Článek
Navštívili jsme Agenturu logistiky ve Staré Boleslavi, prozkoumali nové hiluxy od Toyoty a zjistili, zdali jsou lepší než dříve užívané modely Land Rover Defender či UAZ 469.
Zde se nám v plné kráse představilo vojenské vozidlo zabezpečovací s celkovou hmotností 3 500 kg, které je určeno pro přepravu osob s kompletní polní výstrojí, a to na běžných silnicích, nezpevněných cestách, ale i v náročném terénu.
Automobil mimo lidí přepravuje i materiál k podpoře jednotek Armády České republiky během krize, ale i míru. K pořízení této flotily (celkem 1 200 kusů) došlo z jednoduchého důvodu, jelikož dříve užívané defendery a uazy už nevyhovovaly potřebám vojáků.
Samotné vozy Hilux jsou ve zjednodušeném provedení, takže nemají ani elektricky ovládaná okna, centrální zamykání nebo rádio, což ovšem armádě vyhovuje. Nadstandardně se však pick-upy vybavily klimatizací, nezávislým naftovým topením a potahy sedadel s vyšší odolností proti oděru. Velkou změnou pak prošly původně bílé karoserie, jelikož ty dostaly matný khaki kabát ČSN 5450 odpovídající současnému označení RAL 6014.
Tím se nekončí, jelikož armádní hiluxy obdržely ještě speciálně navržený kovový hardtop se střešním nosičem s nosností 120 kg a uzamykatelnými výklopnými dveřmi. Uvnitř tohoto prostoru se pak nachází i pět univerzálních nosičů na dlouhé ruční zbraně a vak s praktickou výbavou (řetězy, kurty, hever, zakládací klíny aj.).
Bystřejší z vás si všimli předního ochranného rámu s navijákem pro samovyproštění, zatímco vzadu má své místo tažné zařízení s pevnou kulovou hlavou otypované na 3 500 kg (brzděný přívěs), které navíc umožňuje montáž standardního háku používaného aliancí NATO.
Podle oficiálního vyjádření zástupců vojska se u svěžích hiluxů počítá s nájezdem 3 až 15 tisíc kilometrů ročně, takže odhadujeme, že japonské vozy v našich barvách budou sloužit pěknou řádku let.
Do armády chtěl i Ranger
Toyota Hilux není jediným modelem, který se stal předmětem výběrového řízení pro naše vojsko. Mezi dalšími kandidáty byly vozy Toyota Land Cruiser 79, Ford Ranger a Land Rover Defender 110.
Hilux je krok kupředu
Stará Boleslav ovšem nebyla jen místem zkoumání a fotografování khaki zelené Toyoty, jelikož jsme na světlo světa vytáhli rovněž otázky na přímé srovnání Hiluxu a jeho předchůdců. O tomto tématu se více rozpovídal rotmistr Zdeněk Foršt, zodpovědný za přebírání a opravy vojenské techniky.
„Máme moderní, multifunkční a bezpečné auto. Zvládne náročný terén, jízdu ve městě i dlouhé vzdálenosti. To bylo u předešlých landroverů a uazů nepředstavitelné. Toyota na silnici skvěle drží, je odhlučněná, převodovka naprosto super. Na to, jak je auto těžké, je překvapivě živé. Když šlápnu na plyn, tak to celá osádka opravdu pocítí.“
A těch rozdílů je pochopitelně více, jak se dozvídáme. Ruské uazy 469 totiž nemají synchronizovanou převodovkou, takže je nutné řadit s meziplynem, což není ideální jak na silnici, tak ani v terénu, kde je navíc třeba většího soustředění. Hilux naopak disponuje šestirychlostním plně synchronizovaným manuálem, takže změny kvaltů jsou komfortní jako ve standardním osobáku.
Foršt si rovněž pochvaluje připojitelný pohon 4×4, který lze u Toyoty zařadit elektronicky až do rychlosti 100 km/h. Vyzdvihuje i možnost volné aktivace uzávěrky zadního diferenciálu, což přijde vhod zejména v náročném mimosilničním prostředí.
Zkušený vojenský logistik dále chválí komfortní odpružení, přítomnou elektronickou stabilizaci, odolná sedadla, výkonné topení, klimatizaci anebo také tempomat, který řidiči ocení na delších trasách. Oproti defíkům či uazům má Hilux prvky, jaké sice jsou pro nás obyčejné motoristy běžné, ale ve vojenských zabezpečovacích vozidlech do 3,5 tuny české armády nové.
Mluvíme třeba o palubním počítači, multifunkčním volantu, tříbodových bezpečnostních pásech, posilovači řízení, nastavitelných hlavových opěrkách, zádržných systémech (airbag), ABS nebo o systému pro rozjezd do svahu.
„Hilux má také naviják a kladky, což dřívější vozy neměly. Rovněž jsme si polepšili z hlediska zesíleného obutí, které si přes své vynikající terénní vlastnosti zachovává solidní stabilitu i na běžném asfaltu. Už se tak nestává, že v 80 km/h naše vozy na cestách poskakují,“ popisuje zlepšení jízdních atributů Foršt.
„Nakonec tu máme samotnou konstrukci Hiluxu, která je oproti defenderům nebo uazům 469 pevná a robustní. Pro nás vojáky jde rozhodně o obrovský a velmi vítaný krok kupředu,“ dodal rotmistr ze staroboleslavské Agentury logistiky Armády České republiky.
O vozech Hilux Armády České republiky se v posledních dnech mluví také kvůli svolávací akci – konkrétně šlo o závady na filtru pevných částic, filtru přídavného topení a na vstřikovačích. Problém se podle zpráv týká asi 170 vozů a rychlá oprava bude provedena v rámci záruky. Kritikům posloužila tato zpráva jako argument proti nákupu nových vozidel značky Toyota, což v praxi smysl nedává, jelikož svolávací akce nejsou nic ojedinělého a navíc se z celkových zhruba 1 000 prozatím dodaných kusů týdenní návštěva servisu týká jen zmíněných 170 aut. Připomínáme, že vojsko si původně objednalo celkem 1 200 vozidel, nicméně ve finále jich má být dle oficiálního prohlášení armády 1 500.
„Malý krok pro člověka, ale velký skok pro lidstvo.“ To pronesl Neil Armstrong, než se jeho noha dotkla povrchu Měsíce. No a hiluxy jsou zase takový velký skok pro českou armádu, která dříve používané motorizované kostitřasy vyměnila za solidní moderní auta, která odpovídají potřebám našeho vojska a vlastně i současnému 21. století…
Technické údaje | Toyota Hilux ve verzi pro AČR |
---|---|
Karoserie | pick-up, doublecab |
Motor | vznětový řadový čtyřválec |
Přeplňování | turbodmychadlo |
Palivo | motorová nafta |
Označení motoru | 2.4 D-4D |
Max. výkon | 110 kW (150 k) při 3 400 ot./min. |
Max. točivý moment | 400 Nm při 1 600–2 000 ot./min. |
Převodovka | šestirychlostní, manuální |
Pohon | připojitelný 4x4 |
Rozměry (d × š × v) | 5 485 × 2 100 × 1 905 mm |
Světlá výška | 280 mm |
Rozvor | 3 085 mm |
Rozchod kol | 1 540 mm |
Brodivost | 700 mm (max. 7 km/h) |
Celková hmotnost/s přívěsem | 3 210 kg/6 300 kg |
Užitečné zatížení | 890 kg |
Max. hmotnost brzd. přívěsu | 3 500 kg |
Dojezd | 650–800 km |
Průměrná spotřeba | 8,9–10,3 l/100 km |
Zrychlení 0–100km/h | 13,2 s |
Max. rychlost | 170 km/h |
Stoupavost | 42˚ |
Boční náklon | 45˚ |
Přechodový úhel | 23˚ |
Zad. nájezd. úhel | 26˚ |
Př. nájezd. úhel | 29˚ |