Hlavní obsah

Až do roztrhání těla. Testovací figuríny mají nelehký život, jedna vyjde na miliony

Foto: Škoda Auto

Dnešní figuríny se nám podobají víc, než se zdá. Jedna navíc vyjde na pěkný balík peněz.

Testovací figuríny ročně absolvují stovky nárazových testů za jediným účelem – zachránit životy nás, živých pasažérů. Moderní figurína už však není tolik na hony vzdálená člověku, jako tomu bývalo dřív. Ke každému testu navíc slouží jiný druh figuríny.

Článek

S testovací figurínou bychom si práci jistě prohodit nechtěli. Téměř každý den absolvují gumoví panáci alespoň jednu havárii, při které odolávají ohromným přetížením a jiným fyzikálním vlivům, které se nesmazatelně podepisují na jejich „vnitřnostech“. Díky tomu ale můžeme my lidé z některých dopravních nehod odejít po svých.

Počítačové simulace dnes při vývoji auta hrají čím dál větší roli, přesto ale praktické nárazové bezpečnostní testy ani zdaleka neztrácejí svůj význam. Neodmyslitelnou součástí takových zkoušek podléhajících přísně definovaným podmínkám jsou také testovací figuríny.

Nárazové testy jsou čím dál přísnější a náročnější, proto v dnešní době existuje hned několik různých druhů figurín. Například tuzemská automobilka Škoda Auto jich používá hned tucet  – figurín simulujících dospělé pasažéry je 8 druhů, následují dětské figuríny představující 18měsíční, 3leté, 6leté a 10leté děti.

Foto: Škoda Auto

Testovacích figurín je hned několik druhů, jejich konstrukce se skládá z různých materiálů tak, aby co nejvíce odpovídala lidskému tělu.

Důvod je evidentní – nárazové testy je třeba provést v několika různých situacích a scénářích a s různými typy pasažérů. „Při crash testech se používají různé typy figurín reprezentující pohlaví a velikost populace. V rámci crash testů se zkouší s figurínami mužskými, ženskými i dětskými,“ vysvětluje koordinátor vývoje pro bezpečnost vozu Jan Domkář ve Škodě Auto.

Každý typ figuríny totiž při daném testu reaguje trochu jinak, jiná je i jejich interakce se zádržnými systémy vozu a jejich konstrukcí. Cílem je vyzkoušet co nejvíce možností, a dosáhnout tak maximální ochrany dospělých i dětí.

„Velikost a konstrukce figurín vychází z požadavků jednotlivých homologačních předpisů, spotřebitelských testů a interních požadavků, které se opírají o populační rozdělení,“ dodává Domkář. Pro čelní nárazy se například používají figuríny označované jako Hybrid III či Thor. Pro účely bočních nárazů zase slouží figuríny EuroSid II nebo WorldSID.

Pro lepší orientaci slouží i procentuální označení jako například 50% muž nebo 5% žena. V praxi to znamená, že jde v prvním případě o figurínu kopírující průměrnou postavu muže z hlediska výšky a váhy. 5% žena zase znamená, že pouhých 5 % žen ve společnosti je vzrůstově menších, než je daná figurína.

Foto: Škoda Auto

Taková figurína se neskládá jen z plastů a kovové konstrukce, je mimo jiné tvořena senzory s až 116 měřicími body. Před dvaceti lety to bylo jen okolo 50 měřicích bodů.

Lidské tělo tvoří cca z 60 % voda a je v něm něco přes 200 kostí. Kupodivu i figuríny se skládají z poměrně pestré sbírky materiálů, aby co nejlépe kopírovaly lidské tělo. Základem je pevná kovová konstrukce suplující kostru, na žebra, páteř a klouby se pak používají speciální slitiny. Kůži nebo pánev tvoří specificky navržené plasty.

Právě díky různé tvárnosti a deformovatelnosti jednotlivých materiálů lze definovat jejich zatížení a následně odvodit reálná poranění. Z ekonomických důvodů jsou jednotlivé díly vyměnitelné, a tak může jedna figurína prodělat až stovky testů.

Testovací figuríny totiž nejsou vůbec levná záležitost – figurína Thor sloužící jako standard pro čelní nárazy vyjde na 650 000 eur (cca 15 600 000 Kč), jedna figurína EuroSID sloužící pro testování bočních nárazů stojí 350 000 eur (8 400 000 Kč). Další peníze navíc spolkne jejich servis a kalibrace.

Vliv na cenu má i fakt, že každá figurína má desítky různých senzorů, které snímají rychlost, přetížení a deformaci. Díky pokroku v technologiích disponuje figurína Thor až 116 měřicími body, před dvaceti lety měla srovnatelná figurína jen nějakých 56 měřicích bodů.

Navíc se rok co rok více podobají lidskému tělu – starší figurína EuroSID2 měla hodnocení podobnosti charakteristik společných s lidským tělem 4,6 z 10, její nástupce WorldSID už dosahuje hodnocení 7,6 z 10.

Načítám