, ale i zdvihy ventilů, jsou potom řízeny počítačem a vždy optimálně přizpůsobeny tomu, jak motor zrovna pracuje. Sám Christian von Koenigsegg použil přirovnání, že ovládat ventily vačkovou hřídelí je jako hrát na piano koštětem. Zatímco s technologií FreeValve budete hrát opravdu prsty.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Direct Drive představuje absolutní technologickou revoluci

Myslíte si, že bezvačkové motory ve spojení třeba s umělými palivy mohou zachránit klasické spalovací motory?

To je dobrá otázka a také jde o samotný ideový základ motoru Tiny Friendly Giant pro Gemeru. Jde o paralelní dráhu k elektromobilům, prozatím takřka neprozkoumanou, ale neméně důležitou.

Budeme-li mluvit o prodejních číslech, o jaký Koenigsegg je mezi zákazníky největší zájem?

Koenigsegg vyrábí automobily podle průmyslových standardů ve velmi malém množství. První vůz, CC8S, byl vyroben pouze v šesti exemplářích a modelu One:1 vzniklo pouze sedm kusů. Postupem času se však objemy zvyšovaly.

Regera, která byla uvedena na trh v roce 2015, vznikla v počtu 80 exemplářů, Jesko/Jesko Absolut čítá celkem 125 exemplářů, z nichž už všechny jsou vyprodané. Náš nejnovější model, Gemera, se narodí ve 300 kopiích a už nyní víme, že většina těchto vozů má své majitele. Řekli bychom tedy, že o naše auta je vždy zájem.

Foto: Koenigsegg

Modely Jesko nesou název po otci Christiana, který se jmenuje Jesko von Koenigsegg

Jakými vlastnostmi mohou vaše vozy zaujmout světovou klientelu oproti konkurenčním značkám?

Navzdory extrémní nátuře a vysoké rychlosti jsou naše vozy homologovány pro všechny silnice světa. Dalo by se říci, že klíčovou silou Koenigseggu je výroba špičkových výkonných silničních megavozů, které jsou schopny splnit i ty nejpřísnější požadavky na bezpečnost, emise nebo palivovou účinnost.

Prozatím ve vašem portfoliu chybí SUV. Dočkáme se ho?

To je nepravděpodobné, a to zejména kvůli skutečnosti, že SUV nejsou nejaerodynamičtější, a proto jsou v rozporu s našimi očekáváními ohledně ovladatelnosti nebo vysoké rychlosti.

Foto: Koenigsegg

SUV? Z Koenigseggu zatím zní jasné NE

Záchrana spalovacích motorů?

Tak to byl Christian von Koenigsegg, muž, co si jako kluk hrál s mopedy a dnes staví ty nejrychlejší automobily světa a vyvíjí revoluční technologie.

Nedalo nám to a zeptali jsme se i na vývoj vlastního elektromobilu, nicméně na tuto otázku jsme dostali pouze vyhýbavou odpověď, že v současné době jsou inženýři automobilky v procesu rozšiřování svých vlastních montážních kompetencí. Ve Švédsku totiž hodně pracují například s dutým uhlíkovým vláknem a tam je stále co objevovat/řešit.

Foto: Koenigsegg

Většinu technologií si Koenigsegg vyvíjí sám, proto jsou jeho vozy hodně drahé a dlouho se na ně čeká

Totiž navzdory všemu, Koenigsegg je stále malá rodinná firma a její pracovníci auta montují prakticky ručně. Do toho vidíme například domácí vývoj bezvačkového motoru, který ve spojení s elektromotory a vhodným palivem bude nejspíš schopen plnit i nejnesmyslnější budoucí emisní euronormy.

Takže možná právě švédský Koenigsegg bude tím posledním výrobcem hypersportů, od kterého si boháči budou kupovat právě ta auta, u nichž vnitřní spalování a přirozený zvuk zpívajícího výfuku zvítězí nad čistokrevným pištěním elektromotorů.

Foto: Koenigsegg

Až ostatní zlomí nad fosilními palivy hůl, tito Švédové možná zůstanou mezi posledními, kteří se jich nevzdají

Svět sice teď mluví hlavně o Chorvatovi jménem Mate Rimac, který převzal vedení značky Bugatti a hodlá s ní předvést nevídanou parádu, nicméně jsme si jistí, že syn Jeska a Brity von Koenigsegg ještě neřekl své poslední slovo a že o něm ještě (hodně hlasitě) uslyšíme.

Načítám