Hlavní obsah

Boříme mýty o unikátním projektu R200, přinášíme nová fakta a máme pro vás exkluzivní jízdní dojmy

Foto: Tomáš Kopečný

R200 je tak trochu Audi R8 po Česku

Projekt R200 Petra Novague, Marka a Lubomíra Hoffmannů si jistě pamatujete, protože jejich reinkarnované škodovky obletěly Česko nejméně pětkrát. Pár let po premiéře však zůstala řada faktů neodhalena, některé mýty nevyvráceny a jízdní dojmy nezveřejněny. Ale to mění dnes, jelikož jsme unikátní české dílo prozkoumali i řídili.

Článek

Když se projekt R200 z dílny Petra Novague, Marka a Lubomíra Hoffmannů ukázal světu, prakticky ihned tím odstartoval mimo fascinace také řadu informačních mýtů a polopravd. Prvotním záměrem sice bylo zahájit prodeje tohoto typu, nicméně od této obchodní myšlenky strůjci po čase upustili, jelikož se rozhodli jít trochu jinou cestou.

Foto: Tomáš Kopečný

Za tímto zajímavým českým projektem stojí zejména tři muži – Petr Novague, Marek Hoffmann a Lubomír Hoffmann

Rodinná společnost Kovovýroba Hoffman (dnes EBZ Hoffmann) se totiž už dlouhé roky zabývá tvorbou prototypových karoserií a vývojem lisovacích technologií pro výrobu karoserií.

Možná si vzpomenete na prodlouženou Škodu Pickup nebo dlouhou jedničkovou Octavii? Ano, tak například na těchto skvostech se podílela právě Kovovýroba Hoffmann sídlící v obci Ostrožská Nová Ves nedaleko Uherského Hradiště.

Foto: Tomáš Kopečný

Zhotovení karoserie je dílem firmy Kovovýroba Hoffmann, dnes pojmenované EBZ Hoffmann

A když přišlo před pár lety na přetřes, jak firmu propagovat, bylo rozhodnuto, že namísto milionové investice do reklamní agentury si společnost postaví svoje vlastní vozidlo a ukáže na něm svůj karosářský um. A tak se taky stalo, čímž došlo ke zrodu první R200 (květen 2016).

Foto: Tomáš Kopečný

Původně se modely R200 měly začít prodávat, ale pak tento projekt nabral jiný směr

Postupem času se však Lubomír a Marek Hoffmannovi usnesli o prodeji svého podniku, čímž se zastavily i přípravy na komercializaci modelu, který už existoval v počtu dvou kusů. Mnohé z vás tak nejspíše zklameme, ale od onoho rozhodnutí se projekt R200 přeměnil na čistý marketing a splnění motoristického snu jeho třech stvořitelů.

Pravda o původu

Na různých portálech se můžete dočíst, že R200 je reinkarnací Škody 110 R či 130 RS, ale ne, všechno špatně. Tím skutečným ideovým předchůdcem, jehož proporcemi se R200 inspiruje, je Škoda 200 RS (1974).

Foto: Škoda Auto

Škoda 200 RS je tou skutečnou inspirací projektu R200

Historické modely 200 RS, vyrobené v počtu dvou kusů, jsou spolu s jedinou Škodou 180 RS prvotními zakládajícími členy rodiny Škoda RS. Totiž v dobách, kdy vozy 200 RS už závodily, se slavná Škoda 130 RS začala teprve rodit.

Jeden oranžový prototyp R200 však Hoffmannům nestačil, proto dali pokyn ke zhotovení dalších dvou – tmavě modrého (prosinec 2016) a později i světle modrého (září 2017). To proto, aby byla analogie kompletní, neb původní kusy byly také tři.

Foto: Tomáš Kopečný

Erka vznikla celkem tři. A tak to také zůstane

Zatímco první prototyp má interiér vlastní konstrukce, jenž sází na určitou závodní syrovost, zbylé dva kusy už přejaly kabinu výchozího modelu, byť tedy oba vnitřky prošly notnou úpravou a zluxusněním.

No a tipnete si, který model tedy posloužil pro stavbu R200? Kdo hádá Porsche Cayman, plete se, ale uvažovalo se o něm. Nakonec vyhrála Audi R8, a to kvůli tomu, že ji lze odstrojit až na skelet, a tudíž se s ní lépe pracuje.

Foto: Tomáš Kopečný

Základem vozu je Audi R8

Nová dvoumístná karoserie erka je hliníková, což je materiál lehký, ale tuze složitý na lisování, protože se velmi rád trhá. Sice je odolný proti korozi, ale práce s ním není stejná jako s běžnou ocelí.

Přední bi-xenonové lampy pochází z Bentley, což je rovněž přiznané v nich samotných. Jistě si říkáte, že britský výrobce obvykle sází na čtyři oči, což bylo původně v plánu i u R200. Zástavbu však překazila technická překážka ve formě nedostatku místa, zejména překážel chladič a nosník.

Foto: Tomáš Kopečný

V předních lampách dokonce objevíte nápis Bentley

Zadní lampy mají původ z Lamborghini, přičemž další různé prvky na karoserii pochází ze sériových vozidel či od jejich volitelných doplňků. Pohonné ústrojí, šasi a další očím neviditelné prvky pak zůstávají dílem Audi, které se však na projektu nikterak nepodílelo.

Po finálním schválení R200 do provozu, úspěšných jízdních testech na Slovakiaringu a několika vlnách mediálního boomu začal projekt nést své ovoce.

Foto: Tomáš Kopečný

Zadní lampy jsou z Lamborghini, což poznáte především podle jejich grafiky

Když nepočítáme koupěchtivou klientelu, která toužila R200 vlastnit, ale už odešla s nepořízenou, tak se společnosti podařilo dosáhnout kýženého úspěchu a získat lukrativní zakázky. Kdo myslíte, že participoval na několika prototypech Bentley včetně kontroverzního SUV Bentayga? Kovovýroba Hoffmann.

Přestože Hoffmannovi firmu odprodali a autorská práva na erko si ponechali, současný vlastník společnosti, německá EBZ Group, sladké plody projektu R200 sklízí dosud.

Jak jezdí R200?

Nastala ta chvíle, kdy jsme stáli před třetím kusem, vyvedeným do toho nejluxusnějšího provedení. Automobil je na pohled líbivý, ale jezdí stejně dobře jako Audi R8? Převzali jsme klíč, nastartovali za předními sedadly uložený 4,2litrový vidlicový osmiválec a vydali se prohnat 430 koní na okresní silnice.

Foto: Tomáš Kopečný

4,2 litru, V8, atmosféra. To je to, oč tu běží

Novague a Hoffmanni zvolili v rámci řazení šestirychlostní manuální převodovku, za což jim chceme tímto poděkovat. Otevřenou kulisu přesného řazení doprovází líbezné cvakání doplňující každou změnu kvaltu, což si lze jedině zamilovat. Můžete mít v lásce automaty sebevíc, ale tohle řazení vás prostě baví. A chcete víc a víc.

Sportovní erko má provozní hmotnost (tedy s řidičem) 1 650 až 1 750 kg, nicméně k tomu také pohon všech čtyř kol. A protože jsou jednotlivé převody krátké, můžete si dosyta užívat tu lineárně rostoucí akceleraci zážehového motoru točícího přes osm tisíc rotací za minutu. My to dělali každou dostupnou rovinku a v zatáčkách zase vzývali přesné řízení zajišťované odlehčeným volantem.

Foto: Tomáš Kopečný

Řazení v R200 je silně návykové i pro jedince, kteří vzývají samočinné převodovky

Nečekejte však, že vás zrychlení zatlačí do sedačky. Osmiválec dýchá přirozeně, takže si jeho akceleraci musíte zasloužit a potom vychutnat jako svíčkovou od Pohlreicha. A to až do maximálky 302 km/h.

Kabina je dost široká i pro prostorné lidi, takže se sem vejde jak prcek, tak dlouhán. Rovněž výhled ze zrcátek umožní bezpečnou kontrolu nad děním vzadu. Třetí model R200 je zaplaven Alcantarou, kterou najdete úplně všude. Ale fakt všude. S tím souvisí i perfektní odhlučnění nebo slícování dílů. Vážně byste nepoznali, že je vůz dílem přestavby, a ne prvovýroby.

Foto: Tomáš Kopečný

Kabina je doslova posetá Alcantarou

A resumé? R200 se jízdně od Audi R8 příliš neliší, jelikož to ani nebylo cílenou ambicí. Kromě prvně zamýšleného obchodního potenciálu i sebeprezentace si autoři plnili své vize a vzpomněli na ranné počátky závodních škodovek RS. Realita je však taková, že je dílo o třech unikátních kusech hotové. Další modely už nevzniknou a současné nebudou na prodej. Hotovo. Ende. Šlus.

Neznamená to ovšem, že by vozy stály někde v hermeticky uzavřené garáži. Naopak se za nimi můžete vydat do Kovozoo ve Starém Městě u Uherského Hradiště, kde se mimo kovových zvířat nachází i jedno úchvatné veteránské muzeum. Tam najdete nejen zajímavý obytňák Dingo nebo SUV od Škodovky ze 60. let, ale také všechny tři výjimečné reprezentanty řady R200.

Související témata:
HN R200
Načítám