Hlavní obsah

Čech navrhuje nové modely LEGO, z jeho novinky byli v Mercedesu na větvi

Foto: LEGO / Radim Miech

Mnoho lidí automobilovým novinářům závidí, že mají práci snů – jezdíme si novými auty a občas o tom něco napíšeme. Co víc si přát! Jenže někteří z nás zase závidí závodníkům, kteří mají to řízení i bez psaní. Ale snad ještě lepší to mají designéři LEGO, již si celý den staví z kostiček a ještě jsou za to placení. Nebo snad ne?

Článek

„V mládí jsem snil o tom, že budu baskytarista slavné kapely, ale to nějak neklaplo,“ usmívá se Milan Reindl. „Fakticky je tohle pro mě ta pravá práce snů.“ Milan Reindl je jedním ze dvou Čechů mezi designéry setů stavebnice LEGO v dánské centrále v Billundu. Pracuje tam již od roku 2012 a jeho prvním setem byla maličká helikoptéra (42020), ale postupně se vyprofiloval jako specialista na stavebnice aut – v poslední době má „na svědomí“ Land Rover Defender nebo Ford GT. Takže nejenže je pro něj jeho práce radost, ale rozdává tak i radost nám, nadšeným stavitelům.

Potkat jsme se s ním mohli v LEGO Store na pražském Chodově, kde fanouškům představoval zcela novou stavebnici LEGO Technic Mercedes-Benz G 500 Professional Line, jež s prvním srpnem oficiálně přichází do prodeje. Tato stavebnice krásně podtrhává 45. narozeniny ikonického Geländewagenu, takže byste si mohli myslet, že vznikla na objednávku Mercedesu. „Vlastně se to potkalo z obou stran. Po úspěchu Defenderu jsme přemýšleli, jaký další off-road postavíme, a volba padla na ‚géčko‘. A pak jsme zjistili, že když ještě rok počkáme, trefíme se do tohoto výročí.“

U Mercedesu byli nadšení, takže rychle společně začali přemýšlet, kterou z mnoha verzí zvěčnit. „Bohužel jsme neměli žádné vhodné řešení portálových náprav, abychom udělali G 500 4 × 42, proto jsme se zaměřili na G 500 Professional Line – tahle pracovní verze je nakonec stále jádrem nabídky,“ vysvětluje Milan Reindl.

Foto: LEGO / Radim Miech

Milan Reind a LEGO Technic Mercedes-Benz G 500 Professional Line.

Práce na ní byla o něco jednodušší než v případě Defenderu, ten totiž v počáteční fázi LEGO projektu existoval jen jako hliněný model a stavba modelu z kostiček probíhala paralelně s realizací produkční verze auta. „Verze G 500 Professional v té době ještě také nebyla na trhu, ale ostatní varianty se už normálně prodávaly. Lidé z Mercedesu nás proto pozvali do centrály ve Štýrském Hradci, kde se třída G vyrábí, tam bylo v hangáru zaparkovaných snad dvacet různých verzí ‚géčka‘ a ukazovali mi: Bude to mít tenhle nárazník, tuhle masku, tahle kola atd.“

Foto: Mercedes-Benz

„Vidět fyzickou předlohu v jakékoliv fázi rozpracování je pro mě vždycky výhoda, udělám si tak lepší představu o proporcích a plastičnosti linií.“

Hádali byste, že ztvárnit design krabicovitého „géčka“ pomocí hranatých kostiček, byla hračka, ale ve skutečnosti je to naopak. „Když stavíte supersport s organickými liniemi, tak v podstatě stačí přibližně trefit základní kontury a zbytek si divák doplní a trochu nad tím přimhouří oko. Ale u hranatých věcí, kde nejsou správně úhly nebo kde model není hranatý na těch správných místech, pak odlišnosti daleko víc vyniknou.“

Foto: LEGO

Model G 500 má otevíracích všech pět dveří a také střešní okno, pohyblivé části motoru, funkční převodovku a diferenciály, terénní pneumatiky a podvozek a sadu příslušenství jako bonus.

Ani s technikou to nebylo o mnoho snazší, i když základní koncepce (terénní podvozek, tři diferenciály) připomíná předchozí Defender. „Odlišností bylo mnoho. Nová generace Mercedesu má vpředu nezávislé zavěšení a vzadu pevnou nápravu, Defender měl nezávislé zavěšení na všech kolech. Navíc jsem chtěl nový model obohatit, abyste neměli dva stejně fungující modely. G 500 tak má tři různé diferenciály, ten prostřední a zadní jsou manuálně uzamykatelné, což je u manuálního LEGO Technic modelu novinka,“ vysvětluje Milan Reindl.

Foto: LEGO

Konstrukce stavebnice odpovídá skutečnému autu: Na základní žebřinový rám upevníte zavěšení, pohonné ústrojí, volant a sedačku a tenhle základ už může sám jezdit.

Jak vidíte, tak designér stavebnic musí být také trochu automobilovým konstruktérem. Navíc velmi vynalézavým. „Všechny tři diferenciály jsou odlišné díly s trochu jinými převodovými poměry a já jsem si hrozně užil to lámání hlavy, jak dosáhnout toho, aby se všechna čtyři kola otáčela stejnou rychlostí. A když jsem to pak ukázal zástupcům Mercedesu, byli z toho dost na větvi,“ usmívá se Milan Reindl.

Foto: LEGO

„Práci vždycky začínám děláním rešerší, nakoukáváním technických videí, prohledáváním webových stránek a zkoumáním technických nákresů, v čemž mi Mercedes hodně pomohl, protože se rádi pyšní technickými detaily.“

„Oproti Defenderu má G 500 také nové pneumatiky, jsou větší a mají výraznější vzorek, takže model vypadá robustněji a schopněji. Kvůli pneumatikám má také více vytažené blatníky, aby byl možný větší výkyv náprav. Když jsem totiž v centrále Mercedesu viděl vystavené ‚géčko‘ na kamenech s velkým křížením náprav, řekl jsem si, že přesně toho musím docílit.“ Radost z tvoření z Milana Reindla přímo čiší, o svém novém výtvoru by dokázal povídat celé hodiny…

Foto: LEGO

I model ze stavebnice dokáže výrazně křížit nápravy jako jeho velký brácha.

„Snažil jsem se také využít nové díly, takže má vidlici odpružení z McLaren P1, který jde právě do prodeje, a další díly z téhle stavebnice jsou v převodovce. Kryt náhradního kola je z formule Mercedesu, která vyšla letos v březnu. K tomu máme několik nových potisků a také je to první LEGO Technic model se zámky dveří.“ Celé hodiny!

Foto: LEGO / Radim Miech

Na stavitele také čeká několik skrytých překvapení. Třeba SPZ, jejíž kód znalci určitě snadno rozklíčují.

Ale krásně se to poslouchá, protože jeho nadšení pro věc je evidentní a silně nakažlivé. Svým modelům věnuje obrovskou péči – tento konkrétní projekt mu zabral celých deset měsíců – a na výsledku je to znát. Je prostě perfektní a je vidět, že jeho realizace byla dost pracná. A to doslova, protože celá fáze vytváření modelu je ruční skládání kostiček a vymýšlení řešení složitých konstrukcí.

Foto: LEGO / Radim Miech

„Model nakonec vždy musím odevzdat i v digitální podobě, ale aplikace, kterou k tomu používáme, mi hlavně určí, jaké kostky, v jakých barvách a kolik jich je ke stavbě potřeba. S konstrukcí mi žádný software nepomáhá.“

Možná byste čekali, že po celodenním stavění bude mít designér kostiček plné zuby, ale Milan Reindl si rád staví i ve volném čase. „Moc takových nás už není, ale mě stavění prostě baví. Rád stavím modely od kolegů, protože se z nich vždy naučím něco nového. Každý máme totiž trochu jiný styl – třeba když má model oranžové spojovačky, tak vím, že je to Lars, protože ten je moc líný dojít si do skladu pro jinou barvu,“ říká s úsměvem.

Foto: LEGO

„O Vánocích jsem stavěl Concorde – shodou okolností se jeho tvůrce jmenuje také Milan, i když je to Angličan – a ta stavba byla neskutečně zábavná. Akorát jsem netušil, jak strašně velký ten model je.“

Rád si ale staví i vlastní designy, hlavně zvířata nebo vesmírné modely z LEGO Technic, svůj Defender třeba přestavěl na auto z Mad Maxe. Akorát motorkám se vyhýbá. „Ty mě nikdy moc nebraly. Já se jich v reálu trochu bojím a jejich stavba mě úplně nenaplňuje. Navíc když je pošlete, tak mají tendenci padat na stranu – auto vám tohle neudělá,“ usmívá se.

Takže své modely navrhuje tak, aby si s nimi lidé hráli? „Samozřejmě vím, že si je hodně lidí postaví a dá do vitríny. Ale navrhujeme je tak, aby se vám nerozpadly pod rukama, když si s nimi začnete vy nebo vaše děti jezdit po obýváku. Navíc přidanou hodnotou LEGO Technic je, že replikuje reálné stroje. Dá se na něm pochopit, jak funguje zatáčení nebo jak funguje podvozek. Nebo je klidně rozeberte a přestavějte na něco jiného. Takže ano, prosím, hrajte si a stavějte!“ Určitě se u toho budete bavit podobně, jako Milan Reindl, když pro vás celý ten model vymýšlel a konstruoval.

Související témata:
Načítám