Článek
Pokud se student automobilové školy nemine oborem, je velká pravděpodobnost, že z něj jednou bude mechanik, lakýrník, autotronik nebo třeba logistik. K zábavnému vzdělání na školách pomáhají také různé projekty, které obvykle zaměstnají kolektiv nadaných žáků.
Jistě si vybavujete koncepty učiliště Škoda Auto, nicméně o nich se dočtete prakticky všude, zejména díky podpoře automobilky samotné. My se však rozhodli oslovit ostatní školy a představit práci jiných nadějí, navštěvujících vzdělávací instituce i jinde než v Mladé Boleslavi. No a výsledky jsou poměrně zajímavé.
Ústí nad Orlicí
Pod vedením (a s pracovním přispěním) odborného učitele Radka Štantejského se ve Střední škole automobilní v Ústí nad Orlicí postupně rodí závodní naftová fabia druhé generace. Vůz jsme už detailně rozebírali v samostatném článku, takže vás na něj pouze odkážeme, abychom nezabírali prostor ostatním.
Kladno
Z Kladna nám dorazila odpověď od Jana Brože, zástupce ředitele pro praktickou výuku, že studenti SOŠ a SOU, Kladno, Dubská budou v rámci projektu Postav si své auto pracovat na kompletaci stavebnic Kaipan 14 a Kaipan 16. Mladým konstruktérům tedy přejeme hodně zdaru.
Brno
ISŠA Brno se nám pochlubila rovnou třemi projekty, přičemž prvním z nich je oranžový Kaipan 14, k jehož kompletaci je potřeba Škoda Favorit. Ten studenti měli, takže si z něho část komponentů vypůjčili, avšak část dílů zakoupili nově – kvůli bezpečnosti.
Na vozidle pracovali žáci všech oborů nabízených na ISŠA společně s učiteli, takže karosáři připevnili plechy, podlahu i karoserii na rám, do něhož mechanici zastavěli pohonné ústrojí. Lakýrníci vůz poté oblékli do kabátu electric orange, čímž bylo dílo dokonáno.
V letošním školním roce chtějí studenti dokončit závodní Škodu Fabia WRC, kterou mají ve fázi rozpracovanosti. Něco už je dokonce hotové, například úprava karoserie, vytažení blatníků, výztuha nosných částí nebo úchyty pro motor.
Mechanici se u WRC fábky postarali o přípravu podvozku a dílů na přestavbu motoru i převodovky, přičemž ruku k dílu přiložili rovněž elektrikáři. Zástupci školy slibují, že až si vozidlo vezmou do parády lakýrníci, bude z něj ve finále nejen velké žihadlo, ale také skvost brněnské vzdělávací instituce.
Třetím projektem ve fázi počátku je stavba makety Porsche 356 na zkráceném podvozku modelu Brouk. Auťák nebude 100% totožný jako originál, nicméně o „cool“ faktor se prý nemusíme obávat.
České Budějovice
Dvě stavby nám zaslali zástupci VOŠ, SPŠ automobilní a technická z Českých Budějovic. Aby škola zatraktivnila výuku a rozvíjela technické myšlení studentů, založila zájmový kroužek pro všechny zájemce, kteří se chtěli podílet na stavbě tříkolky s motorem ze škodovky.
Jako základ posloužila laminátová karoserie, dle níž vznikl ocelový rám, do něhož posléze poputoval zážehový čtyřválec 1,3 litru z Felicie, ovšem osazený karburátorem. Zadní náprava a mechanický čtyřkvalt darovala žákům Škoda 120, zatímco přední motocyklové kolo doplnila dvojce robustního obutí vzadu.
Na stavbě včetně výroby prototypových dílů se podílelo odborně vzdělávané žactvo i z řad maturantů. Některé komponenty byly dokonce vyrobeny studenty pracujícími s CNC stroji.
A protože tříkolka už byla dovedena do zdárného finiše, přišel na řadu projekt číslo 2 – hot rod. Rozšířený tým členů zájmového kroužku opět využil kooperace s ostatními spolužáky, nicméně nyní se díky vlastní plechové karoserii mohli do akce zapojit i karosáři. No a pochopitelně se na autě vyřádí rovněž lakýrníci.
Bázi projektu tvoří kovový rám, přední náprava je tuhá (ocelový výkovek), zadní pochází z Volhy, odpružení zajišťují napříč uložená listová péra z Trabantu 601. Brzdy vpředu mají původ v Opelu Omega, zatímco zadní brzdy pochází opět z Volhy.
Zlatým hřebem budiž generálně opravený šestiválec Opel Omega 3,0 litru, který navíc dostal leštěné kanály nebo karburátory Weber. Pokud jde o ruční brzdu, tak ta je hydraulická s účinkem na zadní kola.
Praha
Za SŠAI Weilova nám představila školní projekt PR manažerka Lucia Studená. Jde o vůz, na němž se podíleli školní mistři odborného výcviku, žáci i lakýrnická sekce školního autoservisu. Nebudeme vás napínat, jde o Kaipan 57, jehož design je inspirovaný původním Lotusem Super Seven.
A k čemu to všechno? Ukázka vývoje, zpracování, stavby, montáže, seřízení a konkrétní uvedení vozidla do provozu. Přínos projektu? Zkvalitnění výuky žáků v reálných podmínkách a pochopitelně i jejich pozitivní motivace.
Připomínáme, že Kaipan 57 vzniká z jedničkové Octavie a nosí její motor 1.8 Turbo, zatímco o převody se obvykle stará mechanický pětikvalt ze Sierry, posílající točivý moment na zadní kola. Ostatně jak auto jezdí se můžete dočíst v našem exkluzivním testu!
Generace nadšenců
Tak to byly vybrané výtvory českých studentů. Trochu nás mrzí, že se z námi oslovených škol ozvala zpět jen malá hrstka. Ostatní patrně neměli zájem anebo se svými výrobky nechtěli prezentovat, ačkoli víme, že v několika konkrétních případech jde o zajímavé projekty.
Tak či onak toto je důkazem, že v tuzemských vzdělávacích institucích vznikly/vznikají i bez masové podpory silného partnera zajímavé motorizované výrobky. To nám dává naději, že tu přece jen vyrůstá generace, která nebude auta brát jen jako dopravní prostředek z bodu A do bodu B, což je bohužel pozvolna nastupující trend dnešní doby.