Článek
„U společného vývoje nového modelu jsme byli od samotného začátku,“ překvapuje Albert Kirzinger, hlavní designér divize VW Užitkové vozy. „Podobně jako u Amaroku jsme společně definovali už samotné specifikace nového vozu, o které se pak opíral celý následný vývoj.“
Ve VW požadovali znatelně prostornější vůz s vyšší užitečnou hmotností, proto je seznam dílů specifických pro Transporter prý až překvapivě dlouhý – ale nepřekvapivě je také velmi tajný. Pojďme se tedy držet toho odlišného, co můžeme vidět na první pohled.
„Naším cílem při návrhu designu byla jasná podobnost s předchozími generacemi. Přece jen historie Transporteru je dlouhá přes sedm dekád, takže se máme o co opřít,“ vysvětluje Albert Kirzinger. Příď Transporteru T7 tak našla inspiraci například v masce T5, grafika světel je zase pokračováním veleúspěšné T6.1, podobnost s Multivanem T7 je také nepřehlédnutelná – a celková čistota a jednoduchost designu je zachována v rodové linii již od samotného T1.
Tím hlavním prvkem vizuálního DNA Transporteru je ale výrazná linka spojující spodní hranu kapoty s horní hranou světel a dalšími důležitými prvky a obíhající auto kolem dokola. „Říkáme jí Bulli linka. Celé auto obepíná, a dělá ho tak kompaktnějším. Její součástí jsou také kolejnice bočních posuvných dveří, takže je pro nás opravdu důležitá,“ popisuje designérská kouzla Albert Kirzinger.
Výsledkem je líbivé auto s jasně rozeznatelnou, tak trochu rozesmátou tváří Bulliho, které jasně zapadne do dlouhé rodinné linie transporterů. „Velké rozvážkové firmy mají stále ve flotile předchozí Transportery T6.1, T6, a dokonce i T5, takže pro nás bylo důležité, aby k nim nový T7 zapadl.“
Historický odkaz a kontext s ostatními modely je tak pro designéry užitkových aut mnohem důležitější než aktuální módní výstřelky. Neznamená to ale, že by hleděli jen přes rameno do minulosti, vlastně spíš neustále koukají prostřednictvím křišťálové koule do budoucnosti. „Tím nejdůležitějším autem je pro mě to následující,“ usmívá se Albert Krizinger.
Víc prozradit nemohl, protože je vše stále přísně tajné. Na tiskové konferenci však Carsten Intra, šéf divize VW Užitkové vozy, odhalil budoucnost v podobě řady označené „space“, tedy moderní elektrické platformy pro rok 2027, na níž bude stát nový Crafter a Transporter T8.
Ale zpátky do současnosti k novému Transporteru. Pro VW byl společný vývoj s Fordem vlastně výborný obchod – spojení dvou silných hráčů (historie Transitu se píše již od roku 1965) umožnilo postavit mimořádně schopné auto s širokou nabídkou pohonných jednotek (diesel, plug-in hybrid i čistě elektrický) a za ušetřené peníze najmout hollywoodskou hvězdu Jasona Stathama, jenž k němu přitáhne ještě víc pozornosti.