Hlavní obsah

Česká policie nasadila nová tajná auta. Mají i radar. V provozu je prakticky nepoznáte, my ale poradíme, na jaké detaily se zaměřit!

Foto: Jakub Misík

Tajné policejní superby, octavie a bavoráky nejsou na našich silnicích nic nového, ovšem poslední týdny se do služeb nasazují také civilně vyhlížející kodiaqy první generace, které splynou s davem. Jakmile vás ovšem bliknou, a to i v noci, je pozdě.

Článek

Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.

Oficiálně se tajným autům říká vozidla určená pro skrytý dohled a známe je zejména z našich dálnic, nicméně v rámci krajů operují rovněž civilně vyhlížející, ovšem pro řidiče stejně „nebezpečné“ policejní speciály.

Foto: Jakub Misík

Tajná policejní Škoda Kodiaq? Na českých silnicích novinka, navíc v některých případech vybavená radarem.

Dlouhou dobu jste ve městech a krajích mohli v utajovaném převleku potkat octavie třetí generace nebo superby, nyní do služby postupně nastupují nenápadné kodiaqy první generace, některé po svých předchůdcích podělily rychlostní radar.

Domluvili jsme se proto s Krajským ředitelstvím policie Královéhradeckého kraje a jeden takový vybavený kousek si detailně prohlédli. Když jsme vůz spatřili poprvé, došlo nám, že sranda skončila, protože tenhle policejní medvěd po faceliftu snadno splyne s davem.

Teprve až bližší pohled na auto odhalí upravenou přední masku, v níž je zabudován samotný radar Ramer 10C (stačí kolem něj projet a má vás), potažmo pohled na spodní mřížku odhalí zábleskový přísvit pro ostrou fotku pořízenou i v noci.

Foto: Jakub Misík

Radar je ukrytý za upravenou maskou, dole jsou pak přísvity.

Zepředu ještě máte šanci vidět v masce a za čelním sklem zabudované červenomodré diodové majáky, ovšem z boku a zezadu je na první dobrou asi nezachytíte.

Foto: Jakub Misík

Zezadu je auto naprosto nenápadné, včetně monitorovací kamery.

O monitoring provozu se pak stará menší přední a zadní kamera, zatímco větší přední kamera přidružená k mikrovlnnému radaru umí sama o sobě měřit rychlost, a to srovnáním rychlosti policejního a měřeného auta.

Tovární holobyt

Na rozdíl od pomalovaných kodiaqů vybavených rámem a „střevy“ z Kodiaqu RS mají tyhle modely pro skrytý dohled standardní dvoulitrové TSI o výkonu 140 kW (190 koní) a sedmirychlostní automat posílající točivý moment na všechna čtyři kola. Jezdí na 17palcových litých kolech, na cestu si svítí základními diodovými světlomety a při parkování je hlídají parkovací senzory.

Foto: Jakub Misík

Motor policejního Kodiaqu je dvoulitrové TSI o 190 koních.

Kufr tajných medvědů není kdovíjak bohatě vybavený, najdeme v něm třeba řídicí centrum elektroniky, hasičák, kolečko na měření vzdálenosti, ruční kameru, vysílačky, tiskárnu, platební terminál na pokuty nebo třeba zastavovací pás. Výbava se však může lišit v rámci krajů i hlídek samotných.

Našemu oku nicméně neunikla přídavná anténa namontovaná vzadu v kufru u bočního okénka. To znamená, že z vnějšku auta už nečouhá prut jako doposud, což platilo za nápadný identifikátor.

Foto: Jakub Misík

Přídavná anténa? Dříve byla umisťovaná zvenčí, nyní už je skrytá.

Interiér poté odpovídá chudší specifikaci, takže zde z tovární výbavy najdeme leda kožený volant, digiklimu, základní multimédia s podporou zrcadlení mobilu, bezklíčový start, palubní počítač a loketní opěrku.

Z hlediska policejní výbavy nabídne zkoumaný tajný Kodiaq ovládání pro majáky, vysílačku a vypínání světel včetně denního svícení, ochranné potahy sedadel, kladívko na rozbíjení oken nebo ovládací tablety pro radar a záznamové kamery.

Policejní Škoda Kodiaq pro skrytý dohled tak těží ze své větší nenápadnosti, proto k jejímu odhalení potřebujete mít buď znalosti, nebo se zaměřit na specifické detaily. To sice na fotkách z pohodlí domova není problém, ale v reálném provozu? Tam už jde o podstatně náročnější disciplínu.

Načítám